חיים על שאריות

חי וצומח | ים וחופים | כלכלה וצרכנות |
תוצאות מחקר ראשון בעולם מראות שהדולפיננים במזרח הים התיכון הסתגלו לפעילות המכמורתנים בצורה ייחודית
הסיכוי לראות דולפינן ליד מכמורתן גדול פי עשרה מאשר בים הפתוח. צילום: ד"ר אביעד שיינין, המארג מחמל"י
הסיכוי לראות דולפינן ליד מכמורתן גדול פי עשרה מאשר בים הפתוח. צילום: ד"ר אביעד שיינין, המארג מחמל"י

אוכלוסיית הדולפיננים (bottlenose dolphin) במזרח הים התיכון קבועה: בקהילה הזו, שחבריה משייטים סמוך לחופי ישראל, יש360 פרטים בערך והמספר הזה לא השתנה משמעותית בעשרים השנים האחרונות.

התחרות הגדולה על מקורות המזון של הדולפיננים הם המכמורתנים – כלי שיט המיועדים לדיג באמצעות רשתות המושלכות אל קרקעית הים ואוספות משם יצורים וצמחים בלי הבחנה. המכמורתנים הן אחת הסיבות לדיג היתר המשפיע על כל שלל הדיג בישראל בפרט, ובים התיכון בכלל; לכן החליטו חוקרים מאונ' חיפה ומעמותת המארג מחמל"י לבדוק אם תזונתם של היונקים הימיים לחופי ישראל חופפת לדיג המסיבי.

מחקר חדש וראשון מסוגו בעולם התפרסם באחרונה ומתוצאותיו התברר שהדולפיננים הסתגלו לפעילותם של המכמורתנים באזור המחיה שלהם, ולכן הם ניזונים בעיקר משלל הלוואי שאותו הדייגים משליכים חזרה אל הים – דגים קטנים, ודגים שאינם מסחריים.  מיני הדגים היחידים ששני המתחרים מעדיפים הם ממשפחת הסְפָּרוּסִיים, כמו סרגוס ודניס, בעוד שהמכמורות מעלות מינים רבים אחרים שאותם הדייגים יכולים למכור.

דג קטן מחוץ לרשת

בכל שנה מתים ומגיעים אל חופי ישראל בים התיכון שמונה דולפיננים בממוצע. אלה היו הבסיס למחקר שהתבצע בשתי שיטות: בדיקת תכולת הקיבה, וניתוח כימי של רקמת השריר שלהם ושל מזון שלהם ושלל הדיג.

רקמת השריר של הדולפיננים המתים נבדקה כדי למצוא בה את האיזוטופים פחמן-13 וחנקן-15, שהם חומרים יציבים, כלומר לא מתפרקים בקלות, ומצטברים בגוף בתהליך העיכול. ככל שהיצור הנאכל נמצא גבוה יותר במארג המזון, כך הוא מעשיר את גופו של הדולפינן באיזוטופים כבדים יותר. כך אפשר לדעת אילו דגים הוא מעדיף.

המחקר הנוכחי הראה שתכולת הקיבה של הדולפיננים, יחד עם הניתוח הכימי של רקמת השריר שלהם, מעידים על כך שהם אוכלים בעיקר את שלל הלוואי של המכמורות, כלומר פחות דגים גדולים שאפשר למכור ויותר שאריות שלא נכנסות לרשתות או מושלכות מהסירות חזרה לים, למעט משפחת הספרוסים שבמקרה זה ישנה תחרות בין הדולפינים ודיג המכמורת.

הכול לטובה

אוכלוסיית הדולפיננים במזרח הים התיכון נותרת קבועה ומונה כ-360 פרטים. צילום: ד"ר אביעד שיינין, המארג מחמל"י
אוכלוסיית הדולפיננים במזרח הים התיכון נותרת קבועה ומונה כ-360 פרטים. צילום: ד"ר אביעד שיינין, המארג מחמל"י

המסקנה העיקרית היא שהדולפיננים הם יצורים סתגלנים שהצליחו ללמוד שכדאי להם לחיות בקרבת ספינות הדיג הגדולות כדי לקבל אספקה שוטפת של מזון שהם אינם צריכים להתאמץ להשיגו. הם אוכלים בעיקר את שלל הלוואי, הכולל דגים זעירים שניזונים מסרטנים בקרקעית או מפלנקטון ונמצאים במקום נמוך במארג המזון, בעוד שסביר להניח שהם היו מעדיפים לאכול דגים גדולים יותר.

זוהי פשרה מעניינת: נכון שחלקם נפגעים ומתים בגלל הסתבכות בציוד, אבל ייתכן שדווקא תוצרי הדיג של אותם כלי שיט הם הסיבה לכך שהיונקים החכמים מצליחים להשיג מזון בקלות ובכך לשמור על גודל אוכלוסייה קבוע. עד שלא ייפסק דיג המכמורת אי אפשר יהיה לדעת זאת בוודאות.

למאמר המקורי לחצו כאן

 



אולי יעניין אותך