כופתיות או לא להיות


צילום: Alternative Heat.flickr
כופתיות העץ מיוצרות בדרך כלל כחתיכות קטנות של נסורת או אבקת עץ דחוסות. צילום: Alternative Heat.flickr

האיחוד האירופי מקדם שימוש באנרגיות מתחדשות ממקורות שונים. אחד מהמקורות המתפתחים בקצב מהיר ביותר כיום הוא תחום הפקת אנרגיה מביומסה. האיחוד קבע יעדי ייצור אנרגיה מביומסה בלבד של 20 אחוז מסך ייצור האנרגיה במדינות האיחוד עד שנת 2020 (ו-27 אחוז עד שנת 2030). לשם השוואה, בישראל היעד להפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות מכל הסוגים בשנת 2020 הוא 10 אחוז בלבד, וגם ביעד זה לא יהיה ניתן לעמוד (כיום רק כאחוז אחד מצריכת החשמל הוא ממקורות מתחדשים)

בשנים האחרונות נבנות באירופה תחנות כוח רבות שמשלבות הפקת חשמל וחום (CHP- combined heat and power) ושמבוססות על שריפת כופתיות עץ (wood pellets). כופתיות העץ מיוצרות בדרך כלל כחתיכות קטנות של נסורת או אבקת עץ דחוסות. גודלן הקטן (כמה סנטימטרים בודדים) הופך אותן אידאליות לשינוע ולאחסון, ומאפשר הזנה מדודה שלהן אל תחנת הכוח – עובדה שמאפשרת שליטה יעילה בטמפרטורה ובכמות החשמל המיוצרת.

כיום, בישראל נעשה שימוש מזערי בלבד בכופתיות עץ, בעיקר להזנת קמינים בבתים פרטיים. עם זאת, לתחום גדל זה יש משמעויות נכבדות לגבי שוק העץ האמריקאי. שווקי יצוא חדשים נפתחים, מחיר העץ עולה, וגם קצב נטיעת היערות באמריקה צפוי לגדול. מצד אחד, נראה שמדובר בחדשות טובות. עם זאת, צריך להיזהר שמחירי עץ גבוהים לא יעודדו כריתת יערות עתיקים, כריתה לא חוקית, והרס שטחים טבעיים לא מיוערים (כמו ביצות ובתה) לשם נטיעת יערות.

לקריאת המחקר המלא לחצו כאן

 



אולי יעניין אותך