מכניסים את המדע לממשלה


תכנית ממשק משלבת מדענים במשרדי ממשלה כדי שיסייעו בעיצוב המדיניות הסביבתית של ישראל. הדוקטורט שלכם יכול להשפיע

 

ב-12 בדצמבר התייצבו בפריז מנהיגי העולם בפני המצלמות והציגו הסכם אקלים חדש ועדכני, שחייב את המדינות לצמצם את פליטת גזי החממה. בימים שקדמו לתאריך זה, מאחורי הקלעים, שורה ארוכה של מדעני סביבה עבדו מסביב לשעון במאמץ להתאים את פרטי ההסכם לצרכים האמיתיים והבדוקים של מדינותיהם – כדי שההסכם לא יישאר בגדר אות מתה.

למדע הסביבה ולמדענים שמובילים אותו יש השפעה מכרעת על עיצוב החיים שלנו, אך לפעמים נדמה שקיים פער בין הידע הרב שנצבר במוסדות האקדמיים ובין השימוש בו בחיים עצמם – פער שנובע, בין היתר, מחוסר אמון של הציבור והפוליטיקאים במדענים ובתחזיות הקודרות שלהם, ולפעמים גם מהמדענים עצמם, שאין ברשותם את הכלים המתאימים כדי להעביר את המומחיות שלהם לשדה המשחק הפוליטי.

נתוני שילוב מדענים במשרות ממשלתיות במדינות ה-OECD
נתוני שילוב מדענים במשרות ממשלתיות במדינות ה-OECD

למרבה הצער, מדינת ישראל מדורגת במקום האחרון ב-OECD בשילוב מדענים במשרות ממשלתיות. איפה המדענים? בעיקר בתעשייה ובעסקים. כדי שלנות את המצב הזה, הוקמה תכנית ממשק, מיזם משותף של האגודה לאקולוגיה והמשרד להגנת הסביבה. מטרת התכנית היא להכשיר את דור העתיד של המדענים, שיבססו את השימוש בידע מדעי בעיצוב מדיניות ציבורית בעלת היבטים סביבתיים בישראל. בימים אלה נפתח המחזור החמישי של התכנית: במשך שנה ישתתפו עשרה בוגרי תואר שלישי בתחומי הסביבה בתכנית הכשרה אינטנסיבית ומגוונת, שתקנה להם כלים ליישם את הידע המדעי שצברו באקדמיה במשרדי הממשלה השונים. במקביל להכשרה, הם ישתלבו בתפקידי ייעוץ בצמתים מרכזיים של קבלת ההחלטות במדינה.

עמיתי ממשק במחזורים הקודמים לקחו חלק מרכזי בגיבוש יוזמות לאומיות שונות. בין היתר ניתן למנות את ד"ר עופר שטייניץ, עמית ממשק במשרד החקלאות, שהוביל את התכנית המהפכנית לחקלאות תומכת סביבה; ד"ר נדב לוי, עמית ממשק במשרד התחבורה, שהיה שותף מרכזי בגיבוש תכנית אב לשבילי אופניים בגוש דן; ד"ר חגית אולנובסקי, עמיתת ממשק במשרד להגנת הסביבה, שהניחה את היסודות להקמת התכנית הלאומית לבריאות ולסביבה; ד"ר רועי לוי, עמית ממשק ברשות המסים, שהיה חבר בצוות החשיבה הפנימי של ועדת ששינסקי 2 להסדרת המדיניות הכלכלית בנושאי הגז והנפט; וד"ר קרן אגאי-שי, עמיתת ממשק במשרד הבריאות, שהצביעה על הקשר בין זיהום אוויר לסוכרת.

[youtube height="HEIGHT" width="WIDTH"]https://www.youtube.com/watch?v=19nFPuT1pSc[/youtube]

 

תכנית ממשק היא תכנית ההכשרה ייחודית לבעלי תואר שלישי. לצד הכשרה המקצועית שכוללת הרצאות ומפגשים עם אישים מובילים במגזר הציבורי, העמיתים מחזקים את התקשורת הבין-אישית שלהם, את כושר המנהיגות והעבודה מול התקשורת. התכנית מבטיחה לעמיתים התפתחות אישית ומקצועית כאחד, והכל במטרה לקדם את הנגשת המדע הסביבתי לשימושם של מקבלי ההחלטות. ואכן, רבים מבוגרי ממשק ממשיכים להוביל את הגישור בין מדע וממשל גם לאחר סיום שנת ההכשרה, ונמצאים בתפקידים מובילים במשרדי הממשלה השונים, בגופים ציבוריים שונים, בחברות מובילות בשוק העסקי ובאקדמיה.

למידע נוסף ולהרשמה למחזור ו' של ממשק לחצו כאן.

 

הכירו את הבוגרים של ממשק:

mimshak2



אולי יעניין אותך