על זרחן אורגני ומחלות נשימה בקרב ילדים

בריאות ומזון |
אזהרה לאמהות שבדרך: אם נחשפתן לחומרי הדברה הילד שלכן עלול לפתח מחלה בדרכי הנשימה
ריסוס מהאוויר של חומרי הדברה לחקלאות. צילום: Wisconsin Department of Natural Resources , flickr
ריסוס מהאוויר של חומרי הדברה לחקלאות. צילום: Wisconsin Department of Natural Resources , flickr

כבר עשורים רבים יודעים הרופאים שיש מחלות רבות המאפיינות את העולם המפותח, אך שכיחות פחות בעולם המתפתח. ביניהן אפשר למצוא סוגים מסוימים של סרטן, אלרגיות ומחלות אוטואימוניות שונות (הנגרמות מכך שמערכת החיסון תוקפת את הגוף). לא ברור בדיוק מה גורם לחלק ניכר ממחלות אלו, אך התיאוריות גורסות שלפחות באופן חלקי זיהומים שונים באוויר, במזון, במים ובקרקע הם אלה שאחראים להן.

זרחנים אורגניים הם רעלים שמשמשים בחקלאות ובשימוש ביתי כמדבירי חרקים. בישראל הם אסורים לשימוש בחקלאות כמעט לחלוטין, למעט במטעי תפוחים וגם אז תחת הגבלות משמעותיות. עם זאת, ישנו קושי רב באכיפה של שימוש בחומרי הדברה בחקלאות. בנוסף, עובדי עיריות ומועצות למיניהן יכולים להדביר חרקים באמצעותם בשטחים ציבוריים, וכן יש שימוש בזרחנים אורגניים בהדברת טפילים של חיות מחמד. שימושים אלו חושפים את הציבור הרחב לחומרים אלה, ובעיקר את התינוקות והילדים שפגיעים לריכוזים נמוכים יותר מאלו שפוגעים במבוגרים. גם העובדה שתינוקות וילדים זוחלים על הרצפה (אליה שוקעים הריסוסים) ומשחקים יותר עם חיות המחמד – מעלה את סיכונם.

חוקרת ישראלית מצאה במהלך מחקר הפוסט-דוקטורט שלה בברקלי שבקליפורניה, שחשיפה לזרחנים אורגניים בהריון ובילדות המוקדמת העלתה את הסיכון לקשיי נשימה אצל ילדים פי חמש, לעומת ילדים שלא נחשפו. קשיי נשימה אלה אופייניים לאסתמה. תוצאות המחקר יכולות לסייע בצמצום מקרי אסתמה אצל ילדים על ידי הגבלת שימוש בזרחנים אורגניים או הגבלת צריכת מוצרים שמכילים אותם בתקופות התפתחות קריטיות לעובר ולילד.

למאמר המקורי לחצו כאן



אולי יעניין אותך