מקלחת לכל פועל

בריאות ומזון | טיולים ופנאי |
מחקר חדש מראה שאם חברות וארגונים היו מספקים תנאים מתאימים יותר עובדים היו בוחרים להגיע לעבודה ברכיבה או בהליכה וכך לשפר את הבריאות שלהם ולצמצם את הפגיעה בסביבה

 

עבור רבים מאתנו הדרך לעבודה היא ההזדמנות היחידה להכניס קצת כושר בלו"ז העמוס שלנו, הבעיה היא שאף אחד לא אוהב לשבת בחלל עבודה משותף ליד קולגה מיוזע. האם יכול להיות שאמצעי פשוט כמו מקלחת עתיד לשנות לנו את החשיבה?

מחקר קנדי שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Applied Gerontology ושכלל מענה לסקר של  53,294 מבוגרים מצא שגישה למקלחת במקום העבודה היא הגורם המשמעותי ביותר בהחלטה האם להגיע לעבודה בצורה פעילה – רכיבה על אופניים, הליכה או ריצה.

החוקרים חישבו שעידוד הגעה לעבודה באופן פעיל יכול ליצור תוספת מינימלית של כ-150 דקות פעילות גופנית בשבוע – שינוי שעשוי למנוע תמותה של עשרות אלפים ממחלות לב, שבץ ולהוריד משמעותית תחלואה בסרטן. האם הגיע הזמן לדרוש גם אצלנו מקלחת במקום העבודה?

החוקרים חישבו שעידוד הגעה לעבודה באופן פעיל יכול ליצור תוספת מינימלית של כ-150 דקות פעילות גופנית בשבוע. תצלום: snapwire

אין זמן לזוז

נתוני ארגון הבריאות העולמיWHO , מעריכים שבין שליש למחצית מכלל האוכלוסייה הבוגרת בעולם המערבי לא עומדת ביעדים המינימליים לפעילות גופנית שבועית. הערכה נוספת של אותם גופים היא שכ-55 אחוז מפלח האוכלוסייה המבוגר יותר (65-50) מוגדר כלא פעיל גופנית. בישראל ההערכה היא שפחות משליש מכלל האוכלוסייה הבוגרת עומדת ביעדי ארגון הבריאות העולמי ומשרדי הבריאות והספורט. הפילוח הזה משקף את אחת הבעיות המרכזיות עמה מתמודדים רבים בישראל ובעולם: לאנשים רבים לא נותרו מספיק שעות במהלך השבוע על מנת להגיע לכושר גופני המינימלי הנדרש לקיום אורח חיים בריא.

הגעה לעבודה בצורה פעילה מאפשרת למבוגרים בשלבים העמוסים של החיים הכוללים חיי משפחה והגדלה של העומס התעסוקתי לשפר משמעותית את הבריאות ללא הקרבת זמן פנוי יקר. אפילו בערים מזוהמות ביותר בהם הגעה פעילה כרוכה בחשיפה לזיהום אוויר הרווח הבריאותי שנגרם מהפעילות גופנית גבוה בהרבה מנזק החשיפה לאוויר המזוהם.  בנוסף הגעה פעילה ברמת הכלל גוררת אחריה הפחתה משמעותית בזיהום אוויר תחבורתי ופגיעה בבריאות הציבור. מבחינה בריאותית מחקרים קודמים כבר הדגימו שהגעה לעבודה בצורה פעילה קשורה לירידה בתמותה מתחלואה לבבית ומחלות נוספת.

חוסר תמיכה של העבודה

היכולת הפשוטה של התניידות פעילה לעבודה להציל חיים ולצמצם תחלואה דחף את החוקרים הקנדיים לנסות לענות על שאלה שמטרידה את ארגוני הבריאות המקומיים. הסיבות המרכזיות שעלו מסקרי עובדים היא חוסר תמיכה של מקום העבודה בהגעה פעילה שמשפיע בעיקר על האוכלוסייה המבוגרת יותר. חוסר התמיכה מתבטא גם מבחינה מעשית – חוסר במקלחות או תאי הלבשה להחלפת בגדים, כמו גם תרבותית התפיסה של אלו שמגיעים באופן פעיל כשייכים למעמד סוציו-אקונומי נמוך יותר.

איך ניתן לגרום לאוכלוסיות המבוגרות לבחור בהגעה פעילה לעבודה? על מנת לענות על שאלה זו, החוקרים הכניסו סדרה של שאלות על הרגלים בהתנהגות בעבודה ובהגעה לעבודה לשאלון לאומי שנערך על ידי ארגון הבריאות הקנדי.

החוקרים מצאו שגישה לחדרי הלבשה ו/או מקלחות קשורה באופן משמעותי סטטיסטית להחלטה אם להגיע למקום העבודה באופן פעיל. קבוצת גיל של בני 50 פלוס הושפעה באופן מובהק סטטיסטית מהימצאות של מקלחות במקום העבודה. הקשר החזק היה תקף גם אם הדרך לעבודה ארכה עד 30 דקות וגם אם היא ארכה יותר משעה. בשני המקרים לנגישות למקלחת במקום העבודה היתה השפעה מכריעה על ההחלטה.

החוקרים מצאו שגישה לחדרי הלבשה ו/או מקלחות קשורה באופן משמעותי סטטיסטית להחלטה אם להגיע למקום העבודה באופן פעיל. תצלום: pixabay

צריך גם שבילי הליכה ודיווש

סקרים שנערכו בעשור הקודם בישראל מצאו כי כ-60 אחוז מכלל העובדים גרים במרחק של עד 10 קילומטר ממקום העבודה וכ-40 אחוז מכלל העובדים גרים במרחק של פחות מ-5 קילומטרים ממקום העבודה. כך שבאופן תיאורטי נראה שאחוז גבוה מהאוכלוסייה בישראל יכול לבחור בהגעה פעילה לעבודה, לשפר את מצבו הבריאותי ולהוריד את העומסים במערכת הבריאות הציבורית. אלא שבפועל ההערכות הם שרק 10-5 אחוזים מהעובדים בוחרים בהגעה פעילה לעבודה בעוד שהשאר בוחרים בנהיגה ומיעוט נוסף בתחבורה ציבורית.

משרד הבריאות המליץ לאחרונה על הקמת תשתיות המקדמות את בריאות העובד במקום העבודה תוך התייחסות גם למתקנים לחניית אופניים, אופני כושר בכל קומה וגם מקלחות שיעודדו עובדים להגיע ברגל או באופניים למקום העבודה. בעוד המהלך במגזר הציבורי מבוצע בשיתוף עם נציבות המדינה, מסתמן כי בשוק הפרטי החשש של מעסיקים מאובדן שעות עבודה בשל מקלחות בזמן העבודה עלול לטרפד את המהלך.

"מובן שהעדר שבילי אופניים ושבילי הליכה מתאימים מהווים גורם מגביל משמעותי, אך ייתכן שגם בישראל נגישות למקלחת במקום העבודה יכולה להעלות משמעותית את כמות העובדים הבוחרים בהגעה פעילה", אומר ד"ר זהר ברנט-יצחקי ממשרד הבריאות. "רק לאחרונה, בדו"ח בריאות וסביבה 2017 של משרד הבריאות והקרן לבריאות וסביבה, נוכחנו שתקצוב שבילי האופניים ברשויות המקומיות במרכז הארץ איננו מספק. למעט עיריית תל אביב, במרבית הרשויות אין התקדמות מספקת בנושא. יחד עם זאת, גם כשיהיו לנו שבילים, מזג האוויר בישראל מחייב מתן אפשרות להתקלח במקום העבודה אם נרצה שחלק משמעותי של העובדים יבחר בהגעה פעילה אל מקום העבודה".



אולי יעניין אותך