סופר-חזירים?

בכתבות קודמות סקרנו את המחיר הסביבתי הגבוה של אכילת בשר מן החי, ובעיקר של בשר בקר. לאורך השנים פותחו זנים חדשים של בקר באמצעות הכלאות חוזרות ונשנות של פרטים עם תכונות מוערכות במשך דורות רבים, עד שנוצרו זנים שונים מאוד מהזן המקורי – כך, למשל, פותח הבקר הבלגי הכחול (Belgian blue cattle), זן שרירי מאוד ודל (7 אחוזים בלבד, לעומת35  אחוז בבשר בקר רגיל).

Jason Scragz.flickr

כעת חוקרים בדרום-קוריאה פיתחו גם חזירים סופר-שריריים. אולם, במקום תהליך ארוך של הכלאות, הקוריאנים עשו זאת בשנים ספורות בעזרת הנדסה גנטית: החוקרים מחקו גן אחד בעוברי החזירים וקיבלו חזירונים שריריים, שאכילת בשרם אמורה להיות בריאה יותר מאכילה של בשר חזיר רגיל. בנוסף, ניתן יהיה להפיק יותר חלבון מכל חזיר – מה שיוריד את המחיר הסביבתי של גידול חזירים אלה.

הפיתוח הזה לא חף מבעיות. בשל גודלם של החזירונים, ההמלטות קשות וחלק מהילודים מתים במהלך ההמלטה. בנוסף, דור החזירים הראשון מפגין שיעור תמותה של כמעט70  אחוז עד גיל שמונה חודשים, מה שמצביע על בעיות בריאותיות קשות של אותם חזירים, וכמובן פוגע באיכות חייהם. למעשה, רק חזיר אחד מתוך 32 החזירונים נחשב בריא. החוקרים מקווים להכליא סופר-חזירים אלה בשיטות רגילות עם זני חזירים אחרים כדי לקבל חזירים בריאים יותר.

מאחר ולא נוסף חומר גנטי זר לחזירים אין כאן חשש מפגיעה בבריאות הסועדים. צריך לזכור שגם במזון מהונדס שמכיל חומר גנטי זר, אין עדויות לפגיעה בבריאות הסועדים. למרות מחקרים כאלה, גם לאחר 20 שנה של גידול בעלי חיים מהונדסים גנטיים למאכל אף לא אחד אושר למאכל, זאת בשל הלובי החזק שפועל נגד מזון מהונדס גנטית.

לקריאת המאמר המקורי באתר Nature לחצו כאן.