מתחת לכיפה השקופה

טיולים ופנאי |
לידיעת התיירים האקולוגיים: מי שרוצה לבקר בחופשת הקיץ הנוכחית ביערות גשם טרופיים, בחורש ים-תיכוני או בנווה מדבר יכול להספיק הכול ביום אחד. פרויקט עדן בדרום-מערב אנגליה מציע חוויה סביבתית עשירה, לימודית ומהנה לכל המשפחה

  

אנטוני גאודי, האדריכל הקטלאני הנודע בן המאה ה-19, אמר פעם ש"אדריכל העתיד יהיה חייב לחקות את הטבע, משום שזאת הדרך ההגיונית והחסכונית ביותר לאורך זמן". הנבואה של גאודי, שכונה לא אחת "האדריכל של אלוהים", באה לידי ביטוי היום בעיקרון הביו-מימיקרי (Biomimicry), שעושה שימוש בעקרונות מעולם הטבע למציאת פתרונות לבעיות מתחומים כמו בנייה, תחבורה ואפילו אופנה.

נדמה שאין מקום שבו רעיון הביו-מימיקרי בא בו לידי ביטוי יותר מאשר "פרויקט עדן" (Eden Project), פארק טבע ייחודי שממוקם בחבל קורנוול שבדרום-מערב אנגליה. כיאה לשמו, האתר יוצר גן עדן תחום ונהדר, שמכיל צמחייה מרחבי העולם שמאורגנת במיצגים חזותיים מגוונים. במקביל לשימור מגוון רחב של צמחים, מטרת הפרויקט היא להראות את חשיבות הטבע לאדם ולסביבה, כדי לעורר בקהל המבקרים את הרצון להפוך את העולם למקום טוב יותר לחיות בו.

מראה כללי של פרויקט עדן. תצלום: Robert Pittman.flickr
מראה כללי של פרויקט עדן. המוטיב המרכזי באתר הוא שני מקבצים של כיפות גיאודזיות ענקיות, ארבע כיפות בכל אחד, שבהם גדלים הצמחים השונים. תצלום: Robert Pittman.flickr

הפלא השמיני

מאז פתיחתו לפני כ-14 שנים פרויקט עדן מושך אליו מיליוני מבקרים מדי שנה, שבאים לחזות במה שמכונה "פלא העולם השמיני", אך הסיפור שמאחורי הקמת האתר מעניין לא פחות מאשר האתר עצמו. הפרויקט החל להיבנות ב-1995 על קרקע שנהרסה בעקבות פעילותו של מכרה חמר. השרטוטים הראשונים למתחם נרשמו על מפית בפאב וכבר בשלב הראשוני הזה היה ברור ליוזם הפרויקט סר טים סמית ולאדריכל הראשי פירם גרימשואו שהמוטיב המרכזי יהיה שני מקבצים של כיפות גיאודזיות ענקיות, ארבע כיפות בכל אחד, שבהם יגדלו הצמחים השונים. כיפה גיאודזית היא מבנה ארכיטקטוני שפותח בהשראת חלות הדבש של הדבורים. הכיפה בנויה ממוטות היוצרים צורות גיאומטריות של משולשים, מחומשים ומשושים, כך נוצר מבנה חזק ביחס למשקלו תוך שימוש מינימלי בחומרי בנייה. כיפות הענק השקופות מתפקדות כמערכות אקולוגיות בזעיר אנפין ובתוכן ניתן לבקר ביער גשם אמיתי (הכיפה הטרופית נחשבת ליער הגשם המקורה הגדול ביותר בעולם), או לסייר בנווה מדבר ים-תיכוני, למשל.

אחד מרבבות הפרחים והצמחים שניתן למצוא בפרויקט עדן. תצלום: Tim Parkinson.flickr
אחד מרבבות הפרחים והצמחים שניתן למצוא בפרויקט עדן. תצלום: Tim Parkinson.flickr

ברגע שנכנסים התחושה היא שהמבקר עבר בשעריה של ארץ הפלאות המפורסמת של עליסה. ראשית, תופס את העין הצבע הירוק שנשקף מכל עבר: מעל 5,000 מיני צמחים הגדלים בכל דרך אפשרית – צומחים מהאדמה, זוחלים עליה, צפים במים או משתלשלים מהתקרה הגבוהה.

בתוך הכיפות, ההליכה באקלים הלח מאוד בשבילים עמוסי צמחייה, כשמפעם לפעם עוברים ליד נחל או מפל שוצף, תורמת לתחושה שמדובר ביער גשם אמיתי לכל דבר. בין עצי הקפה והקקאו ניתן לחזות בציפורים ירוקות מבהיקות ומסבך העלים מציצה מדי פעם בקתת ילידים או טוטם מגולף – אזכור לתרבויות השבטים ביערות הגשם המקוריים. כאן ניתן לראות גידולי אורז, קנה סוכר, צמח ווניל, עץ גומי, עץ קשיו ואפילו את עץ הבאובב המוכר מהספר "הנסיך הקטן". העיניים לא שבעות מכל היופי שמקיף את המבקר והשביל מתפתל ומטפס עד שהוא מגיע לצמרות העצים. בגובה זה כמעט ואפשר לגעת בכיפה השקופה המקיפה את היער והנוף המרהיב מרגש ומרומם.

מקבץ שני של כיפות באתר יוצר סביבה ים-תיכונית שבה גדלים צמחים מוכרים יותר למבקר הישראלי, כמו עצי הדר, גפנים, זיתים, צמחי תבלין ריחניים, אלוורה ושעם. הצמחים שולטים גם מחוץ לגבולות הכיפות, באזור הגנים החיצוניים, שכוללים חלקה של צמחי תה, צמחים המשמשים להכנת בירה, צמחים המשמשים להפקת דלק, צמחי גינה ואפילו חלקה מגודרת של צמחי מריחואנה, שאחד משימושיהם הוא הפקת בדים לבגדים.

רובוט פסולת

בדומה לכיפות הגיאודזיות, הליבה המרכזית של האתר בנויה אף היא על פי עקרונות הגישה הביו-מימיקרית. הגג בנוי מרשת של קורות עץ המסודרות בספירלת פיבונאצ'י, תבנית שמבוססת על עקרון מתמטי ושמופיעה בצורות חיים שונות כמו חמניות, אצטרובלים וקונכיות.

רובוט הפסולת באתר. תצלום: Mark Ferbert.flickr
רובוט הפסולת באתר. תצלום: Mark Ferbert.flickr

הליבה משמשת כמרכז הסברה שמציג הצצה לחשיבות עולם הצומח והצורך בשמירה עליו באופן אינטראקטיבי וידידותי לילדים. בחוץ הילדים יכולים לראות פסל ענק של רובוט במשקל 3.3 טונות, שמורכב מסך כל הפסולת האלקטרונית שמייצר משק בית ממוצע במהלך החיים וממחיש בצורה ברורה וייחודית את חשיבות המחזור.

פרויקט עדן מספק דוגמה בכל הקשור לשימוש חוזר ובכל פינה באתר ניתן למצוא עדות לכך. למשל, ביקור בשירותים יגלה שנעשה שימוש במי הגשמים להדחת האסלות ושהגלילים עשויים מנייר ממוחזר. הפסולת האורגנית של האתר הופכת לקומפוסט שמדשן את הצמחים ואנרגיית השמש מומרת לחשמל באמצעות לוחות סולאריים המצויים על הגגות. הטבע נמצא בכל מקום.

סוד ההצלחה של פרויקט עדן נובע מכך שהאתר עוסק במגוון רחב של תחומי עניין ופונה לקהלים שונים באוכלוסייה. זה אתר שחובבי הטבע והקיימות לא יכולים להרשות לעצמם להחמיץ אותו, דוגמה נהדרת לבנייה סביבתית המושפעת מהטבע, וגם אתר תיירות מהנה לכל המשפחה, שמקיים הופעות מוזיקה ותערוכות, מרכז חינוכי לתלמידים בכל הגילאים, אתר חברתי המשלב עובדים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך ועובדים בעלי מוגבלויות ומרכז תעסוקתי המספק עבודה למאות אנשים.

לחלום בקטן

פרויקט עדן בחשכה. תצלום: Robert Pittman.flickr
פרויקט עדן בחשכה. תצלום: Robert Pittman.flickr

הרחק מעבר לים, בקיץ היובשני של ישראל, שתופסת פחות מחמישית משטחה של אנגליה, הקמת פארק טבע רחב ידיים כמו פרויקט עדן נראית כמו חלום רחוק ובלתי אפשרי. עם זאת, יכול להיות שכמו הרבה דברים כאן, הדרך להשיג את המטרות הגדולות היא להתחיל לחלום בקטן. ואכן, במקומות שונים בישראל מתחילות להופיע כיפות גיאודזיות: אחת משמשת מרכז חינוכי מדעי, שנייה כמשתלה, שלישית כצימר ייחודי. ועדיין, המילה כיפה מקושרת אצלנו בעיקר לביקור בבית כנסת או למערכת הגנה מפני רקטות.

עד שיוקם מרכז גדול כמו פרויקט עדן, מומלץ להקדיש את תשומת הלב להרחבה ולפיתוח של הגנים הבוטניים הקיימים, דוגמת הגנים באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת תל אביב. מקומות יפים אלה אינם תמיד מוכרים לציבור הרחב וכדאי להשקיע ולטפח אותם למטרה זו.

 



אולי יעניין אותך