לשתות מי ביוב

בריאות ומזון | טכנולוגיה וחדשנות |
עיריית ויצ'יטה פולס שבמערב טקסס מצאה שימוש יצירתי למי השפכים של תושביה

אחרי ארבע שנות בצורת החליטו ראשי עיריית ויצ'יטה פולס שבטקסס שאין מנוס, ובאחרונה מערכת מי השתייה של העיר מקבלת תוספת של 5 מיליון גלונים ביום של מי שפכים שעברו טיהור. ההחלטה הזו נעשתה משום שהאגמים שמספקים מי שתייה לעיר התייבשו וכמות המים שבהם ירדה ל-25 אחוזים מהכמות המקסימלית.

טקסס היא המדינה השנייה בגודלה בארצות הברית והיא נאלצת להתמודד עם מחסור במים שנובע מבצורת מתמשכת, מגידול בילודה ומתוצאות מקומיות של שינויי האקלים העולמיים. 105,000 תושבי ויצ'יטה פולס אינם היחידים ששותים מי ביוב מטוהרים: יש עוד כמה ערים קטנות יותר במערב המדינה שנאלצות לעשות כך, בעוד שבערים אחרות כמו סן אנטוניו ואל פאסו המים האלה משמשים להשקיה – בדיוק כמו בישראל.

השימוש במי שפכים מטוהרים הותנה בבדיקות איכות מחמירות שעיריית ויצ'יטה פולס ביצעה, והוא מוגבל לשישה חודשים.

חיסכון לא מספיק

נהר ויצ'יטה כפי שצולם בשנת 2012: המים עכורים והזרימה אטית מאוד. צילום: Nicolas Henderson, flickr
נהר ויצ'יטה כפי שצולם בשנת 2012: המים עכורים והזרימה אטית מאוד. צילום: Nicolas Henderson, flickr

המשבר הנוכחי החל בשנת 2011, שאז הגיעה הטמפרטורה באזור ליותר מ-37 מעלות צלזיוס (100 פרנהייט) במשך שלושה חודשים ברציפות. בשנתיים שלאחר מכן המצב בשאר המדינה היה טוב יותר אבל העיר המשיכה לסבול מטמפרטורות גבוהות וממחסור במים מתוקים. גם הוראות לחיסכון במים באמצעות איסור על השקיית גינות ומעבר לשטיפת אסלות באמצעות מים שהגיעו מהאמבטיה לא שיפרו את המצב – אמנם חלה ירידה מ-40 מיליון גלונים ביום ל-12 מיליון גלונים, אבל זה לא הספיק.

למרבה המזל, כשהבצורת היכתה באזור העיר כבר הייתה מצוידת במפעל התפלה למים שמגיעים ממאגר מים מלוחים. כעת מעבירים את מי הביוב של העיר אל מתקן טיהור השפכים – ששם מנקים מהם לכלוך ומזהמים אחרים – וממנו אל מתקן ההתפלה. המחיר הנמוך, 60 סנט לאלף גלונים, והעובדה שטעמם של המים אינו שונה מזה של המים לפני התוספת הופכים את המיזם למוצלח – לפחות מהבחינה הסביבתית.

מי שפכים מטוהרים בישראל: רק לחקלאות

המחשבה על שימוש במי שפכים מטוהרים ודאי עברה במוחם של אנשי רשות המים בישראל, אלא שנכון להיום דבר כזה אינו מתבצע.

על פי נתוני הרשות,  כמעט 75 אחוזים ממי השפכים עוברים טיפול והם מוחזרים לשימוש נוסף, מרביתם בחקלאות. זהו שיעור השבת המים המשומשים הגבוה בעולם. בפרויקט הזה עוסקים 135 מפעלים שמספקים מדי שנה 35 אחוזים מכל המים המשמשים לחקלאות. בהמשך מתכננים אנשי רשות המים שהשימוש במי השפכים המטוהרים יגיע ל-95 אחוזים, מה שיאפשר להפנות יותר מים נקיים לשימוש ביתי.



אולי יעניין אותך