הטכניון למען אפריקה


קרן מאורברגר (MFF) הדרום אפריקאית והטכניון הכריזו על "פרס קרן מאורברגר לטכנולוגיות משמעותיות למען אפריקה". ערך הפרס: 500,000 דולר. ההכרזה התקיימה במסגרת מושב חבר הנאמנים של הטכניון (הקורטוריון).

פרס קרן מאורברגר לפיתוח טכנולוגיות למען מדינות מתפתחות, ובמיוחד באפריקה נועד להדק את הקשרים האקדמיים ואת חילופי המידע בין הטכניון לאפריקה ולרתום טכנולוגיות חדשות לטובת האנושות. הפרס החדש הוא המשך טבעי לתמיכתה של הקרן בטכניון ובישראל בכלל, כמו גם בדרום אפריקה. הפרס יהיה פתוח למדענים ישראלים העוסקים במחקרים העשויים לתרום לפתרון בעיות אקוטיות באפריקה. הוא יעודד שותפויות ישראליות-אפריקאיות במחקר ויקדם את חלקן של נשים במדע. לצורך זה יזמן הטכניון ועדה ישראלית-אפריקאית שתבחר את התחומים שבהם יינתן הפרס ובהם מים, בריאות ורפואה, חקלאות וסביבה.

יו"ר הקרן דיאנה יאך ואחיה ד"ר דרק יאך עם נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא ועם פרופ' בועז גולני, סגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים (מימין)

מייסד הקרן: מוריס מאורברגר

הפרס החדש הוא המשך טבעי לתמיכתה של הקרן בטכניון ובישראל בכלל. קרן מאורברגר (MFF) פעלה מאז ומעולם לטובתם של בני האדם ללא הבדל דת, גזע וצבע, ודבקה בעיקרון זה גם בתקופת האפרטהייד בדרום אפריקה. מייסד הקרן מוריס מאורברגר היה איש חזון נועז שהוכיח, הן בפעילותו הפילנתרופית והן בעסקיו, שחלומות יכולים להתגשם. הוא האמין בכל לבו ברעיון של "תיקון עולם" ויישם אותו בדרום אפריקה ובישראל. במובנים רבים, חזונו של מאורברגר הקדים את מסעה הייחודי של דרום אפריקה אל הדמוקרטיה ואל חוקה המכירה בעוולות העבר ומוקירה את מי שלחם בעד הצדק והשוויון.

הטכניון, שבו ביקר מוריס מאורברגר לראשונה ב-1955, היה עבורו הזדמנות לקידום האנושות. הוא סייע בהקמת המעבדות להנדסת קרקע ושנים ספורות לאחר מותו הושלם בניין מאורברגר, שבו פועלת בין השאר תכנית "מהנדסים ללא גבולות" – ארגון היוזם ומממש פרויקטים קהילתיים מקומיים בישראל ובחו"ל ובכך מגביר את האהדה לטכניון ולישראל במקומות רבים ברחבי העולם, לרבות מדינות מתפתחות באפריקה.

יו"ר הקרן, דיאנה יאך, אמרה כי הפרס יקדם פריצות דרך טכנולוגיות בתחומים הנוגעים לקידום האנושות. התחרות תהיה פתוחה לחוקרים מהטכניון, ממכון ויצמן למדע, מאוניברסיטת תל אביב, מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומאוניברסיטת בן גוריון.



אולי יעניין אותך