הזרחן מחלק את ירושלים

בריאות ומזון |
למה גברים במערב ירושלים חשופים יותר לזרחנים אורגניים שמקורם בחומרי הדברה, מה ההשפעה על הורמוני המין ואיך אפשר למנוע את החשיפה לחומרים אלה?

 

זרחנים אורגניים – כימיקלים הנפוצים בחומרי הדברה, שהוכחו כפוגעים בבריאות האדם, ובמיוחד בילדים – כבר אסורים לשימוש בארה"ב ובאירופה, ואף בישראל. למרות זאת, נראה שעדיין נעשה בהם שימוש בארץ. "חשיפה לחומרי הדברה, וספציפית לזרחנים אורגניים בקרב ילדים, עלולה לגרום לפגיעה קשה בהתפתחות מערכת העצבים, הפרעות קשב וריכוז, ירידה באיי-קיו והשפעות על הנשימה. לא לחינם החומרים האלה משמשים גם כגז עצבים, והוכח שהם משפיעים גם על פוריות הגבר", אומר ד"ר חגי לוין, רופא אפידמיולוג וראש המסלול לבריאות וסביבה בבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית-הדסה. ד"ר לוין חזר לאחרונה משנת השתלמות מחקרית באפידמיולוגיה סביבתית והשפעות על פוריות הגבר במרכז רפואי "הר סיני" בניו יורק בתמיכת "הקרן לבריאות וסביבה".

ידוע שחומרי הדברה פוגעים באיכות הזרע, "אנחנו יודעים שאצל גברים שהיו להם בעיות פוריות, כאשר הפסיקו את החשיפה לסוגים מסוימים של חומרי הדברה, בעיקר אם הייתה חשיפה תעסוקתית, היה שיפור באיכות הזרע, וחלק מהזוגות הצליחו להביא ילדים לעולם", מסביר לוין. "פוריות הגבר חשובה כשלעצמה לצורך הרבייה, היא סמן חשוב לבריאות ומחקרים חדשים מראים שיש קשר בין איכות הזרע לתוחלת החיים. איכות הזרע גם רגישה מאוד להשפעות סביבתיות, ולכן היא יכולה לשפוך אור על ההשפעות הסביבתיות על בריאות האדם. הרגישות קיימת גם בבגרות, אך במיוחד בתקופת ההתפתחות העוברית ובמובן של רגישות התפתחות מערכת המין לחשיפות סביבתיות – כנראה שגברים הם המין החלש".

לוין מוביל מחקר על הקשר בין חשיפה לזרחנים אורגניים לבין רמות הורמוני מין, כדוגמת טסטוסטרון. המחקר נערך במסגרת מרכז מצוינות למחקר בחקלאות, בריאות וסביבה באוניברסיטה העברית בירושלים בתמיכת "הקרן לבריאות וסביבה" ובשיתוף פעולה עם פרופ' ג'רמי קרק. במסגרת המחקר נערכה השוואה בין גברים בגילאי 25-44 במזרח ובמערב ירושלים, ונבדקה רמת החשיפה לזרחנים אורגניים ואת רמות הורמוני המין. המטרה הייתה לברר אם יש קשר בין רמת הזרחנים האורגניים שנמדדה בבדיקות שתן לבין רמות הורמוני המין שנבדקו בדם. המחקר הוצג בוועידה השנתית למדע וסביבה שהתקיימה בירושלים בחודש שעבר.

ריסוס חומרי הדברה. משפיעים על פוריות הגבר. צילום: Pixabay
ריסוס חומרי הדברה. משפיעים על פוריות הגבר. צילום: Pixabay

במערב יש יותר זרחן

תוצאות המחקר הראו שרמת החשיפה לזרחנים אורגניים גבוהה יותר אצל גברים במערב ירושלים. "ההבדל יכול להיות מוסבר על ידי כל מיני גורמים, ביניהם צריכה מוגברת של פירות וירקות באוכלוסייה היהודית בישראל, אך גם הבדלים גנטיים בחילוף חומרים ובפירוק של הזרחנים האורגניים בגוף", מסביר לוין. "יכול להיות שתמהיל המזון או מקור המזון שונה, ושבמזרח ובמערב ירושלים נחשפים לחומרי הדברה אחרים. יכולים להיות הבדלים בחשיפה שלא דרך המזון, בחשיפה סביבתית למשל, וייתכן שההקפדה על כשרות יכולה להוביל לחשיפה גבוהה יותר, כי יש הקפדה יתרה על הנושא של סילוק מזיקים ועלול להיות מצב שמשתמשים ביותר חומרי הדברה בגלל זה. אלה השערות שצריך לחקור יותר לעומק".

תוצאות המחקר הראו גם שבין השנים 2004 ל-2008 חלה ירידה ברמות הזרחנים האורגניים. "ב-2007 היה שינוי בחקיקה בישראל, כולל במזרח ירושלים, שבמסגרתה נאסר שימוש ביתי בסוגים מסוימים של זרחנים אורגניים, ובאמת ראינו ירידה מובהקת בריכוזים של זרחנים אורגניים אצל הנבדקים אחרי 2007. הרמות עדיין גבוהות יחסית למדינות אחרות בעולם, אבל הן הולכות ויורדות. ממחקר אחר שעשינו בישראל ב-2011 רואים שהרמות היו אפילו יותר נמוכות".

"ייתכן שההקפדה על כשרות יכולה להוביל לחשיפה גבוהה יותר". צילום: Julien Menichini, Flickr
"ייתכן שההקפדה על כשרות יכולה להוביל לחשיפה גבוהה יותר". צילום: Julien Menichini, Flickr

דגש על בריאות הגבר

המחקר לא מצא קשר בין זרחנים אורגניים להורמוני מין. מכך הסיקו החוקרים שיש לחקור את ההשפעה על מנגנונים אחרים, ובמיוחד על הזרע – תהליך הייצור שלו והיכולת שלו להפרות בצורה תקינה. "כיום המחקר על פוריות הגבר הוא תחום הולך ומתפתח. עד היום שמו דגש יותר על פוריות האישה, אבל פוריות הגבר נחקרה מעט", מסביר לוין. "עד היום ראו פחות חשיבות בפוריות הגבר בבריאות המשפחה, אך בשנים האחרונות אנו לומדים יותר ויותר כיצד מאפיינים של האב קשורים גם להתפתחות העובר. מחקרים הראו למשל שגיל אב מבוגר קשור לאוטיזם ולסכיזופרניה, ואנחנו מבינים שההשפעה של האב על בריאות הילד היא מורכבת וחשוב יותר לחקור את התחום הזה".

גם בהקשר הקליני, המצב אינו מזהיר. "לצערי הרב, במרפאות הפוריות בארץ ובעולם יש מודעות חסרה בהקשר של פוריות הגבר", אומר לוין. "לא תמיד עושים בירור מלא של הזוג כזוג, אלא מתמקדים יותר באישה ולא בודקים מספיק את הגבר – לא רק את איכות הזרע שלו, אלא גם גורמים שחלקם ניתנים לשינוי, כמו חשיפות לחומרים שונים וגם הרגלי חיים כמו עישון ומשקל. לא מנצלים מספיק את ההזדמנות הזאת לשפר את הבריאות, גם של הזוג וגם של העובר".

חדשות טובות ורעות

החדשות הטובות הן שניתן לראות כיצד צעדי הרגולציה הצליחו להפחית את החשיפה לזרחנים האורגניים. "חשוב לעשות עוד צעדים כאלה, שיפחיתו את החשיפה של האוכלוסייה לזרחנים אורגניים, שאנחנו יודעים שיש להם השפעות בריאותיות שליליות מוכחות", אומר לוין. "אבל הסוגיה הזו מורכבת: מצד אחד, חשוב מאוד להפחית משמעותית את ריכוז חומרי ההדברה במזון שאנו אוכלים ובסביבת החיים שלנו, אבל מצד שני, כולנו זקוקים למזון. חומרי ההדברה עוזרים לנו לייצר יותר מזון, ויש לכך חשיבות רבה לאור הגידול המהיר של אוכלוסיית העולם".

"אנחנו גם רוצים שאנשים יאכלו פירות וירקות. תוחלת החיים של הגברים בישראל היא מהגבוהות בעולם, ואחד ההסברים האפשריים היא התזונה העשירה בפירות וירקות. ידוע שיש קשר בין אכילת פירות וירקות לבין בריאות טובה וחיים ארוכים, ולכן המסר הוא שכדאי ורצוי לאכול אותם גם אם יש בהם חומרי הדברה. מצד שני, אנחנו צריכים כחברה וכמדינה לעשות צעדים לצמצם את החשיפה, ולצערי בישראל אנחנו עושים את הצעדים האלה לאט מדי ומאוחר מדי בהשוואה למקומות אחרים בעולם".

ד"ר חגי לוין
ד"ר חגי לוין

למצוא תחליף לחומרי ההדברה

בינתיים, כדי לשמור על הבריאות שלנו, אנחנו צריכים להכיר את מקור המזון שאנחנו קונים, ולדעת באילו חומרים נעשה שימוש כדי לגדל אותו. כיום, במערכת הקיימת, קשה מאוד לצרכן לדעת באילו חומרים השתמשו בתהליך הגידול של המזון שהוא קונה. "אנחנו חיים כיום בעידן של זמינות המידע. אם המידע הזה יהיה נגיש לנו, נוכל להיות צרכנים חכמים יותר ולקחת בחשבון את השיקול הזה כשאנו קונים בסופר", אומר לוין. "כדאי לשטוף פירות וירקות. חלק מהחומרים נספגים בתוך הפירות והירקות, אבל חלק נמצאים בחוץ, לכן שטיפה עוזרת, אבל לא במאה אחוז. חלק מהפירות והירקות כדאי לקלף, ובחלק לא כדאי לאכול את העלים, כי בעלים יש הרבה חומרי הדברה".

פלפלים, תרד, תותים, תפוחים ואגסים ידועים כמכילים חומרי הדברה. לעומת זאת, באפונה, שעועית, אשכוליות ובצלים יש מעט חומרי הדברה. "חשוב לגוון את התזונה", מוסיף לוין. "כדאי לאכול צבעים שונים וסוגים שונים של פירות וירקות. שילוב של מגוון פירות וירקות טוב גם מבחינה תזונתית, מבחינת הוויטמינים, וגם יכול למנוע מצב שנהיה חשופים ברמות גבוהות לחומר מסוים. אנחנו צריכים לצרוך מזון במידה הנכונה. חשוב לזכור שהתועלת הבריאותית שבאכילת פירות וירקות עולה בהרבה על הסיכון שבחשיפה לחומרי הדברה, ולכן כדאי מאוד להמשיך ולאכול פירות וירקות".

"תוצרת אורגנית, במידה שגודלה ללא חומרי הדברה, היא כדאית יותר, מכיוון שהיא חושפת אותנו פחות לחומרים הללו", מוסיף לוין. "לפעמים המוצרים הללו יקרים יותר, ולכן זה פתרון שלא מתאים לכל האוכלוסייה. לכן, לדעתי, תפקידה של המדינה הוא לדאוג לבריאות הציבור על ידי מציאת פתרונות חלופיים לחומרי הדברה קלאסיים. כצרכנים, אם נדרוש מזון שלא מכיל חומרי הדברה, זה ישפיע על החקלאים לייצר לנו מזון כזה. אנחנו צריכים לעשות מאמץ משותף, כי האינטרס הוא של כולנו – מצד אחד שיהיה הרבה מזון, ומצד שני שיהיו בו פחות כימיקלים. הפתרון הוא שיתוף פעולה בין החקלאים לצרכנים, בין החוקרים לרופאים. רק כך נוכל להביא בריאות טובה יותר לכולם".

בעקבות הכתבה ב"זווית", הסיפור פורסם בישראל היום



אולי יעניין אותך