מדוושים וחוסכים

כלכלה וצרכנות |
קילומטר אחד של נסיעה במכונית עולה לנו לפחות פי ששה יותר מקילומטר רכיבה באופניים. פתאום האופציה הדו-גלגלית נשמעת טובה יותר, לא?

אחד הכלים היעילים להחדיר למודעות הציבור את היתרונות של טכנולוגיות ופתרונות בני קיימא, אקולוגיים וסביבתיים הוא הכלכלה הסביבתית. הכוונה היא לכימות התועלת הכלכלית של אותם פתרונות, כי גם אנשים שקיימות, אקולוגיה וסביבה לא מעניינות אותם יתחברו לנושא כאשר יבינו את היתרון הכלכלי של אותם פתרונות. דוגמה טובה לכך היא מחקר שערך ניתוח של עלות-תועלת בין נסיעה ברכב לעומת נסיעה באופניים בקופנהגן, בדנמרק. החוקרים כימתו את העלויות השונות שנובעות מנסיעה בכל אחד מכלי הרכב, והגיעו למסקנה שברוב הפרמטרים הנסיעה באופניים זולה יותר.

Bill Dickinson.flickr
זוג על אופניים? חיסכון כפול. תצלום: Bill Dickinson.flickr

 

אופניים לא פולטים זיהום אוויר, לכן לא פוגעות בבריאות ולא מקדמות שינוי אקלים (תופעות שעולות לנו כסף רב). למעשה, לרכיבה באופניים יש אפילו השפעה מיטיבה על הבריאות (העלאת תוחלת החיים, פחות ימי מחלה), ולכן היא אפילו חוסכת כסף. סלילת נתיבי רכיבה לאופניים עולה כסף רב, אך לא כמו סלילת כבישים לרכבים. מה עוד שנסיעה ברכבים גורמת לשחיקת הכבישים ולכן יש צורך לשפץ את הכבישים. אופניים לעומת זאת, לא פוגעים בשבילי האופניים או בכבישים. עלות התפעול של רכב לקילומטר נסיעה כמובן גבוהה יותר, וכוללת דלק, ביטוחים, טיפולים במוסך וכדומה. הסעיף היחידי שבו האופניים יקרים יותר הוא עלות הזמן שלוקח לעבור קילומטר אחד, היות ואופניים אטיים יותר ולכן הנוסעים באופניים מבלים יותר זמן על הכביש לכל קילומטר. עם זאת, רכבים יוצרים עומסי תנועה, ותאונות רבות וקטלניות יותר – שגם עולים כסף.

בסיכומו של דבר, כל נסיעה של קילומטר ברכב בקופנהגן עולה 2.09 שקלים – פי ששה יותר מאשר 0.33 שקל לכל קילומטר נסיעה באופניים. בישראל, ייתכן שפער זה אף גדול יותר, בין היתר משום שבארץ צפיפות המכוניות גבוהה יותר ויש יותר עומסי תנועה, והמכוניות מזהמות יותר. אם משרדי הממשלה והרשויות שאמונות על תכנון התחבורה בישראל ייקחו נתונים מעין אלו בחשבון, נוכל לחסוך המון כסף.

 

לקריאת המחקר באתר sciencedirect.com לחצו כאן.



אולי יעניין אותך