אם עץ נופל ביער, כמה עצים יישארו?


 

כמה גרגירי חול יש בחוף הרצליה? כמה נמלים יש במזרח התיכון? וכמה עצים יש בעולם? לשאלה האחרונה יש כעת תשובה מדעית אחרי שחוקרים מ-15 מדינות פרסמו מחקר שבדק את זה בדיוק.

עד היום היו נתונים על מספר וצפיפות העצים באזורים מסוימים, ורק הערכות לא מדויקות על מספרם הכולל בעולם. החוקרים שילבו מידע לווייני עם אלפי מדידות שטח בכל רחבי העולם ויצרו לראשונה של צפיפות העצים העולמית.

יותר משלושה טריליוני עצים בעולם, אך הם נכרתים במהירות. צילום: Nicholas A. Tonelli, flickr
יותר משלושה טריליוני עצים בעולם, אך הם נכרתים במהירות. צילום: Nicholas A. Tonelli, flickr

לפי תוצאות מחקר זה, יש בעולם כ-3.04 טריליון עצים. מספר זה גבוה פי עשרה מההערכות הקודמות, והוא אמין יותר. 45 אחוזים מהם נמצאים באזורים טרופיים וסוב-טרופיים (דרום-מזרח אסיה, מרכז אפריקה, מרכז ודרום אמריקה), 25 אחוזים נמצאים ביערות בוראליים, הקרויים גם טייגה (סיביר, צפון אירופה, קנדה ודרום אמריקה), ו-20 אחוזים צומחים באזורים ממוזגים (אירופה, אסיה, צפון אמריקה ודרום אמריקה).

המחקר מראה את השפעת האדם על בירוא יערות ברמה העולמית ומגלה שכ-15 מיליארד עצים נכרתים בכל שנה, ומאז תחילת התפשטות התרבות האנושית נכרתו חצי מכלל העצים בעולם. כיום יש כ-400 עצים על כל אדם, אך אם קצב איבוד העצים יימשך, בתוך 150 שנים יישארו לכל אדם רק כ-200 עצים (או רבע מהמספר המקורי לפני התפשטות האדם).

מחקר זה חשוב מפני שהוא עוזר לנו להבין כיצד פועלות המערכות האקולוגיות בעולם, בכמה יצורים חיים הן יכולות לתמוך ואיך הם משפיעים ומושפעים ממחזור המים. עוד אפשר ללמוד מה היא השפעתן של המערכות האקולוגיות על מחזור הפחמן בטבע, על ריכוזי פחמן דו חמצני באטמוספרה ועל שינויי האקלים. המסקנות מהמחקר יכולות לסייע בהבנה של מה עלינו לעשות כדי להציל יערות אלה, איפה לשתול אותם וכיצד לשקם אזורים פגועים.

עוד מידע אפשר למצוא כאן



אולי יעניין אותך