פינצטה


צרכנות לטווח ארוך

יותר ויותר אנשים מנסים לצמצם את ההשפעה השלילית שלהם על הסביבה באמצעות הפחתת הצריכה. במיוחד בשבילם הוקם אתר אינטרנט שמציע למכירה מוצרים שיחזיקו מעמד כל החיים

15 במרץ 2016

 

כל אחד מאתנו בוודאי שמע מתישהו אדם מבוגר, מדור אחר, מספר בגאווה איך "פעם" מוצרים היו מחזיקים מעמד זמן רב – "לכל החיים", אם תרצו. מגהץ היה מגהץ, סכין היתה סכין, מקרר היה מקרר וחליפה היתה חליפה. המוצרים אולי לא היו זולים במיוחד בהשוואה להיום, אבל הצרכנים חיפשו פריטים שישמשו אותם שנים ארוכות ולא מיהרו להשליך לפח מכשירים או חפצים שהתקלקלו. הבגדים לא היו מתפרקים אחרי כמה כביסות, מוצרי החשמל היו מופיעים בצוואה והרהיטים היו מצליחים לעבור יותר מדירה אחת עם בעליהם. היום, לעומת זאת, מוצרים רבים מתקלקלים בטרם עת ואף מתוכנתים לכך מראש.

התנופה התעשייתית שהגיעה אחרי מלחמת העולם השנייה שינתה את מגמת הצריכה במערב וכך גם המעבר לשימוש מוגבר בפלסטיק ובחומרי גלם אחרים זולים לייצור המוני. הפיכתו של העולם ל"כפר גלובלי" קטן ושינויים פוליטיים וכלכליים הגבירו עוד יותר את תרבות הצריכה גם במדינות ובאזורים שהיו עד אז כמעט סגורים מבחינה מעשית. מדינות כמו סין והודו, שבעבר הלא-רחוק היו רק מקום שבו ניתן לייצר הרבה ובזול, נהפכו כעת לשווקים ערים ורווחיים מאוד. מעמד ביניים חדש נוצר שם ויותר אנשים רוצים לקנות – והרבה – כדי להרגיש שהם משדרגים את רמת החיים שלהם.

ההשפעה של תרבות הצריכה הזאת על הסביבה שלילית ביותר. כמויות אדירות של אנרגיה נדרשות לייצור המוגבר; חומרים מזהמים נפלטים לים, לאוויר וליבשה; שלא לדבר על תנאי ההעסקה המחפירים במדינות העולם שלישי כדי לספק מוצרי צריכה לעולם המערבי העשיר. ההשפעות הסביבתיות והחברתיות האלה גרמו לכך שהפחתת הצריכה נעשתה חלק חשוב (אם לא החשוב ביותר) בתפיסה הצרכנית-סביבתית, שזכתה לשם "שלושת ה-R", שהם Reduce, Reuse, Recycle (הפחתת צריכה, שימוש מחדש ומיחזור).

ביקור באיקאה. פעם, רהיטים היו מצליחים לעבור יותר מדירה אחת עם בעליהם. צילום: PROKarl Baron, Flickr
ביקור באיקאה. פעם, רהיטים היו מצליחים לעבור יותר מדירה אחת עם בעליהם. צילום: PROKarl Baron, Flickr

פעם אחת ודי

לא נראה שצריכת היתר, שנהפכה לאחד המאפיינים התרבותיים הבולטים של זמננו, עומדת להיעלם בקרוב, אך תנועת-נגד למגמה זו בהחלט הולכת ותופסת תאוצה. צרכנים רבים מנסים להפחית את הצריכה שלהם ובכך להמעיט את ההשפעה השלילית שלהם על הסביבה, ולו במידה מסוימת. במיוחד בעבור לקוחות מודעים כאלה קם אתר מכירות חדש בשם "Buy Me Once", שמציע למכירה אך ורק מוצרים איכותיים ואמינים שנועדו לשימוש ארוך טווח.

לצד מוצרים שונים שמוצעים למכירה באתר (רהיטים, אופנה, צעצועים, כלי מטבח, קוסמטיקה וטיפוח ועוד), ניתן למצוא בו גם מאמרים בתחום הצרכנות לטווח ארוך וטיפים לתחזוקה נכונה של המוצרים.

"החזון שלנו פשוט", נכתב באתר, "אנחנו אוהבים לחסוך כסף, אבל מאמינים שהחיסכון המשמעותי ביורת הוא לקנות מוצרים שיחזיקו מעמד זמן רב. לכן, אנחנו רוצים לעוד לקוחות לבחור לקנות מעט מוצרים איכותיים במקום הרבה מוצרים זולים ובאיכות נמוכה; להפוך את החיפוש אחר מוצרים כאלה לפשוט ומהנה; ולעזור לכם לשמור על המוצרים שלכם באמצעות טיפים והוראות שימוש חכמות".

בטווח ארוך יותר, מנהלי האתר מאמינים שאם המגמה של התמקדות במוצרים לטווח ארוך במקום שיטת ה"השתמש וזרוק לפח" תלך ותתרחב, היא תשפיע גם על חברות מסחריות רבות יותר שיבינו שיש טעם להשקיע בייצור מוצרים איכותיים שיחזיקו מעמד זמן רב ושיפחיתו את ההשפעה השלילית על הסביבה.

סרטון התדמית של Buy Me Once:

חפשו מומחים נוספים בתחום