השקט שלפני הלידה

בריאות ומזון |
לידיעת המוזיקאיות והנגריות: מחקר חדש מצא קשר בין נשים בהיריון שעבדו בסביבה רועשת לבין בעיות שמיעה שהתפתחו אצל ילדיהן

בטח לא מפתיע אתכם לשמוע שרעש חזק עלול לפגוע בשמיעה. אם הייתם פעם בהופעה רועשת וחזרתם הביתה עם צפצופים באוזניים, סביר להניח שהבנתם את זה בעצמכם. לאורך כל היום אנחנו חשופים לרעש שמגיע מכלי רכב, מטוסים, אתרי בנייה, מכשירים ביתיים כמו מזגנים ומכונות כביסה, מפוחי עלים, מוזיקה רועשת, אזעקות של חנויות ומכוניות ועוד. למעשה, ארגון הבריאות העולמי הכריז על זיהום רעש כעל איום על בריאות הציבור.

עם זאת, עדויות חדשות מציעות שנזקי רעש לא מוגבלים רק אלינו, הבוגרים, אלא עלולים לפגוע גם במי שעוד אפילו לא נולדו: בעוברים. מחקר חדש מצא קשר בין תעסוקת נשים בהריון במקומות עבודה רועשים לבין בעיות שמיעה שנוצרו אצל ילדיהן בעתיד.

מחקר מצא קשר בין תעסוקת נשים בהיריון במקומות עבודה רועשים לבין בעיות שמיעה שנוצרו אצל ילדיהן. צילום: reestocks.org
מחקר מצא קשר בין תעסוקת נשים בהיריון במקומות עבודה רועשים לבין בעיות שמיעה שנוצרו אצל ילדיהן. צילום: reestocks.org

השמיעה מתפתחת כבר בבטן

במחקר שנערך במכון קרולינסקה שבשטוקהולם ופורסם בכתב העת Environmental Health Perspectives, בדקו החוקרים כמיליון וחצי לידות שתועדו בשוודיה בשנים 2008-1986. החוקרים הצליבו את הנתונים על מקום העבודה והיקף התעסוקה של האם עם נתונים מקיפים ממרפאות שתיעדו הפרעות שונות בשמיעה אצל הילדים שנולדו לאותן אימהות. החוקרים מצאו קשר מובהק בין חשיפת נשים במקום עבודתן לרעש בעוצמה ממוצעת של מעל 85 dBA – רמה הדומה לרעש שמפיק בלנדר או שואב אבק – לבין בעיות שמיעה שונות אצל ילדיהן. בעיות השמיעה שנבדקו הן אובדן שמיעה ממקור עצבי או ממקור לא ידוע, מחלות אוזן פנימית, טינטון (תופעה שבה אדם שומע צליל שאין לו מקור חיצוני) וחוסר סבילות לרעשים. לא נכללו בעיות שמיעה שמקורן לא בחשיפה לרעש.

המקצועות הנפוצים ביותר ברמת הרעש הזו היו מוזיקאיות, עובדות בתעשיית העץ ונשים שעבדו בבתי מטבחיים. הקשר היה חזק במיוחד אצל נשים שעבדו במשרה מלאה ושנעדרו ממקום העבודה פחות מ-20 ימים במהלך הריונן. הנשים שילדיהן נפגעו נטו גם להיות צעירות יותר, מעשנות יותר ומשכילות פחות. ממצאי המחקר מתאימים לתוצאות מחקרים שנעשו בעבר בבעלי חיים, שבהם חוקרים חשפו נקבות בהיריון לרעש אינטנסיבי ממושך וגרמו לירידה בשמיעה אצל צאצאיהן.

השמיעה בעוברים שונה מעט מהשמיעה של בני אדם בוגרים. בשבוע ה-20 להיריון, עצב השמיעה והאוזן הפנימית, התיכונה והחיצונית של העובר כבר מגיעים לצורתם הבוגרת. עם זאת, מערכת השמע רגישה יותר בשלב זה, בעיקר בשל העובדה שהשבלול, לו יש תפקיד חשוב בהמרת הצליל לאותות עצביים שמועברים בהמשך למוח, עדיין אינו בשל לגמרי. תאי השערה הפנימיים והחיצוניים שבו, שמפעילים את תאי העצב של השמיעה, עדיין פגיעים בשלב זה. המעבר דרך הרקמות הרכות של בטן האם אמנם מחליש את הצלילים שתדריהם גבוהים וכך מגן על העובר מפניהם, אבל רעש בתדרים נמוכים מוחלש פחות, ואף עלול להתגבר עקב המעבר דרך דופן הבטן של האם ומי השפיר.

"ההשפעה של רעש היא הרבה יותר משמעותית משאנחנו נוטים לחשוב", מסביר ד"ר חגי לוין, ראש מסלול בריאות וסביבה בבית הספר לבריאות הציבור של הדסה והאוניברסיטה העברית. "יש לא מעט מחקרים על ההשפעות הבריאותיות של רעש, ואנשים לא כל כך מודעים אליהם. בנוסף, אנחנו לומדים יותר ויותר עד כמה הסביבה בתקופה העוברית היא קריטית להתפתחות. אנחנו יודעים גם שהדיבור של האם עם העובר משפיע על ההתפתחות השפתית שלו, ולכן אין ספק שהוא שומע במידה מסוימת".

מוזיקאיות נחשפות לרעש בעוצמה מסוכנת במקומות עבודתן. צילום: Samuel Zeller, Unsplash
מוזיקאיות נחשפות לרעש בעוצמה מסוכנת במקומות עבודתן. צילום: Samuel Zeller, Unsplash

להגן על העובדות

הנזק לאדם ולסביבה מרעש לא מוגבל לשמיעה בלבד. החשיפה לרעש עלולה לגרום לפגיעה גופנית נוספת כמו עלייה בלחץ הדם, עלייה ברמת האדרנלין בדם ועייפות, או לתופעות נפשיות כמו מתח. אצל בעלי חיים ביבשה ובים, זיהום רעש עלול לגרום לתפקוד לא תקין של מערכות גופניות, לפגיעות התפתחותיות ואף להפרעות התנהגותיות.

עקב ממצאי המחקר ממליצים החוקרים שנשים בהיריון לא ייחשפו לרמות גבוהות של רעש בעבודה. על פי לוין, למקומות העבודה בהחלט יש מה לעשות בנדון: "קודם כול, צריך לפעול בהתאם לתקנות הקיימות, למדוד את עוצמת הרעש ולטפל בחריגות. הכי טוב למנוע את הרעש במקור, אם זה אפשרי. אחר כך, אפשר לתכנן את החלל כך שיצמצם את הרעש. השלב האחרון הוא להגן על העובד באופן ממוקד על ידי מיגון אישי, אבל זה לא אידיאלי ולא מגן על העובר. לא קל לצמצם רעש, אבל יש מה לעשות וזו לא גזירה משמים".

אפשרות נוספת להתמודדות עם התופעה במקומות עבודה שבהן עובדות נחשפות לרעש חזק באופן ממושך, הוא העברת העובדת שבהיריון לתפקיד אחר למשך תקופת ההיריון. אך המחקר מהווה ראיה נוספת לצורך להימנע מזיהום רעש גם במרחב הציבורי, שמקיף אותנו ביומיום.



אולי יעניין אותך