למנוע את המשבר הסביבתי הבא

מז"א ואקלים
יום המדבור והבצורת הבינלאומי הוא הזדמנות מצוינת לחשוב על מה שצפוי לקרות באזורנו אם לא נפעל לעצור את משבר האקלים

שינוי האקלים כבר כאן, זה לא עוד סיפור מדע בדיוני ולא רק עניינם הבלעדי של שוכני איים אקזוטיים שמפלס המים מאיים לכסות את בתיהם. שינוי האקלים לא רק ממיס את קרחוני הענק בקטבים, הוא מביא לאירועי קיצון של גשמים חזקים לצד תקופות יובש ארוכות, מייצר תנאים להתפשטותן של שריפות ענק והתפרצות מחלות, ועוד.

מדעני אקלים, אלה שהוסמכו והוכשרו במשך שנים במוסדות היוקרתיים ביותר בישראל ובעולם, קובעים חד משמעית: כל שנה מארבעים השנים האחרונות היתה חמה יותר מהממוצע במאה ה-20. 2016, לדוגמה, היתה החמה ביותר שנמדדה מאז החלו המדידות בעידן המודרני, קודמתה בתואר המפוקפק היתה שנת 2015 וכן, ניחשתם נכון 2014 היתה הכי חמה אחריהם. המגמה ברורה, מדאיגה ומסוכנת.

על פי המחקר המדעי המוביל בתחום, הגורם המרכזי לשינוי האקלים הוא בני האדם: אנחנו מעמיסים על כדור הארץ גזי חממה שלוכדים באטמוספרה חלק מאנרגיית החום שפולט כדור הארץ ומונעים את שחרורה לחלל. הגזים האלה מקורם בתעשייה, בתחבורה, בחקלאות, בפסולת שאנו יוצרים ובעוד פעולות רבות שאנו אחראים להן.

ואיך כל זה נוגע אלינו, בפינה הקטנה שלנו במזרח התיכון? כמדינה שיושבת על סף המדבר ישראל היא בין המדינות הראשונות שמושפעות ממגמות של מדבור מוגבר וסכנה לבצורת. בעקבות מהפכת ההתפלה הישראלית רבים מאתנו נוטים לשכוח שאף על פי שמים מגיעים לצינורות ביתנו, נחלי הצפון נמצאים בסכנת התייבשות בשנים האחרונות.

ישראל נפגעת

ביום שבת הקרוב יצוין יום המדבור והבצורת הבינלאומי, שמהווה הזדמנות מצוינת לחשוב על מה שצפוי באזורנו אם לא נפעל לקחת חלק במאבק בשינוי האקלים.

המדבור והבצורת גורמים נזקים לא רק לחקלאות, למשק המים ולכלכלה הישראלית, אלא שצמצום מקורות המים הראויים לשתייה במדינות שכנות במזרח התיכון ובמדינות אפריקניות כמו לוב, סודן, אריתריאה, מביא בשנים האחרונות גם לאי יציבות גיאו-פוליטית שעלול להשפיע לרעה על ביטחון ישראל.

מדעני ישראל בהובלת חוקרי אקלים בכירים יוצאים בימים אלה ביוזמה משותפת להקים ועדה מדעית עצמאית שתהיה משותפת לכלל מוסדות המחקר בישראל ושתייעץ לממשלת ישראל בנושא שינוי האקלים. הוועדה תכלול מדעני אקלים וסביבה מתחומים שונים, ותעסוק בהערכת שינוי האקלים והשפעותיו המקומיות, תתמוך ביישום מדיניות ממשלתית מבוססת מדע ותפעל לקידום ההיערכות של מדינת ישראל לשינוי האקלים ולעמידה בהתחייבויות הבינלאומיות לצמצום פליטות גזי חממה.

מאות מדענים חתמו בימים האחרונים על מכתב הקורא לממשלת ישראל לפעול ביעילות להאטת שינוי האקלים ולהיערך להשפעותיו השונות ולהיעזר לשם כך בידע המצטבר הרב של הקהילה המדעית בישראל. אחרת, המדבור והבצורת לא יהיו רק תזכורת על לוח השנה הסביבתי, אלא חלק בלתי נפרד מהמציאות שלנו.



אולי יעניין אותך