סכנת הכספית הקפואה


בקרקעות הקפואות הסמוכות לקוטב הצפוני נמצאו מאגרי כספית אדירים. אם הקרקעות הללו ימשיכו להפשיר בגלל שינוי האקלים, החומר המסוכן עלול להגיע לים, לדגים ומשם לבני האדם

 

באזורים הצפוניים באמת של כדור הארץ, בין הקרחונים והשלג, כל כך קר שאפילו הקרקע עצמה קפואה. תופעה זו נקראת פרמפרוסט (Permafrost), או בעברית – "קפאת עד". בשנים האחרונות, כשהאזורים הקפואים של העולם הולכים ומתחממים עקב שינוי האקלים, לא רק הקרחונים מפשירים, אלא גם הקרקעות הללו – וההפשרה משחררת מנבכי האדמה דברים שהיו אצורים בה במשך שנים רבות, כמו חיידקים מחוללי מחלות, שאף הפילו חללים בקרב אוכלוסיית הילידים החיים באזורים אלו.

כעת, ממצאים חדשים חושפים שחומר מסוכן אחר עלול להשתחרר מהקרקעות המפשירות: כספית, מתכת שהיא רעלן מסוכן, ושאם תשתחרר עלולה לפגוע בחיים בים ולסכן גם את בריאות האדם.

מאגר הכספית הגדול ביותר בכדור הארץ

ברבות מקרקעות הפרמפרוסט, הטמפרטורה לא עלתה אל מעבר לקו אפס המעלות מזה אלפי ואף עשרות אלפי שנים. מדובר למעשה בקרקע רגילה, מסוגים שונים – שקפאה. רובן הגדול של הקרקעות האלה נמצא בחצי הכדור הצפוני, שם שטחן הוא כ-23 מיליון קילומטרים רבועים (23 אחוז משטח הקרקע בחצי הכדור הצפוני). מטבע הדברים, האדמות הקפואות נמצאות בעיקר בחוג הארקטי ובסביבתו (בין השאר באלסקה שבארצות הברית, ברוסיה ובקנדה), אך יש אדמות פרמפרוסט גם באזורים הרריים וגבוהים שרחוקים יותר מהקוטב.

שכבת הקרקע שמעל הפרמפרוסט בדרך כלל מפשירה בכל קיץ וקופאת מחדש בחורף, אך הפרמפרוסט עצמו נשאר קפוא באופן תמידי. כיום, כשמצב זה משתנה, הדבר גורם לבעיות רבות. פרט לחיידקים המסוכנים שהוזכרו קודם, הפשרת הפרמפרוסט גורמת לכבישים, לשדות תעופה ולמסילות ברזל שהיו יציבים במשך שנים ארוכות להתחיל לזוז ולשקוע. הפשרת הקרקעות גורמת גם לשחרור כמויות גדולות של פחמן דו-חמצני ושל גזי חממה אחרים שכלואים בהן כגון גז מתאן, דבר שמאיץ עוד יותר את תופעות שינוי האקלים.

החוקרים גילו שאדמת הפרמפרוסט מחביאה בתוכה מאגרי כספית עצומים. תצלום: NASA

במחקר חדש שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Geophysical Research Letters, דגמו החוקרים ליבות של קרקעות פרמפרוסט מ-13 אתרים באלסקה. החוקרים בחרו באתרים שנבדלים זה מזה במאפייני הקרקע, על מנת שיוכלו לייצג בצורה הטובה ביותר אדמות פרמפרוסט מכל רחבי חצי הכדור הצפוני. הם מדדו את ריכוזי הכספית בכל דגימה, וכך חישבו את הכמות הכוללת של כספית שמאוחסנת בפרמפרוסט בחצי הכדור הצפוני.

החוקרים גילו שאדמת הפרמפרוסט מחביאה בתוכה מאגרי כספית עצומים. על פי הממצאים, כ-793 אלף טון כספית בקירוב קבורים בקרקעות הפרמפרוסט בחצי הכדור הצפוני. כמות זו גדולה פי עשרה מהכמות הכוללת של הכספית שנפלטה לסביבה על ידי האדם ב-30 השנים האחרונות. ביחד עם שכבת האדמה שמעל הפרמפרוסט, שכאמור קופאת ומפשירה בכל שנה, הקרקעות באזורי הפרמפרוסט מכילות כמות כוללת של 1.656 מיליון טון כספית, מה שהופך אותן למאגר הכספית הגדול ביותר בכדור הארץ: כמות הכספית בהן גדולה כמעט פי שניים מכמות הכספית בכל האדמות האחרות, באוקיינוסים ובאטמוספרה גם יחד.

כמויות הכספית האדירות הללו הגיעו אל קרקעות הפרמפרוסט בתהליך טבעי שנמשך אלפי שנים, כשהכספית שנמצאת באופן טבעי באטמוספירה הצטברה בקרקע, שם היא נאגרה בחומר אורגני כגון שאריות צמחים ובעלי חיים. אותו חומר אורגני עבר פירוק על ידי חיידקים, ששיחרר ממנו את הכספית אל תוך הקרקע. עם השנים הצטברה עוד ועוד כספית בקרקע, שהתכסתה במשקעים של אבק וחומר אורגני נוסף, עד שחלקה התחתון של אותה קרקע קפא, הפך לפרמפרוסט ולכד בתוכו את הכספית.

כל עוד הכספית נשארה בקרקע הקפואה היא לא היוותה בעיה, אבל כיום, כשהפרמפרוסט מפשיר, כמויות אדירות של כספית עלולות להשתחרר, ותופעה כזו עלולה לפגוע במערכות אקולוגיות רבות ברחבי העולם.

מרעיל את הדגים ואת בני האדם

כשכספית ותרכובותיה מגיעות מהקרקע אל הנחלים, אל מי התהום ואל האוקיינוסים, הן מוצאות את דרכן, בין היתר, לקיבותיהם של בעלי החיים הימיים. הבעיה הולכת ומתעצמת כשהכספית מתקדמת במעלה מארג המזון ומצטברת בכמויות גדולות בגופם של בעלי חיים ימיים גדולים. מאחר שכספית מצטברת ברקמות החיות, אכילת דגים ובעלי חיים ימיים אחרים שגופם מכיל כספית עלולה להשפיע על טורפים ימיים גדולים ועל בני האדם. זה המקור העיקרי שדרכו בני אדם נחשפים לכספית כיום.

בעבור האדם, גם חשיפה לריכוזים קטנים של כספית היא מסוכנת, מפני שהיא עלולה להצטבר בגוף ולגרום לבעיות בריאותיות חמורות כמו סרטן ופגיעה בכליות. כספית עלולה גם לסכן עוברים ולגרום למומים מולדים. מערכת העצבים האנושית רגישה לכל צורות הכספית, וחשיפה לריכוזי כספית גבוהים עלולה לפגוע בזיכרון ובמוח.

כיום, ריכוז הכספית באטמוספירה מושפע מפעילות אנושית כגון כרייה, חציבה ושריפה של פחם, שלו תכולת כספית גבוהה. מקורות תעשייתיים עיקריים אחרים לפליטת כספית לאטמוספירה כוללים היתוך מתכות וייצור מלט. הכספית שנפלטת לאטמוספרה מגיעה בסופו של דבר גם היא לקרקע ולמקורות מים ומזהמת אותם.

כל עוד הכספית נשארה בקרקע הקפואה היא לא היוותה בעיה, אבל כיום, כשהפרמפרוסט מפשיר, כמויות אדירות של כספית עלולות להשתחרר, ותופעה כזו עלולה לפגוע במערכות אקולוגיות רבות ברחבי העולם. תצלום: NOAA

עשרות אחוזים יפשירו

עד כמה גדולה הסכנה שקרקעות הפרמפרוסט, העשירות בכספית, אכן יפשירו? "התחזיות הן שעשרות אחוזים משטחי הפרמפרוסט יפשירו", אומר פרופ' ישי וינשטיין מהמחלקה לגיאוגרפיה וסביבה באוניברסיטת בר אילן, שחוקר את קרקעות הפרמפרוסט ואף מצא לאחרונה כי המים הכלואים בהן מוצאים את דרכם למי הנהרות והמעיינות. "דבר כזה עלול להוסיף כמות אדירה של כספית לסביבה הטבעית, כולל הים, על כל המשתמע מכך", הוא מוסיף.

מה אפשר לעשות נגד הפשרת הפרמפרוסט ושחרור הכספית? "התופעה הזו קשורה לשינוי האקלים, לא לפעילות נקודתית אחת של האדם", אומר וינשטיין. לדבריו, כל עוד מגמת ההתחממות הגלובלית תימשך, תימשך גם הפשרת הפרמפרוסט.

אז אם הייתם זקוקים לסיבה נוספת להחרפת המאבק במשבר האקלים – עכשיו אפשר להוסיף לרשימה המתארכת גם את הכספית.

בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-ynet



אולי יעניין אותך