מלחמתו של הלורד שטרן בשינוי האקלים

מז"א ואקלים
10 שנים חלפו מאז פרסום דו"ח שטרן, שהציב את ההשפעות הכלכליות של שינוי האקלים על מפת הפוליטיקה העולמית. מה השתנה מאז ואיך הניצחון של טראמפ יכול להשפיע על העתיד של המאבק הסביבתי החשוב ביותר?

לפני עשר שנים התבקש פרופ' ניקולס שטרן להכין דו"ח מיוחד עבור הממשלה הבריטית בנושא ההשפעות הכלכליות של שינוי האקלים. הדו"ח של שטרן לא היה הראשון שעסק במאפיינים הכלכליים של שינוי אקלים, אך הוא ללא ספק המסמך המכונן והמשפיע ביותר בתחום, זאת בשל היקפו, העובדה שהוזמן על ידי מדינה מובילה בכלכלה העולמית, ובגלל שיעור הקומה של מחברו (שטרן, שמחזיק בתואר האצילות הברון מברנטפורד, שימש ככלכלן הראשי של הבנק העולמי והחזיק בתפקידים בכירים במשרד האוצר הבריטי).

שטרן. תצלום: World Economic Forum
שטרן. תצלום: World Economic Forum

כשל השוק הגדול בהיסטוריה

הטיעון המרכזי של דו"ח שטרן הוא ששינוי האקלים, שמקורו בפליטה עצומה של גזי חממה ממקורות אנושיים, הוא כשל השוק הגדול ביותר ובעל ההשפעה הנרחבת ביותר בהיסטוריה האנושית. בכשל שוק זה, צרכן של מוצר כלשהו נושא בעלויות ייצור והפצה מסוימות, אך חלק אחר בציבור (או כולו) נושא בעלויות אחרות שאינן מתבטאות במחיר זה. כאשר אנו "צורכים" גזי חממה, אם זה דרך נסיעה בתחבורה, אכילת מזון, או בניית בית – אנחנו לא לוקחים בחשבון ולא משלמים את ההשפעות החיצוניות של גזי חממה הכרוכים במוצרים ושירותים אלה. אנחנו מתחשבים רק במחיר האישי שאנו משלמים על מוצרים אלה ולא בנזק הסביבתי והחברתי של שינוי האקלים שפליטת גזי חממה זו גורמת.

על פי מודלים כלכליים רשמיים, הדו"ח צופה כי הסיכונים והמחיר של פגעי שינוי האקלים יביאו להפסד של לפחות 5 אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) הגלובלי (global GDP) בכל שנה, ואפילו עד 20 אחוז בשנה, אם התחזיות הגרועות יותר יתגשמו ואם ילקחו בחשבון טווח רחב יותר של סיכונים והשפעות. לעומת זאת, העלות של מניעת שינוי האקלים על ידי הפחתת פליטות גזי חממה, יכולה להיות מוגבלת לכאחוז אחד בלבד מהתמ"ג הגלובלי בכל שנה. כל עיכוב ביישום צמצום פליטות גזי החממה יביא לנזקים ולעלויות הולכות ותופחות עד להגעה לנקודת אל חזור, שממנה ואילך, לא משנה כמה נשקיע, הנזקים יהיו עצומים.

דו"ח שטרן המליץ ליישם תמחור פחמן (גילום עלות הנזק של פליטת גזי חממה כתוצאה מייצור ושימוש במוצרים ושירותים, במחירי אותם מוצרים ושירותים); להרחיב מסחר בפליטות גזי חממה; לקבוע מדיניות שתתעדף שימוש באנרגיות דלות בפליטת גזי חממה; להכפיל פי שניים (אם לא יותר מזה) את המימון למחקר ופיתוח בתחום האנרגיה ולהכפיל פי חמישה את המימון לאנרגיות דלות בפליטת גזי חממה; ליזום פרויקטים לצמצום בירוא יערות; ליצור מנגנון שבמסגרתו מדינות מפותחות ועשירות יסייעו למדינות מתפתחות בתחום האקלים; ולהפנות משאבים לחקור גידולים עמידים בבצורות והצפות.

כלכלה ירוקה וצומחת

אז מה קרה בעשר השנים מאז פרסום הדו"ח? מחקרים עדכניים מנבאים כי שינוי האקלים כבר פוגע בכלכלה העולמית, וצפוי לפגוע בה אפילו יותר מההערכות הפסימיות בדו"ח שטרן (כך, למשל, מחקר אחד חוזה כי מדינות רבות באזורי אקלים חמים (בהן ישראל) יחוו עצירה בצמיחה עד אמצע המאה ה-21, וכלכלתן אף תתכווצנה באופן משמעותי עד סוף המאה במקביל, ההתקדמות הטכנולוגית היתה מהירה משצפו בעת כתיבת הדו"ח: עלויות הקמת מתקני אנרגיה דלה בפליטות גזי חממה יורדות מהר מן הצפוי ויעילות מתקנים אלו הולכת ועולה (למשל: כאן, כאן וכאן). אם בעבר כלכלנים הזהירו מפני כלכלה ירוקה שתביא להאטה בכלכלה, כיום יש עדויות ומחקרים אשר מראים איך ניתן לשלב כלכלה ירוקה עם צמיחה. בנוסף, יש כבר מקרים לא מעטים שחברות ומדינות שמתעלמות מהשלכות שליליות של שינוי אקלים נתבעות על רשלנות (כאן וכאן), וצפויות להפסדים כספיים ולירידה בהשקעות.

תצלום: chrisjtse
העולם מגיב באיחור לשינוי האקלים. הטכנולוגיות המתאימות קיימות כבר, אבל היישום שלהן איטי ולא מספיק. תצלום: chrisjtse

בראיון שהעניק לעיתון הגארדיאן הבריטי לרגל ציון עשר שנים לפרסום הדו"ח, אמר שטרן, שעומד היום בראש שלל ארגונים ומכוני מחקר כגון האקדמיה הבריטית ומכון המחקר לשינוי אקלים כלכלה ומדיניות, כי "פיתוח 'ירוק' הוא עדיין הדרך היחידה לצמיחה כלכלית עולמית עתידית". עוד אמר ש"המשך צמיחה מבוססת פחמן וזיהום מובילה אותנו להרס עצמי". לדבריו, המחיר של חוסר פעולה (או פעולות נרפות מדי בנושא) נגד שינוי האקלים עלה בעשר השנים שעברו מאז פורסם הדו"ח, זאת בעוד שהעלויות של ביצוע פעולות למניעת שינוי אקלים ירדו.

שטרן מוסיף כי העולם מגיב באיחור לשינוי האקלים. הטכנולוגיות המתאימות קיימות כבר, אבל היישום שלהן איטי ולא מספיק. הוא הביא את סין כדוגמה למדינה שמובילה את העולם בפעולות כנגד שינוי האקלים, בהיקף הקמת מתקנים לניצול אנרגיית רוח ושמש, ובהקמת כורים גרעיניים להפקת אנרגיה.

יחד עם זאת, לאור בחירתו הטרייה של דונלד טראמפ לנשיא בארה"ב, יחד עם רוב רפובליקאי בבית הנבחרים ובסנאט האמריקאים, נדמה שרוב הסיכויים שמדיניות עולמית כנגד שינוי אקלים צפויה לחטוף מכה כואבת מאוד, אם לא הרסנית לגמרי.

לקריאת הדו"ח המקורי לחצו כאן.



אולי יעניין אותך