אוקיינוס בריא, אדם בריא

ים וחופים |
מחקר חדש מראה שהים יכול לשפר את הבריאות הנפשית שלנו

ב-8 ביוני יצוין זו השנה השמינית יום האוקיינוסים העולמי בחסות האו"ם, ובמהלכו יתקיימו ברחבי העולם אירועים להעלאת המודעות לחשיבות האוקיינוסים ולסגולותיהם. בישראל היום הזה הפך לשבוע שלם – "שבוע אדם וים" – שבמסגרתו יתקיימו שלל אירועים להגברת המודעות בציבור לחשיבות השמירה על הים.

יום האוקיינוסים העולמי ייערך השנה בסימן "אוקיינוס בריא – עולם בריא": כמו הלב בגוף האדם, האוקיינוס מחבר את כל חלקי העולם ומזרים אליהם משאבים החיוניים לקיומם. האוקיינוסים מספקים אחוז גבוה מהחמצן שאנו נושמים, מסייעים בוויסות הטמפרטורה העולמית, מספקים מזון ודרכי תעבורה, וחשוב לא פחות – הם משמשים בית ליצורים רבים ומגוונים שחלקם נמצא כבר היום בסכנת הכחדה כמו מינים שונים של צבי ים, לווייתנים ודולפינים. לכן שמירה על אוקיינוסים בריאים ומתפקדים חיונית לקיומם של בעלי החיים האלה, כמו גם לקיומנו.

האוקיינוס מחבר את כל חלקי העולם ומזרים אליהם משאבים החיוניים לקיומם. צילום: NASA Goddard Space Flight Center, Flickr
האוקיינוס מחבר את כל חלקי העולם ומזרים אליהם משאבים החיוניים לקיומם. צילום: NASA Goddard Space Flight Center, Flickr

כחול זה מרגיע

בחודש שעבר התפרסם מחקר חדש שנערך בניו זילנד. ממצאיו הראו שלא רק שלאוקיינוס יש השפעה על קיומנו במובן הרחב של המילה, אלא שיכולה להיות לו השפעה גם על הבריאות האישית של כל אחד מאתנו.

במחקר נבדקה השאלה אם האפשרות לראות טבע דרך חלון הבית גורמת לדייריו לסבול פחות ממצוקות נפשיות. כדי לעשות זאת, החוקרים בחנו איך שטחים ירוקים (פארקים, גינות ונוף מיוער) ושטחים כחולים (האוקיינוס ומקורות מים מתוקים) משפיעים על הבריאות הנפשית של תושבי וולינגטון בירת ניו זילנד. החוקרים התחשבו גם בהשפעות אחרות כמו גיל ומין הנבדקים, המצב הסוציו-אקונומי של התושבים שנבדקו והצפיפות ורמת הפשיעה בשכונות שבהן התגוררו.

החוקרים מצאו שבעוד שלאזורים ירוקים לא נראתה כל השפעה על בריאות הנפש, תושבים המתגוררים בדירות שמהן אפשר לראות את הים נהנו באופן מובהק מרמות חרדה ומתח נמוכות מהממוצע.

מחקרים שנעשו בעבר דווקא כן קושרים בין מגורים בסביבה ירוקה (או בקרבתה) ושיפור בבריאות הנפשית, וכדי ליישב את הסתירה הזו החוקרים הציעו כמה תיאוריות. אחת מהן גורסת שהשטח הכחול שנבדק במחקר הנוכחי היה טבעי לחלוטין, ואילו השטחים הירוקים לא היו רק של סביבה טבעית בלתי מופרעת אלא גם אזורים מלאכותיים שבהם ניכרת התערבות האדם כמו מגרשי ספורט ופארקים.

וולינגטון. תושבים המתגוררים בדירות שמהן אפשר לראות את הים נהנו באופן מובהק מרמות חרדה ומתח נמוכות מהממוצע. צילום: Michael Yuen, Flickr
וולינגטון. תושבים המתגוררים בדירות שמהן אפשר לראות את הים נהנו באופן מובהק מרמות חרדה ומתח נמוכות מהממוצע. צילום: Michael Yuen, Flickr

לא כולם ליד הים

אין ספק שלמגורים בקרבת הים יש הרבה השפעות חיוביות, אבל קיימת גם בעייתיות מסוימת בשליחת כל אוכלוסיית העולם להתגורר ליד הים כדי ליהנות מבריאות נפשית משופרת – שכן כבר בשנת 2010 התגוררו 44 אחוזים מאוכלוסיית העולם על קו החוף, ברצועה שרוחבה 150 קילומטרים. כבר עכשיו די צפוף שם, והמספר הזה הולך וגדל כל הזמן.

יש גם עניין נוסף: אחת הבעיות המקושרות עם עליית הטמפרטורה העולמית היא עליית גובה פני הים. כבר היום המפלס עולה בקצב מדאיג, ומחקר שהתפרסם באחרונה, בצירוף אמירות מלחיצות של מומחים, מרמז שבעשורים הקרובים צפויה כנראה עלייה משמעותית אף יותר ממה שחזו המומחים עד לזמן האחרון. עם כמות האוכלוסייה המתגוררת בחופים, ככל שפני הים יעלו יאלצו יותר ויותר אנשים לעקור מבתיהם על שפת הים ולמצוא לעצמם מקום חדש להתגורר בו.

בינתיים, בסימן יום האוקיינוסים העולמי, אנחנו חייבים לשמור על הים שלנו בריא, חיוני ומאושר כדי שנוכל לשבת בשבתות השמשיות מול הכחול הגדול והיפה הזה ולהרגיש גם אנחנו בריאים, חיוניים ומאושרים.



אולי יעניין אותך