התפריט החדש של דב הקוטב

חי וצומח | מז"א ואקלים
שינוי האקלים מקשה על דובי הקוטב לצוד כלבי ים, המזון החביב עליהם, אבל מביא לאזורם מנה חדשה בתפריט: דולפינים

דוב הקוטב נהפך כבר מזמן לסמל המזוהה ביותר של המאבק בשינוי האקלים. אחד מסרטי הטבע המשפיעים והנצפים ביותר, "עולם מופלא" (Planet Earth) מסתיים בסצנה בלתי-נשכחת של דוב קוטב מותש ששוחה עשרות רבות של קילומטרים בין גושי קרח נמסים ואינו מצליח למצוא יבשה או גוש קרח צף גדול דיו להחזיק את משקלו.

אותו דוב לבן ככל הנראה טבע כבר מזמן בניסיון למצוא מקום יציב למנוחה ולציד, אבל אחיו החיים עדיין נאבקים בהשפעות שמחולל שינוי האקלים באזורי המחיה שלהם. בעשורים האחרונים, המסה מואצת של הקרחונים והצטמצמות משטחי הקרח בקוטב הצפוני מקשות על הטורף הגדול ביותר בטבע למצוא את מזונו הטבעי – כלבי ים. לכן, הדובים נאלצים לחפש אחר מקורות מזון אחרים, ולעתים אף לעלות לחוף ולאכול גרגירי יער, עופות ים, ביצים ואפילו איילים, כבשים ומכרסמים. כעת, חוקרים בשמורת סוולבארד הנורווגית בקוטב הצפוני תיעדו דובים שנצפו אוכלים בשר דולפינים, ממין שלא נצפה עד אז באזור.

ציידים אופורטוניסטיים

התופעה תועדה בתחילת האביב של שנת 2014, בתקרית בה צפו בדב קוטב בוגר אוכל שני דולפינים מסוג דולפין לבן גב (White-beaked dolphin). דולפינים מסוג זה מגיעים בדרך כלל לאזור הקוטב הצפוני במהלך הקיץ, בתקופה שהקרח כבר נמס והדובים אינם יכולים להגיע אליהם ולצוד אותם במים פתוחים. הפעם, הדולפינים הקדימו את הגעתם בכמה חודשים וכך הם אפשרו לדובים לצוד אותם. בחודש אפריל עדיין יש סופות קרח בקוטב, וככל הנראה סופה כזאת גרמה לדולפינים להילכד בתוך שטחי הקרח, ללא יכולת לצאת בחזרה אל הים הפתוח. ככל הנראה, הדובים ניצלו את ההזדמנויות בהן הדולפינים עלו לנשום אוויר והצליחו לצוד אותם. כפי שהם עושים לעתים עם לוויתנאים אחרים.

דב קוטב אוכל דולפין באפריל 2013. תצלום מתוך המאמר המדעי המקורי.
דב קוטב אוכל דולפין באפריל 2013. תצלום מתוך המאמר המדעי המקורי.

אבל מה גרם לדולפינים לשנות את התנהגותם ולהגיע לאזור מוקדם מהרגיל? ככל הנראה מדובר בעובדה שהמים באזור היו חמים מהרגיל. אף שתפוצת דולפינים מסוג זה היא באזורי מים קרים יחסית, הם אינם מחבבים את טמפרטורות החורף הקפואות של הקוטב ומגיעים אליו, כאמור, רק בזמן הקיץ – אז טמפרטורת המים עולה והמזון זמין יותר. אולם, שינוי האקלים שגורם להתחממות מי האוקיינוס, הביא לכך שהדולפינים הקדימו להגיע לאזור ואז נתקעו בו בעקבות רוחות עזות שערמו קרח בתוך הפיורד והקפיאו אותו. מאוחר יותר באותה שנה תיעדו החוקרים חמישה מקרים נוספים בהם דובי קוטב שונים טרפו דולפינים, ככל הנראה חברי אותה להקה שנלכדה במעבה הקרח.

כמה שיותר שומן – יותר טוב

דוב הקוטב הוא הטורף הכבד ביותר בימינו – זכר בוגר יכול להגיע עד למשקל של 900 קילוגרם – זאת משום שהדובים מפתחים שכבה עבה של שומן שמאפשרת להם להתקיים בקור המקפיא של הקוטב. לצורך בניית השכבה המבודדת הזו, מתבסס דוב הקוטב לרוב על ציד כלבי ים החיים באזור, שגם גופם עשיר מאוד בשומן ומותאם לטמפרטורות הקפואות של המים הארקטיים ומשטחי הקרח הצפים על מימיו. עם ההאצה בהמסת הקרחונים והתמעטות משטחי הקרח בקוטב הצפוני עקב שינוי האקלים, מצטמצמים גם אזורי הציד של הדובים, המתקשים לצוד את כלבי הים באיזורי מים פתוחים. מחקרים מראים שהם עוברים להתבסס יותר ויותר על מקורות מזון אחרים, שלאו דווקא מספיקים כדי לבנות את שכבת השומן העבה לה הם זקוקים כדי לשרוד בחורף המקפיא.

טריפת הדולפינים שתועדה בידי החוקרים היא אולי מקרה נקודתי, שהתרחש בגלל כמה צירופי מקרים שונים בשנה מסוימת, אבל כיוון שהים ממשיך להתחמם והקרחונים ממשיכים להיעלם, סביר להניח שעדויות לאירועים כאלה שמערערים את יציבות המערכת האקולוגית – של בעלי חיים שטורפים אחרים שאינם מהווים את הטרף הרגיל שלהם – רק יוסיפו להצטבר בשנים הקרובות.

בעלי החיים נאלצים לנסות להסתגל לשינויים ולאכול את כל מה שהם מצליחים לצוד במרוץ שלהם להישרדות. השאלה היא מה יקרה בהמשך, כשהשפעות שינוי האקלים יביאו לכך שכבר לא יישארו פתרונות חדשים לציד. האם יהיו מנצחים במרוץ ההישרדות הזה?



אולי יעניין אותך