יש חדש תחת השמש

בריאות ומזון | טכנולוגיה וחדשנות |
מדבקה שנצמדת לעור תודיע לסמארטפון שלכם כשאתם נחשפים יותר מדי לקרני UV. האם באמת אפשר לסמוך עליה?

 

מוצר חדש, שנועד לסייע לנו להגן על העור מקרני השמש בימי הקיץ החמים, צפוי להגיע בקרוב אל המדפים. מדובר במדבקה שאותה מצמידים אל העור ושאמורה למדוד את כמות החשיפה לקרני UV ולהתריע בפני חשיפת יתר לשמש. מובן שכמו כמעט כל מוצר שיוצא ב-2016, גם המדבקה החדשה יודעת לתקשר עם הסמארטפון שלכם.

חשיפה לקרני UV עלולה לגרום לסרטן עור, למחלות עור נוספות, לכתמים, לקמטים ולהזדקנות מוקדמת. המודעות הגוברת לנזקי שמש היא ככל הנראה זו שהביאה את חברת L'Oréal להיכנס לשוק הטכנולוגיה הלבישה ולפתח מדבקה שאמורה לעזור להקטין את החשיפה המוגזמת לשמש.

המדבקה של לוריאל. האם אפשר לסמוך רק על טכנולוגיה? תצלום: יח"צ
המדבקה של לוריאל. האם אפשר לסמוך רק על טכנולוגיה? תצלום: יח"צ

עוביה של המדבקה החדשה, שנקראת "My UV Patch", הוא 50 מיקרומטר, כחצי מעוביה של שערה אנושית ממוצעת, וניתן להשתמש בה עד לחמישה ימים ברציפות מרגע הדבקתה. ניתן להדביק אותה בכל חלק של הגוף, אך בחברה ממליצים על החלק האחורי של היד. המדבקה גם עמידה במים וניתן להשתמש בה בזמן רחיצה בים או בזמן המקלחת מבלי לפגוע ביעילותה.

איך זה עובד? המדבקה משנה את צבעה בהתאם לכמות השמש שאליה נחשף המשתמש, שבאמצעות אפליקציה מיוחדת לאנדרואיד ול-iOS יוכל לסקור את המדבקה ולראות איזו כמות קרני שמש ספג עורו במהלך היום. האפליקציה מציגה נתונים סטטיסטיים על החשיפה של המשתמש בזמנים שונים של היום ובמקרה הצורך ממליצה על הפסקת החשיפה ודחייתה לזמן אחר.

למעשה, לא מדובר בפריצת דרך טכנולוגית – מוצרים שנועדו למדוד את עוצמת קרני השמש כבר קיימים בשוק – אלא בהתאמת הטכנולוגיה הקיימת לצרכי המשתמש ולנוחותו, עובדה שעשויה להביא לשימוש נרחב יותר. "המדבקה שונה ממוצרים אחרים שהיו קיימים עד היום", הסביר גוייב בלוך, סמנכ"ל הפיתוח הבינלאומי של לוריאל. "עד כה, ניתן היה למדוד את כמות קרני ה-UV הפוטנציאלית שאליה נחשף המשתמש במשך שעה בלבד ורק כשהוא עונד מדבקה קשה, עבה ולא ניתנת למתיחה. לכן, המטרה שלנו היתה לפתח מוצר שיהיה דק, נוח, וכמעט חסר משקל – כזה שאנשים באמת ירצו להשתמש בו".

תלוי בגנטיקה

ד"ר חגית אולנובסקי, יועצת לניהול סיכוני בריאות וסביבה, פחות נלהבת מהמוצר החדש. "הפוטנציאל בטכנולוגיה לבישה הוא עצום, ועשוי לקדם את בריאות המשתמשים", היא אומרת, "אבל בכל הנוגע לחשיפה לקרינת UV, המומחים עדיין חלוקים בדעתם מהי כמות הקרינה המינימלית הדרושה לייצור מספק של ויטמין די שחיוני לבריאותנו, ומהי כמות הקרינה המקסימלית הבטוחה לספיגה ללא חשש מהעלאת הסיכון לסרטן עור ומחלות אחרות – אם בכלל יש רמת סף בטוחה כזt,".

"מצד אחד, אין עדיין מספיק מידע מדעי ברור וודאי כדי להכריע בסוגיה. מצד שני, ברור שהתשובה מאוד אישית ותלויה בגנטיקה, בפיגמנטציה של העור, בחשיפה בשנות הילדות וההתבגרות וכו'", מוסיפה אולנובסקי. "בכל מקרה, המשתמשים בטכנולוגיה חייבים להיות מאוד זהירים ולא להיחשף ליותר מדי קרינה, גם אם הם מרגישים מוגנים בזכות הטכנולוגיה הלבישה. אחרת, הפיתוח הטכנולוגי הזה עלול דווקא לפגוע בבריאותם במקום לסייע להם לשמור עליה".



אולי יעניין אותך