הטינדר של הצפרדעים

חי וצומח |
לידיעת קוראינו ממחלקת הדו-חיים: האהבה מחכה לכם בתעלות הביוב

 

סצנת הפנויים-פנויות של הצפרדעים בטאיפיי בירת טאיוואן עולה שלב: הצפרדעים הזכרים מצאו דרך ייחודית להתגבר על מתחרים, והם משתמשים בתעלות הביוב כדי להגביר את קריאות החיזור שלהם ולזכות בבנות זוג. Mientien Tree Frog היא צפרדע קטנה שחיה בפרברי טאיפיי. בעונת הרבייה, שנמשכת מחודש פברואר ועד ספטמבר, הצפרדעים הזכרים מתקבצים ומעלים מופע קרקורים, שמטרתו למשוך את תשומת הלב של בנות זוג פוטנציאליות. הצפרדעים שמפיקים קרקור חזק וארוך נחשבים לאטרקטיביים במיוחד אצל בנות המין השני.

Taipei green tree frog, female (left) and male (right). credit- cypherone, Flickr
צפרדע העצים הטייוואנית. מימין: זכר ולידו צפרדע נקבה. צילום: cypherone, Flickr

 

אסטרטגיית חיזור כזאת מכונה אסטרטגיית לק (Lek): הזכרים מתקבצים כדי להתחרות על תשומת הלב של הנקבות, והן מצדן בוחרות את המוצלחים ביותר. האסטרטגיה הזאת נמצאת בשימוש אצל ציפורים, חרקים, דו-חיים ויונקים. לאחרונה, הבחינו סטודנטים מהמחלקה למדעי החיים באוניברסיטה המקומית בריכוז בלתי-רגיל של צפרדעים בתעלות הביוב ליד הכביש. הם גייסו לטובת העניין חוקר מהחוג למוזיקולוגיה, ובעזרת תוכנת מחשב מיוחדת לניתוח קול בדקו את קרקורי הצפרדעים. התוצאות הראו שהקרקורים בתעלות היו חזקים בארבעה דציבלים וארוכים ב-10 אחוזים מקרקורי הצפרדעים מחוץ לתעלות. החוקרים הסיקו מכך שהצפרדעים הזכרים אימצו טכניקה חדשה ושהם משתמשים בתעלות הביוב בתור מגבירי-קול כדי להשמיע קרקורים חזקים יותר מהמתחרים. זאת העדות הראשונה לחיית בר שמשתמשת במבנה או מכשיר מתוצרת האדם כדי להגביר את קולות החיזור שלה.

עם זאת, החוקרים הדגישו שצריך עדיין לבדוק האם הצפרדעים בביוב באמת זכו בסופו של דבר ביותר בנות זוג. חוץ מזה, הם מדגישים שצריך לשלול את האפשרות שהצפרדעים בחרו להצטופף בתעלות הביוב פשוט בשביל להתחמק מטורפים.

גם חגבים מחפשים אהבה

הצפרדעים מטאיוואן הם לא הדוגמה היחידה לבעלי חיים ששינו את הרגלי החיזור שלהם בסביבה העירונית. חוקרים מגרמניה, למשל, בדקו לאחרונה כיצד חגבים עירוניים מגיבים כשנקבת חגב עוברת לידם וגילו שהם משמיעים צרצורים עם קול בס עמוק יותר מאחיהם הכפריים. להערכת החוקרים, החגבים עושים זאת כדי להתגבר על הרעש הבלתי פוסק של הסביבה העירונית. התפשטות הערים גרמה לשינויים בסביבת המחייה של מינים רבים.

מחקרים מהסוג הזה מלמדים אותנו כיצד המינים האלה יוכלו להמשיך לחיות לצד האדם בסביבת המחיה החדשה והמשתנה תמיד שלהם.

למחקר המקורי לחצו כאן



אולי יעניין אותך