החרק המדהים והגבינה המסריחה

חי וצומח |
מתברר שכל מה שצריך כדי לזהות מין חדש של חרק שלא היה ידוע על כה למדע זה רק חתיכת גבינה ריחנית

משלחת מדעית של ביולוגים וחוקרי מערות שפעלה כשנתיים בקבוצת מערות במזרח טורקמניסטאן שבמרכז אסיה זיהתה באחת המערות חרק זעיר וייחודי: חסר-עיניים, רב-רגליים, בעל עור שקוף, שני זנבות ומצויד בשתי אנטנות ארוכות בצדי ראשו.

על מנת לוודא שאכן מדובר במין חדש, החוקרים היו צריכים כמובן לבחון את היצור מקרוב, אבל הבעיה היתה שמדובר בחרק ביישן במיוחד, שחי בסדקים צרים במיוחד בסלע. החוקרים ניסו לתפוס פרט בדרכים שונות, עד שלאחד מהם היה רעיון מבריק: הם הניחו פיסות של גבינה ריחנית (עד כה לא נמסר מאיזה סוג ושל איזו חברה) ליד ערימות של צואת עטלפים בקרקעית של מערה בשם קפטרהאנה, אחת המערות הגדולות במערכת תת-קרקעית ומסועפת של כ-300 מערות באזור – וחיכו.

הכירו את ה-Turkmenocampa mirabilis. תצלום: Alberto Sendra

הציפייה והיצירתיות השתלמו. הגבינה משכה אליה את החרק והחוקרים הצליחו ללכוד אותו ולהציג אותו כמין חדש, שזכה לשם "Turkmenocampa mirabilis" – צירוף של המקום שבו הוא נתגלה והמלה Mirabilis (מדהים, בלטינית). ביולוגים שמתמחים בחקר מערות משתמשים לא-פעם בבשר, פירות או מאכלים רקובים אחרים, ולעתים אפילו בהפרשות שלהם, כדי לגרות את התיאבון של שוכני המערות ולגרום להם לצאת ממקום מחבואם. כעת הם יכולים להוסיף גם גבינה לארגז הכלים הקולינרי שלהם.

המחקר החדש שבו נחשף החרק פורסם לאחרונה בכתב העת Subterrean Bilogy והכותב הראשי של המחקר, ד"ר אלברטו סנדרה מאוניברסיטת אלקלה הספרדית, אמר אחרי הפרסום ש"לא רק שמדובר בתגלית חדש, אלא מדובר בייצור באמת ייחודי, שעבר מסע אבולוציוני יוצא-דופן כדי שיוכל להסתגל לתנאים התת-קרקעיים שבהם הוא חי".

"אנחנו מקווים שהתגלית שלנו תביא גם ליותר מודעות לחשיבות המדעית שיש לאזור הזה כמקום מפלט למינים מקומיים שונים ולעובדה שלא נעשה מספיק כדי לשמור עליו", הוסיף סנדרה.