זיהום בגובה הילד

בריאות ומזון | טכנולוגיה וחדשנות |
פיתוח טכנולוגי חדש מבקש לצמצם את השפעת זיהום האוויר על תינוקות וילדים. מה אומרים עליו מומחים לסיכונים סביבתיים?

הפעם הראשונה שיוסי רומנו, צלם טלוויזיה ישראלי שחי בלונדון ב-15 השנים האחרונות, הבין עד כמה ילדים חשופים לזיהום אוויר ברחוב, הייתה כשהוא הסתובב בעיר עם הבת שלו. "עצרתי לדבר עם חבר, ואז שמתי לב לאוטובוס שבדיוק עצר לידינו בתחנה. האגזוז שלו היה בגובה של הפנים של עלמה, שנמנמה בעגלה", הוא מספר. "התמונה הזאת לא הרפתה ממני כל הדרך הביתה". בעקבות החוויה הזאת, רומנו פיתח את "בריזי", מוצר חדש שנועד להתמודד עם השפעת זיהום האוויר העירוני על פעוטות, שלאחרונה הושק בקמפיין גיוס המונים באתר קיקסטארטר.

על פי רומנו, שלדבריו חקר את הנושא לעומק בעזרת אחיו, סטודנט לביוכימיה בקיימברידג' ופיתח את המוצר הסופי בעזרת צוות של חברה בשם Map , חברת עיצוב מוצר מעמק הסיליקון של לונדון, בריזי מתאים לעגלות ולכיסאות לרכב ומיועד לתינוקות ולילדים עד גיל ארבע. המוצר מעוצב ככרית התומכת בראשו של הפעוט, שבתוכה נמצאים חיישני גזים וחלקיקים שחשים את רמת זיהום האוויר. כשהחיישנים מזהים רמת זיהום גבוהה, המערכת שואבת את האוויר, מטהרת אותו ומזרימה אותו בחזרה לאזור הנשימה של הפעוט. בנוסף, המידע מהחיישנים מועבר לאפליקציה, שדרכה המשתמשים יכולים לראות מהן רמות הזיהום בנתיבי ההליכה השונים. "בעתיד אנחנו מתכוונים לפתח מוצרים נוספים, כמו מסכת פנים אקטיבית להגנה על רוכבי אופניים בעיר", אומר רומנו. "אני מאמין שבריזי הוא פתרון טוב לאלה שזקוקים לו הכי הרבה – הילדים".

https://www.youtube.com/watch?v=N0luKabTl4Y

570 אלף ילדים מתים בשנה

זיהום אוויר משפיע על מערכות רבות בגוף בכל הגילאים, אך ילדים רגישים במיוחד לנזקיו. על פי ארגון הבריאות העולמי, בכל שנה מתים ברחבי העולם כ-570 אלף ילדים מתחת לגיל חמש עקב זיהומים נשימתיים, כמו דלקת ריאות, שניתן לייחס אותם לזיהום אוויר ולעישון פסיבי. "מכיוון שגופם של ילדים נמצא בתהליך התפתחות מתמיד, זיהום האוויר משפיע לא רק על התפקוד הנוכחי של איברים כגון הריאות והמוח, אלא גם על ההתפתחות של אותם איברים", אומר ד"ר רענן רז מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית. "יש לכך השלכות בריאותיות ארוכות טווח, מעבר לתקופה שבה הילד חשוף לרמות גבוהות של זיהום. כך לדוגמה, חשיפה לזיהום אוויר בילדות משפיעה על התפתחות הריאות. לכן, ילדים שנחשפו לרמות גבוהות של זיהום יהיו בעלי תפקודי ריאה ירודים גם בהמשך החיים, לעומת מצב שבו לא היו נחשפים לזיהום". בנוסף, ילדים גם חשופים יותר לאוויר מזוהם, בין השאר מכיוון שקצב הנשימה שלהם גבוה יותר.

בריזי הוא דוגמה לפתרון פרטי עבור בעיית החשיפה לזיהום אוויר. עם זאת, לא כולם סבורים שהשימוש במכשירים כאלה הוא הכרחי. "במצבי מחלה זה בהחלט יכול להיות פתרון, יש למשל המלצות לשימוש במכשירים כאלה במקרים של אסתמה", אומר פרופ'-משנה ברק פישביין מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, "אבל הם לא בהכרח חובה לכל אמא. האם הזיהום בריא? ברור שלא. האם מכשיר כזה יקטין את הזיהום? יכול להיות. האם זה מוביל למסקנה שצריכים וחייבים להשתמש במכשירים כאלה? עוד לא". מעבר לכך, פישביין לא ממליץ להקדיש את כל המאמצים בפיתוח של מוצרים לשימוש פרטי. "יותר חשוב לדאוג שהאוויר בחוץ יהיה נקי יותר", הוא אומר.

"הפעולה הטובה ביותר על מנת לצמצם את השפעת זיהום האוויר היא לצמצם את פליטות המזהמים במקור", אומר רז. "לצמצום פליטות במקור יש יתרונות רבים על צמצום חשיפה אישית, ובראשם העובדה שבכך נקטין את החשיפה לכל האוכלוסייה, כמו גם העובדה שצמצום פליטות מזהמים פירושו בדרך כלל גם צמצום פליטות גזי חממה שגורמים למשבר האקלים".

תנועה בנתיבי איילון. תצלום: Beivushtang, Wikipedia

לצמצם זיהום במקור

"יש שפע של כלי מדיניות שיושמו במדינות רבות בעולם לצמצום פליטות מזהמים מתחבורה ומתעשייה", אומר רז. כלים כאלה הם בראש ובראשונה עידוד השימוש בתחבורה ציבורית (ומעבר לתחבורה ציבורית חשמלית, במקום מנועי שריפה פנימית), עידוד הליכה ונסיעה באופניים בתוך העיר, עידוד השימוש בדלקים מזהמים פחות או באנרגיות מתחדשות, הפקת חשמל ממקורות נקיים ועוד. "הדבר העיקרי שיכול האדם הפרטי לעשות בהקשר זה הוא לדרוש ממקבלי ההחלטות בתחומי הסביבה, האנרגיה והתחבורה ברמה המקומית והארצית ליישם את הכלים האלה".



אולי יעניין אותך