שעועית במקום בקר

בריאות ומזון | חי וצומח | מז"א ואקלים
מה היה קורה אילו היינו אוכלים שעועית במקום בשר בקר? חוקרים מצאו שבארה"ב לבדה, השינוי היה מפנה כמעט מחצית מהקרקע החקלאית ומפחית ביותר מ-70 אחוז את פליטות גזי החממה

 

איך אפשר להפחית פליטות של גזי חממה לאטמוספירה? לראש קופצים בדרך כלל פתרונות כמו צמצום של צריכת החשמל, מעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות, מעבר לתחבורה ציבורית ולכלי רכב "ירוקים" יותר, אבל מחקרים רבים מהשנים האחרונות מראים שאחת הדרכים העיקריות לעשות זאת עוברת דווקא דרך הצלחת, וכוללת שינוי תזונתי. כעת, חוקרים אמריקאים החליטו לבדוק מה בעצם ייתן שינוי תזונתי שכזה, אפילו אם מדובר בשינוי חלקי בלבד: מה יקרה אם, למשל, כל אדם בארצות הברית פשוט יחליף את מנת הבקר שעל הצלחת שלו במנת שעועית?

מה יקרה אם כל אדם בארצות הברית פשוט יחליף את מנת הבקר שעל הצלחת שלו במנת שעועית? תצלום: Jonathan Mast on Unsplash

בשר בקר ידוע היום כאחד מהמאכלים המזיקים ביותר לסביבה. גידול בעלי החיים והמזון עבורם גורמים לפליטת כמויות משמעותיות מאוד של גזי חממה לאטמוספירה וביניהם כמויות גדולות של גז מתאן שק"ג אחד שלו שווה ערך מבחינת אפקט החממה שהוא יוצר ל-28-25 קילוגרם של פחמן דו חמצני; הם צורכים שטחי קרקע ומשאבי מים בכמויות עצומות, וגם גורמים לזיהום מקורות מים בשפכים. למעשה, מחקר משנת 2014 מצא כי המחיר הסביבתי של אכילת בשר בקר גבוה פי 10 מאכילת מוצרים אחרים מן החי, כגון עוף או דגים, וגבוה הרבה יותר אם משווים אותו לתזונה המבוססת על מזון מן הצומח.

ואכן, התשובה לשאלה שבדקו החוקרים התבררה כלא פחות ממדהימה: מתוצאות המחקר עולה שהשינוי האחד והיחיד הזה אצל כל אחד מתושבי ארה"ב – הפחתה של בשר בקר בלבד מסל המזון והחלפתו בקטניות, בכמות השווה מבחינה קלורית ומבחינת כמות החלבון – יכול בפני עצמו להביא את ארה"ב להפחתת פליטות גזי חממה משמעותית ביותר. באמצעותו, היא תוכל לממש בין 75-50 אחוז מיעדי הפחתת הפליטות לשנת 2020 שאליהם התחייב הנשיא לשעבר ברק אובמה בשנת 2009.

קטניות או לא להיות

המחקר מצא גם תועלת נוספת שתצמח מהמעבר לשעועית. גידול בקר הוא לא רק מזהם יותר, אלא גם יעיל הרבה פחות בניצול משאבי קרקע. שהרי פרות, בסופו של דבר, אוכלות צמחים; ואת הצמחים הללו צריך לגדל במקום כלשהו. לפי דו"ח של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), כשליש משטחי הקרקע שאינם קרח על פני כדור הארץ מנוצלים לגידול חיות משק ולגידול המזון עבורן. על פי תוצאות המחקר הנוכחי, מעבר של כל תושבי ארה"ב לאכילת שעועית במקום בקר תפנה עד 42 אחוז של קרקע חקלאית בשטחי ארה"ב (692,918 ק"מ רבוע!).

במחקר משנת 2014, מצאו החוקרים עד כמה גידול בקר הוא פחות יעיל, גם ביחס לבעלי חיים אחרים: כך, למשל, מספוא לבקר מצריך שטח גדול פי 28 יותר מהשטח שנדרש עבור ייצור ביצים או עוף, וכמות המים שהוא דורש גבוהה פי 11. כמות פליטת גזי החממה של בקר, אגב, גבוהה פי חמישה מהאחרים. כשמשווים זאת לתזונה מן הצומח, הנתונים מהממים אפילו יותר: החלפת תזונה מבוססת-בקר בתזונה צמחית השווה לה ואף טובה ממנה מבחינת הערכים התזונתיים, דורשת בממוצע רק 10 אחוזים ממשאבי הקרקע וגורמת לפליטת 4 אחוזים בלבד מגזי החממה שגורמת צריכת בקר. בשורה התחתונה, נתוני המחקר מראים שתזונה צמחית טובה לסביבה פי 20-10 מתזונה בשרית בעלת ערכים תזונתיים דומים.

גידול בקר הוא לא רק מזהם יותר, אלא גם יעיל הרבה פחות בניצול משאבי קרקע

וזה טוב גם לבריאות: כיום, כ-87 אחוז מהאמריקאים צורכים חלבון צמחי מתחת לכמות המומלצת. החוקרים שהשוו בין בשר בקר לשעועית טוענים שהחלפת מנת בקר יומית במנת שעועית (כ-188 גרם או כוס כמעט מלאה של שעועית שחורה מבושלת) תשפר את צריכת הסיבים המומלצת בדיאטה כיום, ותקל את נטל המחלות הכרוניות (כדוגמת מחלות לב, סוכרת וחלק מסוגי הסרטן) שיש כיום על מערכת הבריאות.

הכוח נמצא בידיים שלנו

תוצאות המחקר הן רלוונטיות אף יותר בעקבות הכרזתו של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ על פרישת ארה"ב מהסכם פריז – הסכם שגובש במשך שנים של משא ומתן זהיר ומחושב במטרה להביא לבלימת שינוי האקלים, ושנחתם על ידי רובן המכריע של מדינות העולם לפני כשנתיים. הפרישה של ארה"ב – היום עדיין השיאנית בפליטת גזי חממה לאטמוספירה – גרמה לרבים לחשוש לגורל ההסכם, והסיכוי שהמדינה תגיע ליעדי הפחתת הפליטות שהציבה לעצמה במסגרת ההסכם נראה אבוד. משמעות הדבר היא שההסכם לא יוכל להביא את העולם להגבלת התחממות הגלובלית ל-2 מעלות צלזיוס בלבד מעל ערכי המהפכה התעשייתית כפי שאמור היה לעשות.

תוצאות המחקר מראות שגם אם המדיניות הסביבתית של ארה"ב משתנה, הרי שהכוח להשפיע על פליטת גזי החממה נמצא לא רק בידי המחוקקים. באופן תיאורטי, שינוי התזונה – שינוי שהוא בשליטת כל אדם – יכול לסייע מאוד בהפחתת הנזקים לסביבה, וכן לעזור להאט את קצב שינוי האקלים. המחקר בדק רק החלפה של בקר בשעועית; אך ייתכן שהפחתה או ויתור על מאכלים נוספים מן החי יכולה לחולל שינוי משמעותי עוד יותר. גם אם טראמפ לא יעשה אף מאמץ להשגת היעדים ולצמצום פליטות גזי החממה של ארה"ב בהיבטים של חשמל ותחבורה, בידי האזרחים עצמם יש כוח לעשות שינוי עצום.

בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-ynet



אולי יעניין אותך