פייסבוק בשירות המדע

בשנים האחרונות הצליחו משתמשי פייסבוק לקדם רעיונות ולהציג תגליות רבות – למשל חשיפת תמונות וסרטונים של פשעים שבוצעו שהובילה ללכידתם ולהרשעתם של המבצעים, או מניעת התאבדות של צעירים במצוקה.

צמח חדש שבעוד רגע כבר יעלם. צילום: Paulo-Gonella-wikimedia

עכשיו גם המדע נהנה: מין חדש של הצמח הטורף טללית (Sundew) התגלה בזכות צילום שהעלה חובב טבע מברזיל. הצמחים האלה עטויים שערות מכוסות נוזל סוכרי דביק שמושך אליו חרקים מהסביבה. הקורבנות נדבקים אל השערות והניסיונות שלהם להשתחרר מפעילים תגובה חשמלית שגורמת להתכופפות של שערות נוספות לכיוון החרק הלכוד, וכך האחיזה מתהדקת. הטיפות הדביקות מכילות גם אנזימי עיכול שמפרקים את החרקים ותוצרי העיכול נספגים בצמח. תודות למנגנון טריפה זה, צמחים אלו מסוגלים לשגשג באדמות דלות בחומרי הזנה (נוטריינטים).

הביולוג פאולו מינטל גונז'ה מאוניברסיטת סאו-פאולו שבברזיל ראה את התמונה בפייסבוק וזיהה שמדובר במין שאינו ידוע למדע. גונז'ה החליט לחקור את העניין ונסע יחד עם קבוצת מחקר אל האתר שבו צולמה התמונה בדרום ברזיל.

החוקרים נתנו למין החדש את השם Drosera magnifica. התברר שהצמח, המתנשא לגובה של 1.5 מטרים, הוא הגדול ביותר מסוג (genus) זה ביבשת אמריקה כולה. כיום כל המינים מסוג זה בדרום אמריקה נמצאים בסכנת הכחדה בגלל הרס בתי גידול לשם הקמת מטעי קפה ואקליפטוס.

מינים יוצאי דופן אלה משמשים למחקר נרחב – נבדקת האפשרות להשתמש בדבק שהם מפיקים להדבקת תאים ורקמות לשתלים, ולקליטה מהירה ומוצלחת יותר של שתלים כדוגמת מפרקי ירך.  דבק זה יכול להימתח פי מיליון מגודלו המקורי, לכן יש לו פוטנציאל מעניין לשמש כחומר בנייה ביולוגי. נוסף על כך, היום מופקים מהצמחים האלה סירופ נגד שיעול ותרופות לחולי לב. כדאי להשגיח שלא יעלמו לחלוטין מעל פני האדמה, שכן הם לא רק מוזרים ומעניינים אלא גם מועילים לאנושות.

כך נראה צמח טללית לוכד חרקים:

[youtube height="HEIGHT" width="WIDTH"]https://www.youtube.com/watch?v=-8YpoP7yRE8[/youtube]