תנו לישון בשקט

בריאות ומזון
מחקר חדש מצא שחשיפה לרעשים פתאומיים של כלי רכב בזמן השינה מגדילה את הסיכוי ללקות במחלות לב

 

רעש יכול להוציא אותנו מדעתנו. רק לאחרונה התפרסם סיפורם של תושבי העיירה הקנדית וינדזור, שמתלוננים מזה שנים על זמזום בלתי פוסק בשעות הלילה שלא נותן להם מנוחה. אפילו חיות המחמד של העיירה דווחו כסובלות מהזמזומים הבלתי פוסקים, שמקורם עדיין לא לגמרי ידוע. נתונים חדשים ממעבדות ברחבי העולם מצביעים על כך שהדאגה שלהם מהזמזום הלילי מוצדקת בהחלט. כעת, מחקר חדש ופורץ דרך מדגים לראשונה קשר משמעותי בין רעש בשעות הלילה לבין שינויים בגמישות העורקים. המחקר, שפורסם בשער המגזין המוביל לבריאות וסביבה Environmental Health Perspectives, משלים את הפאזל בקשר בין רעש לבין עלייה שכיחות מחלות לב ושולח מסר ברור למתכננים – לרעש באזורי מגורים יש השלכות ברורות על בריאות הציבור.

יותר אשפוזים באזורים רועשים

הגוף שלנו זקוק לשקט בשעות הלילה כדי לתפקד במשך היום, ואת ההשפעות של רעש בזמן השינה על התפקוד הפיזי והקוגניטיבי כולנו מכירים ומרגישים, אך בעשורים האחרונים, בשל לחצי פיתוח מאסיביים, יחד עם גידול האוכלוסיה במקומות לא מעטים בארץ ובעולם, נאלצו להצטופף זה לצד זה בתי מגורים ותשתיות מרעישות.

מחקרים רבים ניסו להעריך בשיטות שונות עד כמה רעשים משפיעים על הבריאות שלנו. לרוב מה שנעשה הוא מדידה של כמות וסוג האשפוזים באוכלוסיה החשופה לרעש לעומת אוכלוסיה שאיננה חשופה לרעש על בסיס מדידות מקומיות. מחקרים מסוג זה, מדווחים באופן עקבי על עלייה באשפוז על רקע שבץ, מחלות לב קורונוריות ומחלות לבביות אחרות באזורים שבהם האוכלוסייה נחשפה לרעש. אך עדיין לא נמצאה השפעה ישירה של רעש בזמן השינה על מדדים פיזיולוגיים האומדים את תפקוד כלי הדם או הלב באופן ספציפי – עד לאחרונה.

אובדן גמישות ואלסטיות

הפעם, ניסו החוקרים  לבחון את הקשר בין רעש למחלות לב וכלי דם בצורה מדויקת יותר. החוקרים מדדו את מהירות העברת הדופק בין הזרוע לעקב (Brachial-ankle pulse wave velocity) ב-2,775 משתתפים. מדידות אלו נותנות הערכה טובה של נוקשות דפנות העורקים. עלייה בנוקשות העורקים, או במילים אחרות אובדן הגמישות והאלסטיות שלהם, פוגמת במערכת כלי הדם והלב ומגבירה את טרשת עורקים, היצרות העורקים ופגיעה בשלמות הדופן שלהם. אחת התוצאות של פגיעות כאלה היא היצרות או חסימת מלאה של כלי דם, המקטינה או מפסיקה את אספקת הדם לאיבר חיוני כמו הלב.

במקביל לבדיקות פיזיולוגיות אלו, השתמשו החוקרים במערך מורכב של הקלטות תנועת רכבים בכבישים, נתוני מכ"מים צבאיים, ומדידות טביעות רגל אקוסטיות על מנת להעריך את הרעש הלילי שאליו נחשפו הנבדקים. לכל נבדק נוצר מדד של רעש לילי ממוצע, ובנוסף מדד של כמות אירועי "רעש גבוה רגעי ומבודד" (כמו רכבת חולפת או אירוע רעש שמקורו בכביש), מתוך הנחה שקיימות השפעות שונות של רעש רקע קבוע לעומת הפרעות רעש רגעיות.

במחקר נלקחו בחשבון גם מדדים נוספים שעלולים לשנות את השפעת הרעש על נוקשות העורקים. החוקרים שאלו את הנבדקים לגבי הרגלים כמו סגירת החלונות בלילה, עישון, שעות השינה, עבודה במשמרות לילה ועוד נתונים רבים נוספים. בנוסף, הם השוו בין כמות זיהום האוויר בכל אחת מהכתובות – כל אלה כדי לנטרל השפעות אפשריות של גורמים אחרים מרעש על נוקשות העורקים במשתתפי המחקר.

רעש חולף קטלני יותר מרעש רקע

תוצאות המחקר הצביעו על קשר משמעותי בין נוקשות העורקים לבין המספר הכולל של אירועי רעש מבודדים בלילה, כמו רעש תחבורתי חולף. רק באזורים עירוניים נמצא גם קשר בין רמות הרעש בכביש לבין נוקשות העורקים. החוקרים מצאו גם קשר חזק בין נוקשות עורקים לבין חשיפה לרמות רעש שנתיות ממוצעות ממסילות רכבת באזור המגורים.

באופן מעניין, ההשפעה המשמעותית יותר הייתה של חשיפה לרעשים חולפים (רעש ושקט לסירוגין) ולא לרעש קבוע חזק. "זה היה מעניין ומפתיע למצוא שרעש חולף הוא המקור בעל הקשר המובהק ביותר עם נוקשות העורקים. זה יכול להיות בחלקו בשל אופיו המשתנה, כאשר אירועי רעש חזק גורמים ליקיצה ובכך מעלים הורמוני סטרס המשפיעים על כלי הדם לאורך זמן", אומרת מובילת המחקר ד"ר מריה פורסטר, אפידמיולוגית ראשית במכון לבריאות הציבור בבית החולים השוויצרי  בבאזל.

באופן מעניין, ההשפעה המשמעותית יותר הייתה של חשיפה לרעשים חולפים (רעש ושקט לסירוגין) ולא לרעש קבוע חזק. תצלום: Annie Spratt on Unsplash

לא רק השינה בסיכון

השפעות הרעש על הבריאות נצפו גם במחקר חדש על מאות נשים בהיריון שנערך במרכז הרפואי סורוקה בשיתוף עם המחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. צוות החוקרים מבית החולים סורוקה ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שכלל את פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' ואת פרופ' נטליה בילנקו, פרופ' מיכאל פריגר וד"ר מיכל אשין מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון, הציגו את תוצאות המחקר לאחרונה בכנס בדאלאס ארה"ב.

במחקר המקיף, נמדדו רמות הרעש מחוץ לבתיהן של נשים בהיריון בעזרת מד רעש נייד בנוסף לשאלון לגבי רמות הרעש אותו מלאו הנבדקות. בנוסף נבדקה רמת החשיפה לזיהום אוויר במהלך ההיריון. במקביל לאיסוף נתונים סביבתיים אלו נערך מעקב אחר ההיריון ובריאות הנבדקות והיילודים.

הנתונים הצביעו על קשר ישיר בין רעש וזיהום אוויר מתחבורה ובריאות נשים בהיריון. באופן ספציפי רעש וזיהום אוויר העלו את השכיחות של רעלת היריון, סוכרת היריון ומשקלי לידה נמוכים. רמת הרגישות המדווחת לרעש תחבורתי נמצאה בקשר מובהק לרעלת היריון גם עצמאית מהשפעת זיהום האוויר, אך יחד עם זיהום האוויר התחבורתי הסיכוי לפתח רעלת היריון עלה ביותר מפי 5.

"תמיד לימדו אותנו כי האדם הוא תבנית נוף מולדתו", מספר פרופ' שיינר, מעורכי המחקר, בריאיון לאתר אוניברסיטת בן גוריון, "המחקר מראה שרעש וזיהום אוויר מתחבורה קשור לתוצאי היריון שליליים מדאיג במיוחד, בעידן מתועש כמו שלנו". "צריך לזכור שצמצום חשיפות סביבתיות כגון רעש וזיהום אוויר תחבורתיים הוא יעד בר השגה שאם יושג, יכול להביא לצמצום תוצאות לידה בלתי רצויות ואולי ישפיע על לטובה בריאות האישה ההרה", מוסיפה ד"ר מיכל אשין.



אולי יעניין אותך