אכול ושתה כי אתה קוף


 

תצלום: International Fund for Animal Welfare.flickr
תצלום: International Fund for Animal Welfare.flickr

רבות דובר ונכתב על הקשר של בני האדם אל השימפנזים, היצורים החיים שהכי קרובים אלינו גנטית אחרי שהאדם והשימפנזה התפצלו מאב קדמון שחי לפני כשמונה מיליון שנים. כעת, שני מחקרים התנהגותיים חדשים מראים לנו שאנו חולקים גם כמה מנהגים קולינריים דומים עם בני דודנו השעירים.

במחקר אחד, נתנו לשימפנזים תפוחי אדמה לא מבושלים, והם היו יכולים להחליט האם לאכול אותם או לא. אם השימפנזים לא אכלו את תפוחי האדמה הנאים, החוקרים שמו אותם בכלי שדימה תנור, שקשקו אותו בפעולה שנועדה לדמות בישול, ואז החליפו בחשאי את תפוחי האדמה הלא מבושלים בתפוחי אדמה מבושלים. השימפנזים העדיפו לאכול את תפוחי האדמה המבושלים, והבינו שניתן "לבשל" את תפוחי האדמה אם שמים אותם "בתנור". בשלב שני, השימפנזים העדיפו לשמור את לא לאכול את תפוחי האדמה הלא-מבושלים אם לה היה "תנור" בנמצא, ולחכות שהחוקרים יביאו אליהם "תנור".

מחקר שני דיווח על שימפנזים פראיים בגינאה שבמערב אפריקה שנתפסו גונבים אלכוהול. התושבים המקומיים נוהגים לנקב חורים בעצים מסוג לעץ דקל הראפייה (Raphia hookeri) ולתלות מכלים לאיסוף המוהל התוסס הניגר מהחורים הללו. המחקר גילה שהשימפנזים נוהגים לטבול עלים במשקה המשכר ולצוץ אותם. נוהג שימפנזי זה קיים לפחות משנת 1995. זה המקרה הראשון שמדווח על פרימאטים לא-אנושיים שיכולים לעכל אלכוהול ושעושים זאת מרצון. הוא מראה לנו כי יתכן ואבותינו נהנו מאתנול כבר לפני מיליוני שנים.

לקריאת המחקרים באתר "Proceedings B" לחצו כאן וכאן.

 



אולי יעניין אותך