קנו לעצמכם מתנה לחג

כלכלה וצרכנות
שוב קיבלתם מהמעביד תלושי שי לחג? במקום לרוץ לקניון או לסופר ולבזבז אותם על פריטים מיותרים שיגרמו נזק לסביבה, נסו להפוך את התלוש לפלוס אקולוגי

חגים הם כבר מזמן לא רק שם קוד למשפחתיות, מסורת ויותר מדי אוכל. נדמה שהחגים נהפכו בשנים האחרונות בעיקר למוקד של צרכנות, בזבוזים והרבה יותר מדי קניות: בגדים לערב חג, מתנות לבני דודים או ערכת טיפוח לכלב – העיקר שאפשר למצוא את זה בקניון ולשלם על זה בתלושי מתנה שקיבלנו ממקום העבודה שלנו.

המשוואה של תלושים, והרצון להישאר אקולוגיים/ סביבתיים היא בלתי פתירה. כי אם תלושים שווה צרכנות, וצרכנות לא שווה קיימות, אז איך אפשר לפדות את המתנה מהבוס ועדיין לשמור על צלם אנוש אקולוגית? לצורך יישוב הפרדוקס, לפחות באופן חלקי, אצרנו עבורכם כמה אפשרויות שטומנות בחובן גם את העונג בקבלת מתנה לראש השנה וגם את ניקיון המצפון הסביבתי לקראת יום כיפור- הכל בשקית (נייר) אחת.

 

רכשו פריטים ידידותיים לסביבה

התלושים הפופולריים מתאימים בעיקר לרשתות גדולות, שלא בהכרח חרתו על דגלן להציל את כדור הארץ. אבל, המודעות ההולכת וגוברת לפגיעה בסביבה גורמת גם לקונגלומרטים הגדולים ביותר להשיק ליין של מוצרים ידידותיים. כך, למשל, תוכלו לרכוש באדידס נעלי ריצה נוחות ביותר שעשויות פלסטיק שנמצא בקרקעית האוקיינוס, או לרכוש בגדים ב-H&M מקולקציית ה-conscious המודעת-סביבתית שלהם (חומרים אורגניים וממוחזרים). ייתכן שבימים כסדרם הייתם חולפים על פני הפריטים האלה בדרך לאגף המבצעים בגלל המחירים היקרים-מעט-יותר, אך עם התלושים שקיבלתם בהחלט תוכלו להרחיב את טווח המחירים.

חברו תלוש לתלוש

זה אולי ייקח יותר מחג אחד, אבל משתלם לחבר כמה תלושים ולרכוש מוצר שישדרג את איכות החיים שלכם. אחת ההחלטות האישיות לשנה החדשה הנפוצות ביותר היא להיכנס לכושר, ובלי ידיעתכם קיבלתם הזדמנות לממש את זה. רבים מהעובדים במשרה מלאה לא מספיקים לדחוס ללו״ז העמוס שלהם גם ביקור במכון כושר או שיעור יוגה של שעה וחצי מספר פעמים בשבוע. אולם, רכיבה על אופניים היא דרך מעולה לשפר את סיבולת לב-הריאה שלכם בזמן שאתם בדרך כלל יושבים בפקקים, וגם לחסוך קצת בפליטות גזי חממה על הדרך. אם לא קיבלתם מספיק בתלוש, אולי תוכלו לשקול רולר בליידס.

השקיעו במוצרים לטווח ארוך

תלושים הם קטליזטור מעולה להשקעה במוצר שאולי נראה יקר ברכישה חד-פעמית, אבל כזה שיחזיר את ההשקעה עם הזמן. כך, למשל, קניית ערכת פיקניק רב-פעמית, הכוללת צידנית, צלחות, סכום, כוסות יין ופותחן שישמשו אתכם שנים ארוכות גם תחסוך קניית כלים חד-פעמיים יקרים ומזיקים לסביבה. השקעה במכשיר ביתי של סודה-סטרים או במכונת אספרסו ביתית איכותית, תחסוך את הקנייה היומיומית של בקבוקי פלסטיק וכוסות קפה.

בהחלט ניתן לרענן את התלושים המוכרים בשי אחר – כזה שמפנק לא רק את העובד אלא גם את הסביבה. תצלום: kari shea – unsplash

 

במקום רשתות בחרו ביצרנים קטנים

רבים בוחרים שלא לפנק את עצמם במתנה אישית, ולהשתמש בתלושים כדי לממן את סל הקניות השבועי באחד מהסופרים הרבים שמכבדים תווי שי. חשוב לזכור שלרוב התלושים יש עודף ותוקף לחמש שנים, כך שאין סיבה להיחפז ולבזבז הכול בבת אחת על מבצעים מיותרים. להיפך, אם כבר חסכתם על עצמכם, אולי שווה להשקיע במוצרים איכותיים שלא הייתם קונים בדרך כלל (פירות וירקות אורגניים, גבינות איכותיות של משקים קטנים וכו'). בחלק מהתלושים ניתן להשתמש גם לקניות ישירות אצל חקלאים קטנים, כיס ראוי יותר לכסף שלכם מאשר רשתות השיווק הגדולות.

חפשו ספק אחר

אם אתם נמנים על מקבלי ההחלטות במקום העבודה וגם אתם רק עובדים שאכפת להם, בהחלט ניתן לרענן את התלושים המוכרים בשי אחר – כזה שמפנק לא רק את העובד אלא גם את הסביבה. כך, למשל, אפשר לרכוש זיכוי לרשתות שתומכות בצרכנות חכמה ואקולוגית, כגון ecostore, שבה ניתן למצוא מוצרים למטבח, לאמבטיה או לגינה, כמו גם מגוון ספרים, צעצועים אקולוגיים לילדים או ציוד לים – שכולם מעודדים אורח חיים בריא וטבעי המאפשר צרכנות אחרת, שלרוב אינה זמינה בסופר הקרוב לביתכם.

 



אולי יעניין אותך