איך מכניסים עשרות אלפי זוגות אופניים לאוטובוס?

תשתיות ואנרגיה | כלכלה וצרכנות
מחקר ישראלי חדש העריך את הפוטנציאל הכלכלי והסביבתי של חיבור בין שימוש באופניים לאוטובוסים. מי ירוויח מזה? כולנו

אחד המדדים למקום שטוב לגור בו הוא תחבורה מוצלחת. אם בעבר איכות התחבורה נמדדה בהתאם ליכולת לנוע בקלות יחסית במכונית, הרי שכיום התפיסה הזאת משתנה במהירות ולצד היבטים של סביבה בריאה, קיימות או בריאות אישית לתחבורה ציבורית זמינה, יעילה ונוחה יש מקום נכבד בהגדרה של "איכות חיים".

חלק ניכר מהתממשותה של תחבורה מקיימת תלוי במדיניות ממשלתית ומקומית או בתמריצים כלכליים, אבל רכיבים אחרים בשינוי תלויים במציאת פתרונות מעשיים לבעיות נקודתיות. אחת הבעיות הללו היא היכולת לחבר בין שני אמצעי תחבורה כדי לאפשר נסיעה רציפה.

שילוב יעיל של שני אמצעי תחבורה עשוי להגדיל את מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית וכך לקדם את השגת התועלות הטמונות בה. חיבור מוצלח בין אוטובוסים לרכבת – מיקום התחנות, תזמון הקווים או העלות הכוללת – יעודד נוסעים להשתמש בשני אמצעי התחבורה. השילובים הללו עדיין רחוקים מלהיות מיטביים בישראל ולכן הם מהווים חסם בפני הרחבת מעגל משתמשי התחבורה הציבורית.

אופניים בתא המטען?

במסגרת החשיבה על הקישוריות בין אמצעי תחבורה יש לכלול את השימוש ההולך וגובר באופניים. אופניים הוא כלי תחבורה זול שהשימוש בו תורם לבריאות אישית ושמפחית צפיפות כלי רכב ופגיעה בסביבה. הבעיה העיקרית שלו היא טווח הנסיעה המוגבל יחסית לצד החשש לבטיחות הרוכבים. קישוריות ביו אופניים לתחבורה ציבורית תסייע בהתמודדות עם שתי הבעיות ועם הצורך של רוכבי האופניים להסתנכרן עם לוחות הזמנים של התחבורה הציבורית.

עם זאת, על אף הגידול המתמיד בהיקף המשתמשים באופניים באופן קבוע לנסיעות יוממות, הקישוריות הזאת אינה יעילה מספיק בישראל.

על אף הגידול המתמיד בהיקף המשתמשים באופניים באופן קבוע לנסיעות יוממות, הקישוריות הזאת אינה יעילה מספיק בישראל. תצלום: Berto Macario on Unsplash

ברכבת ישראל ניתן להעלות אופניים לקרונות; צריך להתעמק בהנחיות המורכבות ואם אתם נוסעים בשעות השיא באופניים רגילים אז הפתרון הוא כנראה לא בשבילכם, אבל הוא לפחות קיים. עם זאת, על אף צו מ-2010 שמחריג את האופניים כמטען, ברכבת ישראל בחנו לאחרונה את נכונות המשתמשים לשלם עבור העלאת האופניים לקרון.

ומה קורה לגבי החיבור בין אוטובוס לאופניים? באוטובוסים בין-עירוניים ניתן היה לשאת אופניים בתא המטען, אבל באוטובוסים עירוניים פתרון שכזה אינו זמין כלל לאופניים שאינם מתקפלים.

על אף שפתרונות מגוונים מיושמים ברחבי העולם מזה זמן, ישראל משתרכת מאחור בנושא הזה: בשטוטגארט יש פלטפורמה ייעודית בקדמת הרכבת הקלה; בפורטלנד, אורגון – ובמקומות אחרים – יש מתקן קדמי על אוטובוסים; ובמינסוטה יש מתקן להעמדת אופניים בקרונות הרכבת.

ניתוח עלות-תועלת

ניר זקס ומעיין שרייבר בוגרי בתי הספר לקיימות ולכלכלה במרכז הבינתחומי בהרצליה ביצעו ניתוח עלות תועלת של מתן פתרון לחיבור בין אופניים לבין רכבות ואוטובוסים. הניתוח שלהם מדד עלויות ישירות ועקיפות של חלופות להחלטה מסוימת אל מול הרווחים או התועלות שתניב כל אחת מהחלופות, תוך התייחסות להשפעות חיצוניות נלוות. השילוב שנבחן מתייחס הן לאמצעים טכניים (התקן קדמי או אחורי על האוטובוס או קרון ייעודי ברכבת) והן לחנייה נוחה עם גישה מהירה בתחנות.

הגדלת ההיצע של מתקנים לנשיאת אופניים בתחבורה ציבורית תביא אליה משתמשים נוספים. תצלום: Manki Kim on Unsplash

הבחינה שלהם מצביעה בבירור על התועלות הטמונות בשילוב: צעד כזה יגדיל את מספר המשתמשים בשני אמצעי התחבורה וישפר את התדמית של חברות התחבורה. במילים אחרות, הגדלת ההיצע של מתקנים לנשיאת אופניים בתחבורה ציבורית תביא אליה משתמשים נוספים, שיגדילו את ההכנסות למפעילי התחבורה הציבורית – כולל אלו הנכונים לשלם עבור השימוש במתקנים – והמפעילים שישקיעו במתקנים כאלו יזכו לתדמית טובה יותר בעיני הציבור. ההכנסות הצפויות ממימוש הפתרונות הן כאלו שיאפשרו למפעילים לשאת בהשקעה באמצעים לנשיאת אופניים ללא סבסוד ממשלתי נוסף.

ד"ר שירי צמח שמיר מהמרכז הבינתחומי, שהנחתה את הסטודנטים בעבודתם, מסבירה כי לניתוחי עלות-תועלת כדוגמת זה בו נעשה שימוש בפרויקט זה פוטנציאל לסייע בהערכת חלופות בהחלטות סביבתיות מורכבות. "ניתוח עלות תועלת חברתי מאפשר לקובעי מדיניות לבחור באופן מושכל בין חלופות שונות", אומרת צמח-שמיר. "השימוש בניתוח עלות-תועלת זוכה לביקורת בשל מגבלותיו והצמצום של סוגיות מורכבות לנתונים בלבד, אך הכלי מאפשר הצבעה על חלופה מועדפת כאשר משווים השפעות על השחקנים השונים. הפרויקט של אופניים ותחבורה ציבורית מצביע בבירור על הגדלת התועלות החברתיות של חלופה מסוימת לצד העלויות הנמוכות של מימושה, יחסית למצב הקיים או לחלופה אחרת. במקרה כזה מומלץ לקדם את מימוש החלופה. כאשר מתחשבים בתועלות שקשה לאמוד במדויק במונחים כספיים – למשל צמצום הזמן בפקקים – העדפת החלופה מתחזקת גם משיקולים חברתיים לצד הכלכליים".



אולי יעניין אותך