לא משתלם להתעלם

כלכלה וצרכנות |
מומחים טוענים שהתעלמות משינוי אקלים תגרור תביעות משפטיות נגד מנהלי תיקי השקעות ומדינות שאינם עושים מספיק לשיפור המצב

בשנה שעברה היינו עדים להצהרה מעניינת מהסקטור הבנקאי האמריקאי, שקרא להשגת הסכם אקלים בוועידת האקלים בפריז וליצירת מדיניות תמחור פחמן – מנגנון שיגלם את נזקי פליטות גזי החממה במחירי מוצרים ושירותים שונים. בדצמבר 2015 אכן הושג הסכם עולמי היסטורי לצמצום פליטות גזי חממה למניעת שינוי האקלים.

ההצהרה של הבנקאים מעניינת משום שערכן של החברות הנסחרות בבורסות העולם מגיע ל-70 טריליון דולר (כ-280 טריליון שקלים), והן אחראיות לפליטה של 25  אחוז מגזי החממה בעולם. רבות מהחברות האלה הן בינלאומיות ויש להן סניפים ומפעלים בכמה – או בהרבה – מדינות בעולם. עם כל כך הרבה כסף, מגיעה הרבה אחריות.

 

צילום: PROOxfam International, Flickr
צילום: PROOxfam International, Flickr

 

חברות, גופים כלכליים ואנשי עסקים פרטיים משקיעים כספים רבים באנרגיות נקיות. למרות זאת, לכל אלה אין חלק בהסכם האקלים שנחתם בפריז בדצמבר 2015 והם אינם מחויבים להסכמות שאליהן הגיעו 186 מנהיגי מדינות, כך שהם יכולים לפעול בדיוק הפוך מהכללים שקבעה המדינה שבה הם פועלים.

בעלי המניות של חברות הנסחרות בבורסות יכולים להשפיע על דרך הניהול שלהן ולהניע אותן להתנהל בצורה ירוקה יותר. יש כלכלנים הגורסים שכדי להגן על כספם ולהעלות את הסיכויים להשיג רווחים, משקיעים צריכים לצמצם את השקעותיהם בחברות שגורמות לפליטות גזי חממה רבים ולהשקיע את כספם בחברות הפועלות לצמצום פליטות או שפולטות מעט בעצמן.

בעולם בכלל ובישראל בפרט, גם כספם של אזרחים שאינם משקיעים באופן פעיל בבורסה מגיע לשם בכל זאת באופן עקיף באמצעות קרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות המושקעות בבורסה ובניירות ערך. אלה מושפעים משינוי האקלים ויכולים להשפיע עליו.

השקעות על הכוונת

בעולם של ימינו כבר קיים מנגנון תמחור פחמן, ויש גם מדינות וחברות פרטיות שמעדיפות לרכוש פחות דלקי מאובנים ולצמצם את השימוש בתחנות כוח שעושות שימוש בדלקים אלה. חברות ומדינות שיתעלמו מתוצאות שינוי האקלים יכולות להפסיד כסף רב אם ימשיכו להתנהל כתמול שלשום.

מנהל ההשקעות הווארד קובינגטון, עורך הדין הסביבתי ג'יימס תורנטון וכלכלן האקלים קמרון הפבורן מסכימים עם ההערכה הזו, ובמאמר חדש שפרסמו בכתב העת Nature הם טוענים שמשקיעים שלא יפעלו לצמצום שינוי אקלים עלולים למצוא עצמם נתבעים בבתי משפט על ידי האנשים שאת הכסף שלהם הם מנהלים.

מנהלי תיקי השקעות מחויבים לשקלל סיכונים שעלולים לגרום פגיעה של חמישה אחוזים לפחות בערך ההשקעה. הסיכון הנובע משינוי אקלים גדול מספיק בשביל שמשקיעים ומנהלי השקעות ישקללו אותו במכלול הסיכונים שהם מחשבים על כל השקעה והשקעה. כך, אם לקוח מוצא שמנהלי תיק ההשקעות שלו לא לקחו בחשבון סיכון קיים, יש לו סיכוי לנצח בתביעה משפטית נגדם.

כדי להקדים תרופה למכה, אנשי חברת ההשקעות הבריטית CCLA דרשו מחברות הנפט Shell ו-BP שקיפות גדולה יותר בנושא הטיפול בפליטות לטובת המשקיעים. חברת הכרייה הבריטית BHP Billiton פעלה באותה הצורה, ובתגובה למשקיעים מודאגים פרסמה ניתוח של הדרכים שבהן תפעל בעולם שבו פליטת גזי חממה מוגבלת.

 

אסון דליפת הנפט של חברת BP במפרץ מקסיקו. צילום: Ideum - ideas + media, Flickr
אסון דליפת הנפט של חברת BP במפרץ מקסיקו. צילום: Ideum – ideas + media, Flickr

ניצחון לאזרח, הפסד למדינה

מצב זה תקף גם לגבי מדינות. בשנה שעברה, קבוצה של אזרחים הולנדים תבעה את המדינה על כך שעליה לעשות יותר כדי לנהל את הסיכון העתידי הצפוי להם עקב שינוי אקלים. בית המשפט פסק לטובת האזרחים וקבע שהממשלה אכן חייבת לפעול בצורה אחרת. הפרקליטים המייצגים את המדינה ערערו, אך בינתיים הולנד אכן הגבירה את מאמציה לצמצם 25 אחוז מפליטות גזי החממה עד שנת 2020.

בבריטניה הוגשו בשנת 2015 תביעות על כך שהמדינה אינה אוכפת את מדיניות איכות האוויר שהיא עצמה קבעה, ומכיוון שהמשפט יתנהל בבית דין שפסיקותיו מחייבות את כל האיחוד האירופי, לתביעות כאלה יש משמעות רחבה בהרבה. בנובמבר בשנה שעברה הוגשו עשר תביעות לבית הדין בגרמניה, ובעיר וייסבאדן אף הייתה הכרעה בעניין והוחלט שהעיר חייבת לנקוט צעדים מיידיים לניקוי האוויר.

בסוף מרץ 2016, הורתה הסוכנות הפדרלית האמריקאית המפקחת על ניירות הערך כי על ענקית הנפט אקסון-מובייל (Exxon Mobil) לפרסם לבעלי המניות שלה הודעה בדבר סיכונים משינוי אקלים לפעילות החברה, וכן האם חקיקה ותקינה בתחום הפחתת פליטות גזי חממה צפויות לפגוע ברווחיות החברה. פרסום קודם של החברה בנושא מ-2014, לא סיפק את הסוכנות הפדרלית בטענה שהוא שטחי וחסר. מהלך זה מגיע כאשר מדינות ניו-יורק,  קליפורניה, מסצ'וסטס ואיי הבתולה שבארה"ב כבר מבצעות חקירות האם אקסון-מובייל הטעתה את הציבור ואת המשקיעים שלה בנושא שינוי אקלים במשך עשרות שנים. מהלכים אלו כבר משפיעים – קרן רוקפלר האמריקנית (Rockefeller Family Fund) הודיעה כי תסיט את השקעותיה מדלקי מאובנים ותחסל את אחזקותיה באקסון-מובייל בהקדם.

ומה אצלנו? אנחנו נמצאים בפיגור של כמה צעדים אחרי ההתקדמות בעולם. המדינה משקיעה הון עתק בקידום תחבורה פרטית על ידי בניית כבישים ומחלפים והקמת פתרונות דיור המחייבים נסיעה לעבודה במכונית, ומעודדת מעבר לשימוש בגז טבעי שאינו מוריד את פליטת גזי החממה. אם בית המשפט יחייב את המדינה לצמצם את הפליטות במהירות, כל ההשקעות האלה ירדו לטמיון ויהיה צורך בהשקעת עתק נוספת במציאת פתרונות אחרים.



אולי יעניין אותך