הקאמבק של האמזונס


 

כריתת יערות הגשם באמזונס היא אחד הסמלים הגדולים של הרס המערכות האקולוגיות בכדור הארץ. עד שנת 2005, קצב בירוא יערות הגשם בברזיל עמד על 20 אלף קמ"ר בשנה ממוצע – שווה ערך לשטחה של מדינת ישראל. שיא הבירוא נרשם ב-2004, אז נכרתו כמעט 30 אלף קמ"ר של יער בשנה אחת. עם זאת, נתונים חדשים מהשנה האחרונה מראים שהצעדים שננקטו בשנים האחרונות נגד בירוא היערות נושאים פירות – וקצב הבירוא יורד.

הסיבות לבירוא היערות הן בעיקר יצירת שטחי מרעה לגידול בקר ושדות לגידול סויה (שמשמשת להאבסת בקר ומאכל לאדם), שימוש בעץ לתעשייה ופיתוח מכרות. ביערות הגשם קיים עושר מינים שאין לו שני בעולם, ולכן בירוא היערות מביא להכחדת מינים רבים יותר מבכל מקום אחר בעולם. בירוא הצמחייה הצפופה גורמת גם לשחרור גזי חממה רבים, ומונעת קליטה חזרה של פחמן דו-חמצני.

בירוא חלקת יער באמזונס ליד מנאוס, ברזיל. צילום: Neil Palmer (CIAT), Flickr
בירוא חלקת יער באמזונס ליד מנאוס, ברזיל. צילום: Neil Palmer (CIAT), Flickr

אל מול מציאות זו והלחץ הבינלאומי להגן על האמזונס, יצאה ברזיל בשנת 2004 במדיניות נוקשה נגד כריתת יערות בלתי חוקית. המדיניות כללה צעדים רבים ומגוונים: השתת קנסות כבדים על חקלאים, בעלי קרקעות וחברות שעסקו בבירוא יערות ובגידולים חקלאיים בשטחים המפונים; השמדת והחרמת ציוד של אשמים בבירוא יערות; הגדרת שמורות טבע נרחבות; רישום קפדני של בעלות על קרקעות; ועוד. במקביל, מדענים מספקים לממשלה צילומי לוויין מפורטים בתדירות גבוהה, אשר מאפשרים תפיסה של מבראי יערות בזמן אמת.

בלחץ של ארגוני סביבה, חתמו ב-2006 חברות ייצור הסויה על השעיית גידול הסויה בשטחי יער שבוראו לאחרונה, וב-2009 הסכימו חברות בשר הבקר הגדולות שלא לרכוש בקר משטחי יערות שבוראו. במקביל ניתנו תמריצים בדמות פיצוי כספי או השקעות מסיביות של מדינות מפותחות במדינות מתפתחות אשר הראו שיפור בשמירה על יערותיהם.

הודות למהלכים אלה, ירד קצב בירוא היערות בברזיל ב-75 אחוז, והוא עומד כיום על כ-5,000 קמ"ר בשנה. מהלך זה אפשר לברזיל להוריד את פליטות גזי החממה שלה בעשור האחרון בהיקף גבוה מזה של כל מדינה אחרת בעולם, כל זאת תוך הגדלת כושר הייצור של המזון שהיא מייצאת לעולם.

מובן שלא הכול ורוד. הרגולציה והענישה הנוקשות, ללא פתרונות כלכליים אחרים, פוגעים בתושבים שהסתמכו לפרנסתם על השטחים החקלאיים שנוצרו בעקבות בירוא יערות. כמו כן, הירידה בבירוא היערות דחפה את החקלאים להפוך אדמות סוואנה טבעיות לאדמות חקלאיות, וגם שם נגרם נזק לסביבה. הממשל הנוכחי מעודד פרויקטים של סכרים הידרואלקטרים ונמלים חדשים שצפויים לפגוע ביערות, וכן יש בממשל לא מעט כאלה שסבורים שיש בברזיל כבר יותר מדי שמורות טבע.

היעד הגדול הבאה הוא אינדונזיה. נכון להיום, אינדונזיה היא המדינה שמבראת הכי הרבה יערות גשם בעולם, בעיקר לתעשיית שמן הדקל. רבים ספקנים לגבי האפשרות שאינדונזיה תצליח ליצור מערכת רגולציה ואכיפה מאפס בזמן קצר; עם זאת, מי חשב שברזיל תצליח לצמצם את בירוא היערות שלה ב-75 אחוז בעשר שנים?

צפו: נלחמים להצלת יערות הגשם באמזונס

[youtube height="HEIGHT" width="WIDTH"]https://www.youtube.com/watch?v=ix3H7rQjcFo[/youtube]

 



אולי יעניין אותך