מיליון דולר פנדה


 

פנדה. נער הפוסטר של המאבק לשימור חיות. צילום: La Priz.flickr
דב פנדה. נער הפוסטר של המאבק לשימור חיות. צילום: La Priz.flickr

רבים מאתנו השתעשעו במחשבה, "לו היו לי מיליון דולר – מה הייתי עושה בהם?” רוב האנשים מפנטזים בעיקר על לקנות דירה, אוטו, לסגור את המשכנתא, או לצאת למסע פרוע מסביב לעולם. כעת, חוקרים מניו זילנד שאלו את עצמם בדיוק את השאלה הזאת, אבל במחשבה על שימור. כלומר, איך כדאי להשתמש במיליון דולר כדי להציל כמה שיותר מינים בסכנת הכחדה?

אחת השיטות הרווחות, היא להשקיע סכומים גדולים במיני מפתח כריזמטיים. המקרה אולי הכי ידוע של אסטרטגיה כזו הוא של פנדת הענק בסין, שנהפכה אף לסמל של ה-WWF, אחד הארגונים הסביבתיים הגדולים בעולם. התאוריה גורסת שיותר קל לגייס כסף ומודעות לשם הצלת חיה גדולה וחמודה, והתקווה היא שהצלת מין זה תעזור להצלת מינים נוספים. כך למשל, שימור אזור המחיה של הפנדה אמור להציל גם את מינים נוספים שחיים באותו אזור.

החוקרים הניו-זילנדים אכן מצאו שאסטרטגיית הפנדה מצליחה לשמר יותר מינים מאשר רק את מין המפתח הכריזמטי. עם זאת, הם גילו שניתן להציל יותר מינים אם מפזרים את הכסף על יותר מינים, גם פחות כריזמטיים. מכיוון שכסף לשימור מינים תמיד חסר לחוקרים ולפעילים סביבתיים ולכן המסקנה שלהם היא שעדיף להשתמש בו בצורה אופטימלית כדי להציל כמה שיותר מינים.

 

לקריאת המחקר המקורי באתר של The Royal Society Publishing לחצו כאן.



אולי יעניין אותך