זה סופו של כל בלון

חי וצומח
חוגגים יום הולדת, חתונה או טקס סיום קייטנה? נסו לא להפריח בלונים מרוב שמחה, כי הם עלולים לגרום למותם של ציפורים, צבים ובעלי חיים ימיים

 

טרור בלוני התבערה מעזה גרם לנזקים קשים לשטחים חקלאיים ופתוחים ולשמורות הטבע בדרום, גרם לנו לשכוח לרגע שבלונים הם בדרך כלל דבר נחמד וחגיגי. בימים כתיקונם, הפרחות המוניות של בלונים הן פעמים רבות מרכיב מרכזי באירועים משמחים כמו חתונות, טקסי בר ובת מצווה וסיום לימודים. עם זאת, כשעשרות בלונים צבעוניים מתרוממים בקלילות אל עבר השמיים לנגד עינינו, אנחנו רואים רק חלק מהתמונה: הבלונים הללו מוצאים את דרכם אל הקרקע ואל מקורות המים, שם הם מזהמים את הסביבה ועלולים אף לגרום למותם של בעלי חיים ימיים ויבשתיים.

ציפור שנלכדה בבלונים. תצלום: Ben Wurst, New Jersey Osprey Project

 

מה שעולה חייב לרדת

כשבלון מגיע לגובה של כמה קילומטרים, שם האוויר דליל, לחץ האוויר שבסביבתו נמוך משמעותית מלחץ ההליום שבתוכו, ולכן ההליום שואף להשוות את הלחצים ולצאת מן הבלון – מה שגורם לבלון להתפוצץ. או אז, שאריות הבלונים צונחות לקרקע ומצטברות בסביבה בכמויות גדולות.

באחד מהחופים במדינת וירג'יניה שבארצות הברית שנסקרו במסגרת מחקר שיראה אור בקרוב על ידי עמותת Clean Virginia Waterways השייכת לאוניברסיטת לונגווד שבווירג'יניה, מצאו החוקרים פסולת בלונים בצפיפות של 170 פריטים לכל קילומטר של חוף.

60 אחוז מתוך פסולת הבלונים שנמצאה במחקר אותרה באזורים הגבוהים ביותר של החוף, שמהווים אתרי קינון לצבים ולציפורים. במסגרת ימי הניקיון השנתיים שערכה עמותתOcean Conservancy בין השנים 2016-2008, נמצאו במצטבר מעל 630 אלף בלונים ברחבי העולם – כלומר עשרות אלפי בלונים בכל פעם.

קופסה המכילה בלונים שנאספו בחוף הים. ,תצלום: Christina Trapani, Eco Maniac Company

 

הנפגעים העיקריים מהתופעה הם בעלי החיים הימיים. כששאריות הבלונים מגיעות לנחלים, לאגמים ולחופים הן צפות, וקצוותיהם הגרוסים דומים פעמים רבות לזרועות דקות רבות, מה שעלול לגרום לבעלי חיים לחשוב שמדובר ביצורים שמהם הם ניזונים, כגון מדוזות. כשבעלי החיים האלה, ביניהם צבי ים, דגים ודולפינים, וכן חיות יבשתיות כמו ציפורים, אוכלים את הבלונים, הם עלולים להיתקע במערכת העיכול שלהם, לחסום אותה ולמנוע ממנה לתפקד, מה שמוביל למוות אטי וכואב ברעב.

הסרטים שמחוברים בדרך כלל לקצה הבלון מהווים גם הם סכנה חמורה עבור בעלי חיים, משום שהם מסתבכים פעמים רבות בעצים, בשיחים ובחוטי חשמל. ציפורים רבות נפצעות כשמקורן או כנפיהן מסתבכים בסרטים. במקרים רבים, ציפורים נתקעות בסבך הסרטים ללא אפשרות להימלט, לזוז או לאכול, ואף נחנקות בגללם למוות.

מעבר לכך, הבלונים המשומשים הם פשוט פסולת, שמלכלכת את הסביבה. גם בלונים שמשווקים כ"מתכלים" מתפרקים רק כעבור שנים רבות.

בלונים וסרטים צבעוניים בסביבה הימית. בעלי החיים מסתבכים בהם או אוכלים אותם

 

ברחבי העולם עולה בשנים האחרונות המודעות לסכנות הפרחות הבלונים. עקב כך נחקקו חוקים המגבילים את התופעה במדינות שונות, ובראשן ארה"ב. כך למשל, הפרחה של בלונים מרובים נאסרה בחוק במדינות קונטיקט, פלורידה, וירג'יניה וטנסי. מקומות כמו ננטקט שבמסצ'וסטס, אף הוציאו לחלוטין מחוץ לחוק את מכירתם של בלונים שמנופחים על ידי הליום וגזים דומים.

בישראל, מיותר לציין, לא קיימת שום מגבלה כזאת. "המזל בישראל הוא שהרוחות הן בדרך כלל מערביות, כלומר הן נושבות מהים ליבשה, ולכן בלונים מגיעים למים רק כשנושבות רוחות מזרחיות", מסבירה ד"ר רותי יהל, אקולוגית ימית ברשות הטבע והגנים. אולם, תדירותן של רוחות מזרחיות, שנפוצות בעיקר אך לא רק בזמן חילופי עונות, עולה בשנים האחרונות. "כשהבלונים מגיעים לים אנחנו רואים מקרים של בעלי חיים שבולעים אותם, והם נשארים במים כפסולת", אומרת יהל.

בועות במקום בלונים

מובן שלאנשים שמפריחים בלונים יש כוונות טובות, וברוב המקרים הם אינם מודעים לפגיעה שנגרמת לסביבה בעקבות פעולותיהם. "רוב האנשים שראיינו במסגרת המחקר אמרו שהם מעולם לא תהו לאן מגיעים הבלונים לאחר שהם הופרחו", אומרת קייטלין רג'יסטר, מנהלת עמותת Clean Virginia Waterways. "אנשים צריכים להבין שלהפריח בלונים זה למעשה ללכלך".

“יש כל כך הרבה דרכים שבהן ניתן לחגוג מבלי ליצור פסולת", אומרת רג'יסטר. אפשרות אחת שהיא מציעה היא להחליף את הפרחת הבלונים בהפרחת בועות סבון, קטנות או גדולות, שבדומה לבלונים מרחפות לאוויר במפגן מרשים. אפשרות אחרת היא לארגן נטיעת עצים, פעילות שמשאירה חותם סביבתי חיובי בשטח לזמן רב. רעיונות אחרים להוספת עניין וכיף לאירוע משמח כוללים בין השאר נגינה משותפת בכלים כמו דרבוקות או פעמונים, נפנוף בדגלים או שלטים רב-פעמיים, משחק עם עפיפונים או שבשבות, חלוקת מתנות קטנות לאורחים, כמו עציצים או שוקולדים, ועוד. "אלה פעילויות שאנשים ייהנו מהן, ושלא פוגעות בבעלי החיים ובסביבה", מסכמת רג'יסטר.

בלון בים. בעלי חיים חושבים שמדובר במדוזות ומנסים לאכול אותם

 



אולי יעניין אותך