עכשיו גם האוויר משמין?

בריאות ומזון |
מחקר שנערך בסין מראה שגם לזיהום אוויר עלולה להיות השפעה על המשקל

 

עודף משקל הוא עניין שמטריד אנשים רבים. פרט להיבטים של דימוי גוף, למשקל יתר יש השפעות בריאותיות רבות: מחקרים קושרים משקל יתר למחלות לב ויתר לחץ דם, סוכרת סוג 2, סוגים מסוימים של סרטן ובעיות פוריות. בגלל בעיות אלו השמנת היתר החולנית זכתה לכינוי "המגפה של המאה ה-21".

כיום ידוע שהשמנה נובעת לא רק מאכילה מופרזת ומפעילות גופנית מועטה, אלא גם מגורמים אחרים כמו מיעוט שעות שינה, הפסקת עישון, נטילת תרופות ועוד. כעת, מחקרים חדשים קושרים בין השמנת יתר לגורם סביבתי שאנחנו מכירים מהקשרים אחרים – אוויר מזוהם.

משמינים, ולא מאוכל

La Familia, Fernando Botero, 1966
La Familia, Fernando Botero, 1966

בעשורים האחרונים חלה עלייה באחוז האנשים שסובלים מעודף משקל בעולם. התופעה חריפה במיוחד בארה"ב, שבה 67 אחוז – שניים מכל שלושה אנשים – מוגדרים כבעלי משקל עודף. הנתונים לא מעודדים גם מחוץ לארץ המקדונלדס והקוקה-קולה: מחקר מקיף שבדק את נתוני ההשמנה בעולם מצא שהחל משנות השמונים, יש עלייה בכמות הסובלים מעודף משקל גם בקרב ילדים במדינות המתפתחות.

עלייה במשקל נקשרת למגוון גורמים גנטיים, התנהגותיים וסביבתיים. באשר לאחרונים, מחקר שנערך לאחרונה מראה שגם לזיהום האוויר עשויה להיות השפעה על המשקל. המחקר נערך בבייג'ינג – עיר שסובלת מערפיח ומזיהום אוויר חריג במשך רוב ימות השנה – ובחן כיצד זיהום האוויר משפיע על משקלן של חולדות הרות ושל גוריהן.

במסגרת המחקר חולקו החולדות לשתי קבוצות והונחו בתאים נפרדים. קבוצה אחת נחשפה לאוויר מזוהם בחומר חלקיקי (PM2.5, כלומר – חלקיקים שקוטרם אינו עולה על 2.5 מיקרון, שהוא אלפית המילימטר) והקבוצה השנייה נחשפה לאוויר ללא זיהום. למעט הבדל זה, החולדות היו נתונות לתנאים זהים. שבועיים לאחר תחילת הניסוי כבר נמצאו הבדלים בין הקבוצות: חולדות הרות שנחשפו לזיהום האוויר היו כבדות ב-7 אחוזים יותר בהשוואה לחולדות מקבוצת הביקורת. ממצא זה התחזק לאורך זמן, ולאחר 19 יום הפער גדל ל-15 אחוז. בנוסף, נמצא כי איבריהן הפנימיים היו כבדים יותר, רמות הכולסטרול הרע היו גבוהות יותר ב-51 אחוז ורמות הכולסטרול הטוב היו נמוכות יותר ב-21 אחוז.

השפעות הזיהום על המשקל נמצאו גם בקרב הוולדות. שמונה שבועות לאחר ההמלטה, גורים שנחשפו לזיהום היו כבדים יותר בהשוואה לגורים מקבוצת הביקורת. ממצא זה היה בולט במיוחד בקרב זכרים. בנוסף, האיברים הפנימיים (ריאות, כבד, טחול ולב) של גורים אלו היו כבדים יותר.

דיאטת אוויר נקי?

מהן הסיבות הביולוגיות לעלייה במשקל החולדות? החוקרים מסבירים כי חשיפה ממושכת לזיהום אוויר מתבטאת בדלקת בכלי הדם ובדרכי הנשימה ומשפיעה על גידול הרקמות, הגברת תהליכי חמצון ועודף שומנים. כל אלו יכולים להוביל לפגיעה בתפקוד המטבולי – ובסופו של דבר, לעלייה במשקל.

האם ניתן לומר שבידינו אמצעי חדש ופשוט לטיפול בבעיית ההשמנה? לטענת החוקרים, למרות שלזיהום אוויר ישנה השפעה ביולוגית והתנהגותית, עלייה במשקל עדיין נובעת בראש ובראשונה מאכילת יתר וממיעוט בפעילות גופנית. כמו כן, משום שהמחקר נערך בחולדות, יש להיזהר מהשלכת ממצאיו גם לבני אדם. כך או כך, אוויר נקי הוא מצרך חיוני לבריאות האדם מסיבות רבות נוספות –  ולכן יש להמשיך ולעשות הכול כדי שבני האדם ברחבי העולם יוכלו ליהנות ממנו.



אולי יעניין אותך