לייצר חשמל ומים נקיים ממטרייה הפוכה

טכנולוגיה וחדשנות | מז"א ואקלים
פיתוח חדש של סטארט-אפ הודי קטן יודע לנצל לטובה כמעט את כל סוגי מזג האוויר: הוא מסוגל לאגור ולטהר מי גשם, לייצר חשמל מהשמש וגם לספק צל ומחסה – והכול תחת קורת גג אחת

 

הגשם אמנם קפץ אלינו לביקור קצר, אחרי היעדרות ארוכה מהרגיל, אבל החזאים כבר צופים לנו חורף שחון במיוחד. אם אכן הוא יהיה כזה, זו תהיה השנה החמישית לבצורת שפוקדת את אזורנו בשנים האחרונות, ולמרות שבישראל שותים היום בעיקר מים מותפלים, המחסור במים בכנרת, בנחלים וגם אצל החקלאים מורגש היטב.

גם כשהוא כבר מועיל בטובו לרדת ומביא אתו ברכה לגידולי השדה ולמאגרי המים שלנו, בישובים עירוניים מי הגשם שיורדים הולכים ברובם לאיבוד, וגרוע מכך – כשהם מגיעים לאחר תקופה שבה לא ירד גשם, הם שוטפים וסוחפים אתם כמויות של אבק, פיח ולכלוך מהרחובות, שנשטפים אל הים וגורמים לזיהום כבד בחופים.

אבל מה אם במקום לתת להם להציף את הרחובות שלנו וללכת לאיבוד בים, היינו יכולים לאגור את מי הגשמים שיורדים אצלנו במרחב העירוני ולהפוך אותם למי שתייה?

זוג יזמים מהודו חשבו על פתרון שיכול לעזור לנו לעשות בדיוק את זה ועוד כמה דברים חכמים. הסטארט-אפ ההודי ThinkPhi פיתח סככות שמסוגלות לאגור מי גשמים ולטהר אותם ממש עד לרמה שניתן לשתות אותם. ולא רק זה – לטענת היזמים, הסככות שלהם יודעות להפיק את המיטב מכל מזג אוויר: בימי שמש הסככות לא רק מספקות כמות נכבדה של צל, אלא גם מייצרות חשמל נקי מאנרגיית השמש.

השמשייה הרב-שימושית של thinkphi

צל, מים ואנרגיה נקייה

המתקן, שנקרא 1080W, הוא בעצם מעין סככה שצורתה מזכירה מטרייה או שמשייה הפוכה. האגן שצורה זו מייצרת משמש לאגור את מי הגשמים. המים זורמים במורד המתקן ועוברים דרך פילטר שיודע לסנן ולטהר אותם עד לרמה של מי שתייה (בהתאם לתקן של WHO – ארגון הבריאות הבינלאומי). כל סככה כזאת, שגודלה המינימלי הוא 4 על 4 מטרים, מסוגלת לאגור ולסנן עד 85 אלף ליטר של מים בעונה הגשומה.

הסככה, כאמור, אמורה לתפקד כפתרון סביבתי גם בקיץ. על הגג שלה מותקנת רשת פאנלים סולאריים, שמצוידת בסוללה שיכולה לאגור ולספק עד 1.5 קוט״ש של חשמל בכל טעינה. הדגם הגדול יותר של המתקן – ה-1080XL, שגודלו 20 על 20 מטר – מיועד להתאים גם לפרויקטים גדולים שזקוקים לכמויות אנרגיה גדולות יחסית, והוא מצויד בסוללה שמסוגלת לאגור אנרגיה של עד 40 קוט״ש בכל טעינה, ובפילטר שיכול לסנן, לטענת היזמים, עד מיליון ליטר מים בעונה הגשומה.

כך זה עובד: בימי גשם המים נאספים בתוך חלקה העליון של הסככה. רשת צפופה שפרוסה מעל אגן האגירה מהווה מסנן ראשוני המסלק חלקיקי חומר אורגני גדולים ממי הגשם; משם ממשיכים המים מטה במורד המתקן, שם הם עוברים דרך מסננים שמטהרים את המים עד לרמת מי שתייה. המים הנקיים נאספים בסיום התהליך לתוך מיכל שאותה היזמים מכנים PhiBox ושממנה ניתן לאסוף את המים ולשתות אותם. בימי שמש, לעומת זאת, הפאנלים הסולארים המותקנים על גג הסככה קולטים ואוגרים את אנרגיית השמש, המועברת לסוללה שנמצאת בתוך המתקן. האנרגיה שנאגרה יכולה לשמש לתאורה מתחת ומסביב לסככה בשעות החשכה (הסככה מגיעה עם תאורת LED מובנית המחוברת למערכת הסולארית), או לחלופין – להטענת מכשירים חיצוניים (כמו מחשב נייד, טלפון או אפילו מכונית חשמלית). כדי לדעת כמה מים ואנרגיה נאגרו בסככה, המתקן גם מתחבר לאפליקציה בטלפון הנייד שפיתחו היזמים, שאוסף את הנתונים ומדווח למשתמש מה הסככה שלו עשתה היום.

תחנות רכבת, פארקים וקמפוסים

הסטארט-אפ הצעיר הספיק למכור עד היום מעל ל-200 יחידות, שמוצבות כבר ביותר מ-60 אתרים ברחבי הודו – ביניהם תחנות רכבת וקמפוסים אוניברסיטאיים. הודו היא מבחינות רבות המקום האידיאלי עבור המתקן החכם: אזורים נרחבים שלה הקרובים לקו המשווה זוכים לכמויות עצומות של גשם בעונת המונסונים, ולעומת זאת לתקופות ממושכות של שמש וחום – כלומר, המתקן יכול להיות שימושי כמעט בכל ימות השנה ולסייע לאוכלוסייה לנצל את המשאבים בהם היא התברכה באופן טבעי במקום לתת להם ללכת לאיבוד. בהודו חלק ניכר מהאוכלוסייה גם סובל ממחסור במים וחשמל, מה שהופך את המתקן – בנוסף לערך הסביבתי הגבוה שלו – גם ליוזמה חברתית חשובה: הוא יכול לאפשר לספק להמונים באזורים הציבוריים בעיר אך גם באזורים הכפריים המרוחקים מקור מצוין לצל, גישה למי שתייה נקיים ולאספקת חשמל.

ב-ThinkPhi מציעים מגוון גדול של שימושים לסככות החכמות: הן יכולות להתאים, לדבריהם, כתחנות עבודה במקומות ציבוריים או אפילו בחצר מקום העבודה – אליהן ניתן לחבר את המחשב הנייד; לספק מחסה ותחנת שתייה בפארקים ציבוריים, או לשמש אתכם להטעין את הטלפון הנייד כשאתם ממתינים לרכבת או לאוטובוס. היא יכולה אפילו לשמש כסככת חנייה והטענה לרכב חשמלי.

אף על פי שעלות המוצר אינה נמוכה ועומדת כרגע על כ-1,500 דולר אמריקאי עבור הדגם הקטן ביותר, היזמים טוענים שהסככות צפויות להחזיר את עלותן מהר יחסית, בעיקר משום שהן מספקות ללא עלות מים נקיים וחשמל. בנוסף, הם מתחייבים לספק 15 שנות אחריות על כל סככה – כך שמדובר בהחלט על השקעה לטווח הארוך. הדגם הקטן ביותר הוא עמיד מאוד בפני רוחות, פשוט להתקנה ואינו מצריך כמעט כל עבודת שטח מקדימה, ולדברי היזמים גם לאחר מכן דורש רק מעט עבודת תחזוקה וקל מאוד לתפעול.

אז אולי יום יבוא וגם אצלנו תוכלו להמתין לרכבת בזמן שאתם נהנים מצל נעים, מטעינים את הטלפון הנייד שלכם ונהנים מכוס מים קרה – הכול בחסות המטרייה ההפוכה שמעל ראשכם, תוך שאתם משתמשים במשאבים טבעיים ומתחדשים בלבד.

 

 



אולי יעניין אותך