נדודי אקלים

בריאות ומזון | מז"א ואקלים
מחקר חדש מראה שהעלייה בטמפרטורות משפיעה על איכות השינה שלנו

 

כשאתם מתהפכים בלילה מצד לצד ולא מצליחים לישון ודאי יש הרבה דברים שמחזיקים אתכם ערים: האור הבוהק של הסמרטפון, הנחירות של בן או בת הזוג, מחשבות טורדניות על בעיות בעבודה, על המבחן באוניברסיטה או פחדים קיומיים מדאע"ש, המצב הכלכלי או העובדה שבסוף כולנו הופכים להיות בדיוק כמו ההורים שלנו.

עכשיו אפשר להוסיף לרשימת הסיבות לנדודי השינה שלכם גם את שינוי האקלים.

חוקר מאוניברסיטת הרווארד גילה שיש קשר בין העלייה בטמפרטורות – בעיקר בחודשי הקיץ החמים ממילא – לבין איכות השינה שלנו. ד״ר ניק אוברדוביץ׳, שבעת לימודי הדוקטורט שלו בקליפורניה הרגיש שהלילות החמים גורמים לשינה שלו להיות טרופה מהרגיל, החליט לבדוק האם יש קשר בין האקלים המשתנה והתחממות כדור הארץ לאיכות וכמות השינה שלנו.

אוברדוביץ׳, יחד עם קבוצה של חוקרים נוספים מבוסטון ומקליפורניה, לקח נתונים מסקר אמריקאי גדול על איכות השינה שהתבצע בין השנים 2011-2002, ובו נתונים מתשובותיהם של 765 אלף בני אדם. בין היתר, המשתתפים נשאלו בכמה ימים מתוך 30 הימים האחרונים הם לא ישנו מספיק שעות. החוקרים הצליבו את הנתונים עם נתוני מזג אוויר מאותה תקופה וגילו שאכן קיים קשר בין תשובות של נשאלים כי לא ישנו מספיק לבין טמפרטורות גבוהות מהרגיל באותם לילות. החוקרים מצאו שזה קורה בעיקר בקיץ, בעיקר בקרב מבוגרים מעל גיל 65, ובעיקר אצל בעלי הכנסה נמוכה מהממוצע (אולי כיוון שאלה לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש מזגן, או להשאירו דולק לאורך כל הלילה).

הנתונים הראו שככל שהטמפרטורות היו גבוהות יותר, כך שכיחות העונים שלא ישנו טוב עלתה. למעשה, טמפרטורה הגבוהה במעלת צלזיוס אחת מהממוצע בלילה באותה התקופה, התבטאה בשלושה לילות של שינה בלתי-מספיקה בחודש לכל 100 איש. למעשה, אם מכפילים את הנתון הזה כך שיכסה את כל אוכלוסיית ארה״ב – מדובר על תשעה מיליון לילות כאלה בכל שנה. החוקרים בדקו גם מה צפוי העתיד המתחמם להביא אתו, ועל פי התחזיות של הפלטפורמה המדעית של סוכנות החלל האמריקאית (NASA Earth Exchange) לגבי האקלים שישרור פה בחציה השני של המאה ה-21, הם חישבו כי ההשפעה של שינוי האקלים הוא כשישה לילות של שינה טרופה בחודש לכל 100 אנשים בשנת 2050 וכ-14 לילות כאלה בשנת 2099.

מעגל קסמים של חום

לא מדובר רק באי נוחות. נדודי השינה עלולים להוביל לנזקים כלכליים למשק ואפילו לנזקים בנפש. על פי הערכות, 200 אלף תאונות דרכים ו-1,500 מקרי מוות נגרמים בכל שנה בארה"ב בגלל עייפות שמקורה בנדודי שינה. עוד נמצא כי נדודי שינה גורמים להיעדרויות תכופות יותר מהעבודה, פוגעים בפריון בעבודה וגורמים בשל כך נזק כלכלי משמעותי למשק. נזק משמעותי נוסף נגרם לכלכלה בעקבות בעיות רפואיות שנגרמות בגלל נדודי השינה, או כאלו שנדודי השינה מחריפים אותן ומכבידות על המערכת הרפואית.

פרופ' הדס סערוני מהחוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם באוניברסיטת תל אביב, אומרת שתופעת הלילות החמים (ואובדן שעות השינה שהם טומנים בחובם) מורגשת יותר באזורים עירוניים. "מאמצע יולי אנו עדים לטמפרטורות גבוהות מהממוצע בשעות הלילה והבוקר המוקדמות, ומי שסובלים מכך יותר מכולם הם תושבי הערים", היא אומרת. הסיבה לכך, לדבריה, היא תופעת "אי החום העירוני", שבמסגרתה מורגשת עלייה בטמפרטורה בתחומי העיר כתוצאה מחום הנפלט ממבנים ומכבישים וכתוצאה מפעילות אנושית.

למעשה, הלילות החמים לא רק נגרמים בגלל שינוי האקלים, אלא אף מחזקים אותו. איך זה קורה? בתגובה לתנאי החום הקיצוניים, רוב בני האדם מגבירים את השימוש במזגנים ומשתמשים בהם לעתים לאורך כל שעות היממה. "השימוש המוגבר במזגנים בשעות הלילה מגביר את צריכת האנרגיה ואת זיהום אוויר שמתלווה לה. בנוסף, המזגנים עצמם פולטים חום אל הסביבה העירונית", מסבירה סערוני. כך, למעשה, נוצר "מעגל קסמים" שבו ההתחממות רק הולכת וגוברת למרות הניסיונות לעצור אותה.

שינוי האקלים לא בריא לנו

המחקר הזה הוא אחד בשורה של מספר הולך ועולה של מחקרים מהשנים האחרונות הקושרים בין שינוי האקלים ובריאות האדם – הן הפיזית והן הנפשית. שינוי האקלים גורם כבר היום להופעתן של אלרגיות באוכלוסייה במועדים מוקדמים יותר בשנה ולתקופה ממושכת יותר, להתפרצותן של מחלות שונות לאזורים שבהם הן לא היו קיימות בעבר וכן נמצא שהוא מסכן במיוחד את בריאותם של ילדים. כל האיומים האלה, כמובן, צפויים להתעצם בעשורים הקרובים, ככל שהשפעות של שינוי האקלים – כפי שמראות כל התחזיות – רק ילכו ויתגברו.



אולי יעניין אותך