ממשק מגלים את אמריקה IV: קליפורניה


משפט נפוץ בצבא אומר שחיל האוויר הוא הצבא הזר הידידותי ביותר לצה"ל.

התיאור הזה בהחלט מתאים גם ליחס בין קליפורניה לשאר ארצות הברית.
בקליפורניה מתגוררים 40 מיליון תושבים והיא מהווה את הכלכלה החמישית בגודלה בעולם, כלומר יותר גדולה משל צרפת, איטליה, רוסיה וכו'.

קליפורניה ידועה בתור מדינה ״כחולה״, משמע בעלת רוב דמוקרטי ברור, המשויך למודעות סביבתית גבוהה. הביקור בקליפורניה נועד להציג את הרגולציה ברמת המדינה, תוך הבנת ההבדלים מהרגולציה הפדרלית שהכרנו בוושינגטון הבירה.

את הביקור התחלנו בסוכנויות הממשל הממונות על אנרגיה (California Energy Commission, או CalEnergy) ועל איכות אוויר (California Air Resource Board, או CARB). בעוד מטרת ה-CARB ממוקדת – הפחתת זיהום האוויר ממקורות שונים, ל-CalEnergy מגוון תחומים אותם היא אחראית לקדם, וביניהם: חדשנות, התייעלות אנרגטית, שימוש באנרגיות מתחדשות, מעבר לתחבורה נקייה ובנוסף היא האחראית על תכנון וגיבוש מדיניות למשק האנרגיה העתידי כולל מוכנות למצבי חירום.

כמדינה בעלת מודעות סביבתית גבוהה, למדינת קליפורניה יש יעדים שאפתניים ביותר בתחום הפחתת פליטות ושימוש באנרגיה נקייה. היעד שהציבו לשנת 2030 מחייב כי 50% מהחשמל הנצרך יהיה ממקורות מתחדשים, כאשר היום הם עומדים על כ-25%. בתחום התחבורה, קליפורניה מעודדת שימוש ברכבים חשמליים דרך תמריצים כלכליים ובנוסף היא המובילה בתחום הקמת תשתיות טעינה לרכבים חשמליים ותדלוק לרכבים מבוססי תאי-דלק (מימן).

המודעות הסביבתית אינה מוגבלת לגורמי השלטון. ביקרנו במוסך בסן פרנסיסקו שמתמחה בטיפול ברכבים חשמליים, וייחודו בחידוש סוללות של רכבים היברידיים, תוך שימוש בחלקים מסוללות שהוצאו מרכבים והיו אמורות להישלח להטמנה. במקרים בהם לא ניתן לשקם את הסוללה למצבה המקורי, ניתן לשנות את יעודן לסוללות אגירת אנרגיה ביתיות.

קליפורניה היא בית לאוניברסיטאות ומכוני מחקר מהגדולים בעולם. בביקור שלנו ראינו נפח עצום של מחקר יחד עם רצון לשיתופי פעולה עם חוקרים מישראל, ובעיקר ראינו את הרצינות שלהם בנושאי סביבה. המעבדה הלאומית בברקלי (סאן פרנסיסקו) היא מגופי המחקר הגדולים בעולם בתחום האנרגיות המתחדשות (אך לא רק), וקיימים בנוסף גופים גדולים, מתוקצבים היטב, העוסקים בנושא האנרגיה על שלל היבטיו ומהווים מודל ודוגמא לשאר ארה"ב (חיל האוויר כבר אמרנו?).

לקריאת הבלוג של עמיתי ממשק: מגלים את אמריקה.

 

 



אולי יעניין אותך