יש לחם? שישתו בירה

בריאות ומזון |
מבשלה בריטית אוספת שאריות לחם מיותרות והופכת אותן לבירת בוטיק איכותית. פתרון מצוין לבעיית בזבוז המזון (ויש גם מתכון)

חשבתם פעם מה קורה ל"נשיקות" של ככר הלחם במאפיות ובבתי הקפה – חתיכות הלחם שלא מתאימות מבחינה אסתטית לשמש כפרוסה בסנדוויץ׳ שמגישים לנו, אבל הן טעימות וטובות בדיוק כמו כל שאר הלחם? ומה קורה לכיכרות הלחם שלא נמכרו ונשארו בסוף היום על המדף? או ללחמים בסופר, שתאריך השיווק שלהם חלף, אך הם בהחלט טובים עדיין למאכל? ברוב המקרים השאריות הללו מוצאות את דרכן לפח. בבריטניה, למשל, כמעט חצי מתוצרת הלחם (44 אחוז) הולכת לאיבוד לאורך ״שרשרת המזון״ – הייצור, השינוע, האספקה והקנייה – ומגיעה בסופו של דבר אל מטמנות האשפה, שם היא מוסיפה חטא על פשע בכך שהיא פולטת גז מתאן (המזיק לכדור הארץ פי 30 מפחמן דו-חמצני).

העובדה שבעוד שמיליארדי אנשים ברחבי כדור הארץ סובלים חרפת רעב שליש מהמזון בעולם מתבזבז היא בלתי נסבלת. גם המחיר הסביבתי הוא כבד מנשוא: ייצור מזון דורש משאבים רבים (מים, קרקע, דלק, דשן ועוד) והוא עולה לכדור הארץ גם בכמויות עצומות של פליטות גזי חממה. אם מסכמים את כמויות פליטות גזי החממה שמשתחררות לאוויר רק מכמות המזון שמתבזבז בעולם, מגיעים לכך שאלו קטנות בגודלן רק מסך הפליטות שמשחררות סין וארה״ב – כלומר, אם בזבוז המזון היה מדינה, היתה זו המדינה השלישית המזהמת ביותר מבחינת פליטת גזי חממה.

44 אחוז מתוצרת הלחם בבריטניה מתבזבזת לאורך שרשרת המזון. תצלום: Mike Kenneally

טריסטרם סטיוארט, יזם בריטי סדרתי ויצירתי, החליט לנסות ולשים סוף לבזבוז הזה ולהפוך את שאריות הלחם המיותמות לבירה טעימה. סטיוארט נלחם בבעיית בזבוז המזון כבר יותר מעשר שנים. אחרי שכתב שני ספרים בנושא הוא ייסד ב-2009 את ארגון Feedback (באנגלית משחק מלים שפירושו ״להאכיל בחזרה״) שאירגן קמפיינים ופעילויות להפחתת האובדן. סטיוארט מבטיח ש-100 אחוז מהרווחים של ״טוסט״ יועברו לארגון, ויושקעו בחזרה במציאת פתרונות נוספים לבעיה ובעריכת קמפיינים שמטרתם לעורר אליה מודעות נוספת ולמנוע מלכתחילה ייצור מזון מיותר – הדרך הטובה ביותר להפחית את פליטת גזי החממה שמתלווה לייצור המזון ואת המשאבים שמשמשים לגידולו וייצורו.

בעיית אובדן המזון היא כיום בעיה בקנה מידה עולמי. המזון שהולך לאיבוד מהווה כשליש מכלל המזון המיוצר בעולם ויש לכך השלכות כלכליות, סביבתיות וחברתיות שליליות מאוד. בשנת 2016 הושלך בישראל לפח מזון בשווי של 19.5 מיליארד שקל (סכום שגדול מהתקציב שהוקצה, למשל, למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לשנת 2017-2018, שעומד על 18.1 מיליארד שקל בלבד). גופים שונים, ממשלתיים ואחרים, החלו לקחת ברצינות את הבעיה הזאת. לפני חודשיים, למשל, התקיים האקתון ראשון מסוגו שנועד למצוא ולפתח פתרונות טכנולוגיים לבזבוז המזון בישראל.

"ישראל נמצאת במקום השני בכמויות המזון המושלכות בשנה מתוך מדינות ה-OECD", אומרת מיכל ביטרמן, מנכל"ית ארגון TNS, שמוביל פרויקט למניעת בזבוז מזון בישראל. "כמעט מחצית מהמזון המבוזבז יורד לטמיון בבתי הצרכנים (משפחה ישראלית בת ארבע נפשות זורקת לפח מדי שנה מזון במשקל של כ-1,150 קילו) ולכן הקמנו מעבדה לחדשנות וקיימות לצמצום בזבוז מזון כדי למצוא פתרונות לבעיה בשלבים השונים שלה, גם אצל חברות גדולות וגם אצל הצרכנים עצמם".

להציל 100 טון לחם

הבירה של "טוסט". תצלום: toast

לחם הוא פריט המזון המבוזבז ביותר בבריטניה. זה מה שגרם לסטיוארט להשיק ב-2015 את Toast (״טוסט״), פרויקט שבו השתתפה גם מבשלת הבירה Hambleton Ales שהסכימה לקלוט שאריות לחם מיותרות מספקים, ולנצל אותן לייצור בירה. בשיטה זו נדרשת בערך פרוסת לחם אחת לכל אחד מבקבוקי הבירה שהם מייצרים, ושאותם הם מוכרים כעת בהצלחה למסעדות ולחנויות ברחבי המדינה (אפשר גם לרכוש אותם באתר של "טוסט"). ב-15 החודשים הראשונים לפרויקט, הם הצליחו להציל כ-3.6 טון לחם מזריקה לפח וקבורה במטמנות האשפה.

״טוסט״ פועל בבריטניה בהצלחה כבר למעלה משנה, וסטיוארט מוכן כעת לקחת את הצעד האמיץ הבא: לנסות להציל גם את הלחם של האמריקאים. ארצות הברית זורקת באחוזים קצת פחות לחם מאשר בני הדודים מבריטניה – אובדן המזון מלחם בארה"ב עומד על כשליש ״בלבד״, אך מדובר בכמויות עצומות של לחם שמתבזבז, ושבעצם עובר הישר מהתנור אל בטן האדמה.

המטרה, לפי קמפיין גיוס ההמונים החדש של ״טוסט״, שבו הם משדלים את האמריקאים להשקיע בפרויקט ולזכות גם הם בבירה שעשויה בין השאר מלחם טרי – היא להציל כ-100 טון לחם ממטמנות האשפה בארה״ב תוך שלוש שנים. ״טוסט״ וסטיוארט יצטרפו לארגונים אמריקאים נוספים שמנסים להיאבק בתופעה ולהציל מזון מגורל שחתום במטמנה, כמו למשל Barnana – חטיף שעשוי מבננות שהיו בדרכן מהמטע אל הפח, ו-ReGrained: EAT beer שמייצרים חטיפים מזינים מדגנים מיותרים שנשארו במבשלות בירה.

בירה ביתית

מתוך 19.5 מיליארד השקלים שזרקנו השנה בישראל לפח במזון, טוען דו״ח לקט ישראל שיכולנו להציל 8 מיליארד. גם בישראל חשוב שיקומו עוד יוזמות שינסו לטפל במזון ״המיותר״ שנזרק לפח בכל אחד משלבי השרשרת – אם זה קורה אצל החקלאים, בדרך מהשדה אל הסופר, אצל הספקים, במסעדות או אצלנו צרכני הקצה.

ובינתיים, אם נשאר לכם קצת לחם מיותם בבית, ״טוסט״ מציעה לכם להשתמש במתכון המנצח שלהם ולהכין לעצמכם בירה קרה וטעימה להעביר אתה את ימי הקיץ החמים. אמנם לא מדובר במתכון פשוט במיוחד, אבל מי שיודע להכין בירה ביתית יכול להעשיר את מתכון הבירה החביב עליו בלחם שנשאר בבית: כל מה שצריך לעשות זה להחליף חלק מהדגנים בפירורי לחם מיובשים. במתכון של ״טוסט, למשל, מתוך 5.8 קילוגרם וחמישה סוגי דגנים, משתמש רוקח הבירה של המבשלה ב-1.5 קילוגרם של פירורי לחם. לאלה מוסיפים ב״טוסט״ גם סוגים שונים של כשות, שמוסיפה לבירה את הארומה והטעם המרים והמוכרים שלה, ושמשמשת גם כחומר משמר. כך תוכלו להרגיש עם עצמכם טוב על כך שלא רק שאתם יושבים לכם ונהנים מבירה מעשה ידכם – אלא שגם הצלחתם למנוע בזבוז מזון.



אולי יעניין אותך