הבפנוכו של הביצה

חי וצומח | טכנולוגיה וחדשנות |
ביצה עם דופן שקופה לביצוע ניסויים בתנאים הקרובים ככל האפשר לחיים. צילום מסך של הסרטון Science China Press

בעשור האחרון נעשים מאמצים לפתח טכנולוגיות שיאפשרו לבצע מחקרים מדעיים בתאים וברקמות שלמות עם שליטה מוחלטת על תנאי הגידול שלהם. הטכנולוגיות האלה נקראות Lab on a Chip (או "מעבדה על שבב" בתרגום חופשי), ומשתמשים בהן כדי לחקור תאים ורקמות שנמצאים כמה שיותר קרוב למצבם בגוף חי, לצמצם את מספר הניסויים בבעלי חיים, להוזיל את עלויות המחקרים, להעלות את רמת השליטה בניסויים (למשל לשחרר כימיקלים שונים בנקודות זמן שונות ובריכוזים שונים) ולבצע עשרות ואף אלפי ניסויים במקביל.

במחקרים האלה מתבצעים גם בביצים, שמשמשות למחקרים ולפיתוחים רבים כמו חקר התפתחות עוברית, תפקידי גנים, פיתוח תרופות ועוד. ומכיוון שאנו חולקים עם תרנגולות כ-60% מהגנום שלנו, הניסויים בהן רלוונטיים גם לנו.

עד היום, כשמדענים רצו לעקוב אחרי התפתחותו של עובר תרנגולת היה צורך לבצע חיתוך גס של קליפת הביצה כדי ליצור חלון שמאפשר הצצה פנימה. באחרונה הצליחו חוקרים מסין לפתח ביצה עם מעטפת גמישה ושקופה עשויה חומר אורגני המבוסס על סיליקון. בדרך זו הם יכולים לעקוב אחר התפתחות העובר החי ללא הפרעות או הליכים פולשניים – הם רואים את התפתחות המערכות השונות בגופו, בודקים את פעילות הגנים השונים וכיצד הם מתבטאים בתהליך הזה ועוד.

הסיפור שודר בתכנית "יום שהיה" עם גיא זהר. לצפייה לחצו כאן (דקה 16:04 עד דקה 18:27)