לרכוב על הבמבוק

טכנולוגיה וחדשנות |
סטודנטים מארה"ב הקימו פרויקט חברתי לבנייה ולהפצה של אופניים מבמבוק, ומקווים לספק באמצעותו אמצעי תחבורה גם לאנשי העולם השלישי המתגוררים באזורים מבודדים
העובדים במיזם יהיו חסרי בית שירכיבו את המוצר. צילום: Kelly Taub, Pedal Forward
העובדים במיזם יהיו חסרי בית שירכיבו את המוצר. צילום: Kelly Taub, Pedal Forward

 

עוד יום בדרך לעבודה. אתם יושבים במכונית או באוטובוס שזזים בקצב של עשרה מטרים לדקה, מקללים ומחכים שהפקק ישתחרר ויואיל בטובו לאפשר לכם להתחיל כבר את היום. בהנחה שאתם גרים ועובדים באותו יישוב, במקום להתחיל את היום בעצבים על הדרך המפרכת לעבודה ולסיים אותו בעצבים על הדרך המעיקה הביתה – יכולתם פשוט לקחת את האופניים, לדווש להנאתכם ועל הדרך גם לחסוך לעצמכם את הרוגז וגם להרוויח בריאות, הפחתה בזיהום האוויר וחיסכון בפליטות הפחמן.

ליותר ממיליארד בני אדם – 98% מהם חיים במדינות מתפתחות – אין את אפשרות הבחירה הזו: הם חיים ללא אמצעי תחבורה מספיקים ומתקשים להגיע לכל מקום המרוחק מביתם יותר מקילומטרים ספורים. עובדה זו מונעת מרבים מהם להתפרנס כראוי, להשיג חינוך לילדיהם ולקבל שירותים רפואיים בעת הצורך.

מאט וילקינס, בחור ניו יורקי חובב אופניים, מנסה לשנות זאת. וילקינס החליט לשלב את אהבת ילדותו לרכיבה עם תחביבו לבנות דברים, ובמהלך לימודיו באוניברסיטה החליט לנסות את כוחו בבניית אופניים. בתור התחלה, וילקינס חשב מאיזה חומר לייצר את האופניים – זה צריך להיות משהו קל וחזק כאחד, וגם כזה שלא ירושש סטודנט בעל תקציב דל. כשווילקינס פנה לגוגל בשאלה הזו, הוא גילה שבמבוק משמש לבניית אופניים כבר מ-1890 ושהוא עונה על כל הדרישות הנ"ל.

קסם הבמבוק

הבמבוק הוא חומר כמעט פלאי: הוא קל יותר מאלומיניום ובעל כוח מתיחה חזק מפלדה, והוא גם זול מהם. הבמבוק גדל במקומות רבים בעולם ובקצב של עד מטר ליום, מה שהופך אותו זמין במיוחד ומצוין לשימוש בייצור המוני.

מיזם האופניים הניו יורקי מתכוון לספק לא רק כלי תחבורה אלא גם מקומות עבודה לתושבי אזורים מרוחקים. צילום: Kelly Taub, Pedal Forward
מיזם האופניים הניו יורקי מתכוון לספק לא רק כלי תחבורה אלא גם מקומות עבודה לתושבי אזורים מרוחקים. צילום: Kelly Taub, Pedal Forward

וילקינס קלט את הפוטנציאל, ויחד עם כמה מחבריו ללימודים הקים מיזם לבניית אופני במבוק בשם Pedal Forward. באמצעות פיתוח אופניים קלים, נוחים וזולים היזמים קיוו להגדיל את השימוש בכלי התחבורה המקיים ברחבי העולם: לשימוש במכונית טביעת רגל פחמנית של 271 גרם פחמן דו-חמצני לקילומטר, בעוד שלאופניים טביעת רגל פחמנית של 21 גרם לקילומטר. ואסור לשכוח גם שהרכיבה על האופניים אינה מזהמת את האוויר.

לאופני במבוק טביעת רגל אקולוגית קטנה אף יותר, שכן ייצורם מצריך פחות אנרגיה מאשר אופני מתכת. בהמשך מטרת המיזם אף התרחבה ויזמי Pedal Forward מקווים לספק אמצעי תחבורה זמין וזול לא רק לעולם המערבי, אלא גם לתושבי העולם המתפתח.

המיזם זכה לחיזוק ולתמיכה כספית כשהסטודנטים זכו ב-2012 במקום הראשון בתחרות של קרן קלינטון, מה שאפשר להם לפתח בשנים שחלפו מאז אבטיפוס של אופני במבוק נוחים וקלים במחיר שעומד כרגע על 500 דולרים – זול ביחס לאופני הבמבוק הקיימים כיום בשוק. הם גם נראים לא רע בכלל.

אופניים חברתיים

אופני הבמבוק החדשים אמורים להגשים את המטרה החברתית של היזמים בכמה דרכים: ראשית, הם מתחייבים לתרום חלק מהרווחים שלהם ממכירת האופניים לארגונים שאליהם חברו בעולם המתפתח. החברות האלה יספקו זוגות אופניים לאנשים שגרים אזורים מרוחקים, וכיום הם מנותקים מתחבורה. בשנת 2013 וילקינס כבר זכה לתרום 35 זוגות אופניים לילדים יתומים ממחוז נגארה שבטנזניה המתגוררים במרחק של קילומטרים מבית הספר הקרוב.

בנוסף, מקימי Pedal Forward חברו לאנשי Back on My Feet, ארגון התומך בחסרי הבית ומנסה להקנות להם כישורים שיעזרו להם להשתקם, והם מתכננים להעסיק בבניית האופניים מחוסרי בית מרחובות ניו יורק.

מטרת המיזם בטווח הארוך להקים מפעלי ייצור מקומיים במקומות שונים בעולם והיצרנים יוכלו לגדל את הבמבוק בעצמם, להעסיק עובדים מקומיים וכמובן לספק אופניים במחירים נוחים לאוכלוסיית האזור.

שלדת האופניים עשויה במבוק שהוא חומר חזק, זמין וזול. צילום: jbdodane, Ghana Bamboo Bikes workshop, Flickr
שלדת האופניים עשויה במבוק שהוא חומר חזק, זמין וזול. צילום: jbdodane, Ghana Bamboo Bikes workshop, Flickr

חברתי וסביבתי גם יחד

אופניים מבמבוק אינם רעיון חדש וכך גם שימוש בייצורם כפתרון חברתי. בשנים האחרונות יש כמה יוזמות באפריקה (כאן, כאן וכאן) שמספקות לאנשי האזור אמצעי תחבורה זולים יחסית ואפשרות תעסוקה. כל המיזמים האלה משתמשים בבמבוק המקומי, ומעסיקות עובדים מקומיים. חברת Booomers מגאנה אף הגדילה לעשות והיא מוכרת שלדות אופניים לא רק למקומיים כי אם גם למדינות כמו גרמניה, אוסטרליה וטייוואן.

הייחוד של Pedal Forward, המייצגים את הצד ההפוך של השילוב בין העולם המערבי לעולם המתפתח, הוא ההתחייבות שאחוזים מרווחיהם יוקצו לתרומת אופניים לתושבים ממדינות העולם השלישי שאינם יכולים להרשות לעצמם להוציא 500 דולרים על אופניים. הם שואפים שעלות האופניים במפעלים מקומיים שייפתחו בהמשך במדינות העולם השלישי תהיה נמוכה משמעותית – גידול הבמבוק באזור המפעל, לדוגמה, יוריד את העלויות משמעותית.

הפרויקט החברתי הזה נמצא בימים אלה באתר גיוס ההמונים קיקסטארטר, בתקווה לגייס די כסף לפתיחת מפעל ראשון וחנות בעיר ניו יורק ולהתחיל לייצר ולשווק את האופניים. המוצר זמין כרגע למכירה רק בתוך ארה"ב, כך שלנו אין כרגע אפשרות לרכוש זוג. אבל עם מיזם כזה, ששואף לעשות את העולם למקום מעט טוב יותר גם בהיבט הסביבתי וגם בהיבט החברתי, נאחל לחברים מ-Pedal Forward הרבה הצלחה.

היום בניו יורק, מחר בכל העולם: מיזם Pedal Forward לייצור אופניים מבמבוק

[vimeo height="HEIGHT" width="WIDTH"]https://vimeo.com/78134195[/vimeo]

 



אולי יעניין אותך