למי קראת שמן?!

חי וצומח |
הסנאים באירופה ובצפון אמריקה שמנים במיוחד עקב החורף החמים
חם בסביבה, חם בבטן: הסנאים הבריטיים נעשו שמנמנים. צילום: Keith Todd, Flickr
חם בסביבה, חם בבטן: הסנאים הבריטיים נעשו שמנמנים. צילום: Keith Todd, Flickr

 

חורף חמים במיוחד עובר על אירופה וצפון אמריקה. אזורים כמו שבדיה, שבדרך כלל מתכסים בשלג כבר בנובמבר, קיבלו את מנת השלג הראשונית שלהם רק בסוף דצמבר. אמנם באמצע ינואר פרצה סופת שלג חזקה בצפון-מזרח ארה"ב, אך עד אותו הזמן הטמפרטורות בסוף דצמבר דמו לטמפרטורות של סוף הקיץ או של האביב.

בריטניה: עלייה של 4 מעלות צלזיוס בטמפרטורות הממוצעות
בריטניה: עלייה של 4 מעלות צלזיוס בטמפרטורות הממוצעות

מי שחוגגים במצב הזה הם הסנאים. בשנים רגילות הם אוגרים מזון בסתיו ואוכלים מהמאגרים האלה במשך החורף, כשקשה למצוא אוכל. השנה, החורף החמים גרם לכך שעונת איסוף המזון לקראת החורף התארכה, ולכן הסנאים לא היו צריכים לשרוף הרבה אנרגיה כדי להתחמם. התוצאה שהתקבלה היא סנאים שמנים בצורה יוצאת דופן בחורף זה, כפי שאפשר להתרשם מהתמונות.

בבריטניה זה היה חודש דצמבר החם ביותר שתועד אי פעם, עם טמפרטורות ממוצעות הגבוהות בכ-4 מעלות צלזיוס מהממוצע. לכן בנוסף על שמנמנות הסנאים, פורחים לפתע בשיא החורף עצים, שיחים ועשבים שעונת הפריחה שלהם היא בדרך כלל האביב.

טמפרטורות גבוהות אלה התקבלו משילוב של שינוי אקלים ושל אירוע אל ניניו חזק שגורם לחורף חם יחסית באזורים המדוברים. בגלל שינוי האקלים, אירועים בלתי רגילים כאלה (ואחרים) צפויים להפוך שכיחים יותר בעשורים הקרובים.



אולי יעניין אותך