משאירים אבק למדע

כרוכב אופנוע סבלתי במיוחד ביומיים האחרונים, הנסיעה המחניקה באבק, האובך והראות הגרועה ובנוסף על כל אלו גל החום המעיק הפכו כל נסיעה למשימה כמעט בלתי-אפשרית. עם זאת, סבלתי יותר מכותרות בתקשורת שמאשימות את המדענים בכך שאין להם הסבר לתופעה של האבק הרב שמילא את האוויר בימים האחרונים. כיצד ייתכן שכמויות אבק כה גדולות מגיעות ללא רוחות חזקות ועוד מכיוון בלתי צפוי זה? שאלו כתבים. כיצד ייתכן שלמדענים אין הסבר לתופעה? הם מחו.טענות אלו מתעלמות מהסברים אפשריים שהמדענים אכן נתנו בכלי התקשורת בימים האחרונים, כמו גם מאזהרות חוזרות ונשנות של מדענים על כל נושא הפגיעה המתמשכת בטבע, ניצולו ללא מחשבה קדימה והרס המערכות האקולוגיות התורמות ליציבות. הטענות שהופנו כלפי המדענים התעלמו גם מהעובדה שכדי שמדען יוכל לתת תשובות יש לאפשר לו לחקור את הנושא כראוי. רק כך המסקנות שלו יהיו מבוססות על עובדות ולא על השערות או ניחושים. לכן, זה שלמדענים אין הסבר לא אומר שלא יהיה להם הסבר מלומד ומקיף בתקופה הקרובה – גם אם הוא לא יגיע בדיוק בזמן להורדת הגיליון לדפוס וגם אם לא יגיע בסופו סימן קריאה תקיף שמתאים לכותרת ראשית.תופעת מזג אוויר חריגה כמו זו שאנו חווים כעת בישראל היא בהחלט עניין מפתיע, אך נראה כי אנחנו שוכחים שהאדם אחראי על הרבה מאד מהשינויים שאנו צופים בשנים האחרונות. אני מתכוון קודם כל לתופעות אקלים הקשורות לשינויים הגלובליים בעקבות העלייה בגזי החממה. שינויים המכונים לעיתים גם התחממות גלובלית. אנו יודעים כבר שהאזור שלנו מתחמם, שאירועי הקיצון של עומסי חום כבדים ילכו ויתגברו ושחלקים מסוימים בארץ יסבלו מירידה בכמות הגשמים. שינויים נוספים שעשויים להתרחש הם שינויים בכמות הטל, שמהווה באזורים מדבריים אחוז משמעותי ממנגנון אספקת המים לצמחים. שינויים אלה מובילים ליצירת אזורים מדבריים נרחבים יותר. בנוסף, פעילות מעשה אדם, שקשורה בדרך כלל לפעילות חקלאית ולניצול הקרקע, גורמת להגברת המדבור, לירידה בפוריות הקרקע ולהפחתת יכולת הקרקע לתמוך בצמחייה.

בנוסף על מחקרי האקלים, מחקרים אחרים מראים שבמדבר יש חשיבות עצומה לקרומים ביולוגיים הנמצאים על פני הקרקע והתורמים ליציבותה, למניעת היסחפות הקרקע בשיטפונות ולמניעת אבק. פגיעה בקרומי קרקע אלה נעשית על ידי פעילות חקלאית, צבאית, ואף פעילות פנאי על ידי האדם. כאשר אנו מפרים איזון זה וכותשים את הקרומים, שמורכבים ממיקרו אורגניזמים כמו חיידקים ופטריות, אנו תורמים להיווצרות אבק (רבים מהקוראים ודאי מכירים את אזורי הפודרה העצומים שבהם מתאמנים כוחות צה"ל, ושמתרוממים לאוויר בכל פעם שהרוח נושבת או שרק"מ עובר בשטח).

באחת הכתבות שפורסמו השבוע העלה פרופ' דני רוזנברג סברה שפגיעה נרחבת שכזאת בקרומים ביולוגיים ברחבי מדבריות סוריה ועיראק, בעיקר עקב המלחמות המתנהלות  שם עכשיו (אבל גם בעזרת מיעוט גשמים ותהליכי מדבור אחרים), עשויה בהחלט להיות גורם מרכזי בסופת האבק האדירה שהגיעה אלינו ושלא היינו מורגלים בה בעבר.

זו סברה שלא נבדקה עדיין ולכן לא הוכחה, אך יש בה מנגנון הגיוני שנסמך על ניסיון וידע. זו למעשה היפותזה שדורשת מחקר להוכחתה, אבל זה בהחלט הסבר מדעי. האם עדיין ניתן לטעון שלמדענים אין תשובות ושהם לא יודעים להסביר את התופעה? מסופקתני. מדענים בהחלט יודעים להסביר תופעות, אך צריך לזכור שלא יהיה זה אחראי מצד המדען לספק תשובות חד-משמעיות שלא נבדקו. בדיוק כמו שיהיה זה לא אחראי מצד עיתונאי לפרסם מידע שלא נבדקו מקורותיו.

פעמים רבות מדענים שותקים כאשר הם צריכים לדבר, אבל לפעמים כדאי למראיינים לחכות עוד קצת כדי לקבל מהם הסברים רציניים ומידע מאומת, גם אם האוויר בחוץ צהוב.

ד"ר ערן ברוקוביץ משמש כעורך המדעי של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה