סן דייגו מתחדשת


העיר סן דייגו תפיק את כל האנרגיה שהיא צורכת ממקורות מתחדשים בלבד. צילום: Nathan Rupert, Flickr
העיר סן דייגו תפיק את כל האנרגיה שהיא צורכת ממקורות מתחדשים בלבד. צילום: Nathan Rupert, Flickr

 

עיריית סן דייגו, העיר השמינית בגודלה בארה"ב עם אוכלוסייה של 1.4 מיליון תושבים, קיבלה החלטה רשמית על מעבר לשימוש ב-100% חשמל שמקורו באנרגיות מתחדשות. התהליך הזה יימשך 20 שנים ויסתיים בשנת 2035.

סן דייגו היא העיר הגדולה הראשונה בארה"ב שמציגה התחייבות בסדר גודל כזה. רוב אספקת החשמל המתחדש צפויה תגיע מהמרת אנרגיית השמש לחשמל באמצעות לוחות פוטו-וולטאים. בעיר מתכננים להקים רבים מהם על בתים, מבני ציבור, מבני מסחר וחניונים. כדי להאיר את העיר בלילה מתוכננים גם טורבינות רוח ומתקנים להפקת אנרגיה מגז מתאן. אפשרות אחרת שקיימת (אך היא עדיין לא חלק מהתכנית) לייצור חשמל בלילה, היא באמצעות אגירת חום מאור השמש במתקן תרמו-סולארי, והפיכתו לחשמל בלילה.

אלא שאנשי העיר לא מסתפקים רק בחשמל: החלטה זו היא חלק מתהליך נרחב יותר לצמצום 50% מפליטות גזי החממה של העיר. בתחום התחבורה, מחצית מצי הרכב של העיר – שכולל משאיות, אוטובוסים ומכוניות – צפוי להפוך לחשמלי כבר בשנת 2020, ו-90% ממנו יחושמלו עד שנת 2035.

בתחום הביוב, הכוונה היא למנוע שחרור לאוויר של 98% מהמתאן הנפלט ממערכת הביוב וממתקני טיהור השפכים של העיר, לאגור אותו ולהשתמש בו כדלק (מתאן הוא גז חממה חזק עד פי 90 מפחמן דו-חמצני [ל-20 שנים]). על פי הערכות, תהליך זה יחסוך פליטה של גזי חממה בהיקף של 7 מיליון טונות של פחמן דו-חמצני בשנה – בישראל כמות כזו שווה לשמונה עד עשרה אחוזים מהפליטות השנתיות.

החלטות אלה הן תוצאת שיתוף פעולה יוצא דופן בין המפלגות היריבות השולטות בעיר: מועצת העיר נשלטת על ידי רוב דמוקרטי, ואילו ראש העיר הוא רפובליקאי. העירייה הצליחה לגייס לטובתה בעלי עסקים שמרנים בעיר ושכנעה אותם לתמוך בתכנית לאחר שהראתה להם איך מעבר לאנרגיות מתחדשות יקדם את הכלכלה וייצור משרות בעיר, ישפר את בריאות התושבים, יחסוך במסים ויצמצם את כמות האשפה.

זו דוגמה נוספת לאופן שבו רשויות מקומיות, ממש כמו חברות גדולות וגופים פילנתרופיים, פועלים מהר יותר מאשר ממשלות בתחום הסביבה.



אולי יעניין אותך