מחשב זיהום מחדש

טכנולוגיה וחדשנות |
איך תגיבו כשהטלפון הנייד יתריע על זיהום אוויר ליד הבית? מחקר חדש בדק מי משנה את התנהגותו – ומי מתעלם

 

כשאתם מתכננים לצאת מהבית לריצה או ללכת עם הילדים לגינה הציבורית, סביר להניח שאינכם מקדישים תשומת לב לרמת זיהום האוויר. אבל אם הייתם מקבלים התרעה לטלפון הנייד שלכם בכל פעם שזיהום האוויר עולה מעל רמה מסוימת, האם הייתם משנים את התנהגותכם בהתאם? האם הייתם יוצאים למקום אחר, או בכלל נשארים בבית או רצים על ההליכון בחדר הכושר?

מחקר חדש של הסטודנטית דנה זיו, בהנחייתם של ד״ר חגי לוין וד״ר אסנת קידר מבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה, בדק בדיוק את השאלה הזו: האם אפליקציה לטלפון החכם יכולה לשנות את ההתנהגות שלנו ולגרום לנו לצמצם את החשיפה לאוויר מזוהם. ״זיהום האוויר גורם לתחלואה ותמותה רבה ברחבי העולם, אין ספק שיש הרבה מאוד צעדים שצריך לעשות כדי לצמצם את זיהום האוויר״, אומר ד״ר חגי לוין. ״אבל השאלה שעמדה לפנינו במחקר הזה היא מה יכול לעשות הפרט – איך הוא יכול לצמצם את החשיפה שלו עצמו לזיהום אוויר״. דנה זיו היא הבוגרת הראשונה של מסלול חדש לתואר שני בבריאות הציבור עם התמחות בבריאות וסביבה, בראשו עומד ד"ר לוין.

האפליקציה מעדכנת על ערכי זיהום האוויר ברמת הרחוב. צילום: Intel Free Press, Flickr
האפליקציה מעדכנת על ערכי זיהום האוויר ברמת הרחוב. צילום: Intel Free Press, Flickr

הרחוב שלי מזוהם?

המשרד להגנת הסביבה מפרסם מדי יום נתונים על איכות האוויר ברחבי הארץ, בהם ניתן לצפות באתר המשרד או להתעדכן במוקד הטלפוני. ״הבעיה היא שהנתונים האלה נגישים אך ורק אם טורחים להיכנס במיוחד ולבדוק, או מתקשרים למוקד, ורוב האנשים לא עושים את זה", מציין לוין. "בנוסף, הנתונים לא מספקים מידע על המקום שאני נמצא בו עכשיו, אלא רק על האזור כולו, וגם אינם מספקים המלצות קונקרטיות מה בעצם אני צריך לעשות אם יש זיהום אוויר בינוני או גבוה. כלומר, ברוב המקרים, הנתונים האלה לא ממש מאפשרים לי לשנות את ההתנהגות בפועל".

כדי לבדוק האם קבלת המלצות ישירות לנייד תשפיע על שינוי ההתנהגות, שיתפו החוקרים פעולה עם אפליקציית בריזומטר. האפליקציה מציגה מידע על מדד איכות האוויר בכל מקום בארץ, מתריעה כאשר רמת הזיהום עולה מעל רמה מסוימת – וגם ממליצה מה רצוי לעשות כשזיהום האוויר גבוה, בהתאם לפרופיל המשתמש – למשל אם מדובר בספורטאי, הורים לילדים, נשים בהריון ועוד. ״בריזומטר יצרו מודל שעובד ברזולוציה גבוהה, כמעט ברמת הרחוב״, מציין לוין.

החוקרים פנו אל האנשים שנרשמו לאפליקציה עוד לפני שנפתחה לשימוש לקהל הרחב וביקשו מהם לענות על השאלה: האם אי פעם הם שינו את התנהגותם בעקבות התרעה על איכות האוויר? לאחר שלושה חודשים פנו אליהם החוקרים שוב עם שאלון דומה – כשהפעם השאלה הייתה "האם במהלך שלושת החודשים האחרונים שינית את התנהגותך בעקבות התרעה על איכות אוויר". לפי תשובות הנשאלים, בדקו החוקרים מה גורם לאנשים לשנות את ההתנהגות ולהימנע מזיהום האוויר – או לחילופין, להתעלם.

גבר, תתעורר

לפי המחקר, אחד הגורמים המשפיעים ביותר על שינוי התנהגות הוא תפיסת הסיכון האישי, או במילים אחרות – עד כמה אתה חושב שזיהום האוויר פוגע בך באופן אישי. ״כולם מבינים ברמה העקרונית שזיהום האוויר גורם למחלות ולמוות. אבל האם הוא מסכן אותי באופן אישי? אנשים שאומרים ׳אז מה אם יש זיהום אוויר בחוץ – אני ספורטאי, אני חזק, אני יכול לרוץ בחוץ ולא יקרה לי כלום׳ הם בעלי תפיסת סיכון אישי נמוכה וקשה לגרום להם לשנות התנהגות. מי שאומר ׳יש זיהום אוויר בחוץ – אם אצא לריצה עכשיו זה יפגע בבריאות שלי׳ הוא בעל תפיסת סיכון גבוהה, וכנראה שיימנע מלצאת לרוץ כאשר זיהום האוויר בחוץ גבוה", מסביר לוין.

אגב פעילות גופנית, לוין מדגים כיצד יכולה אפליקציה כזאת לעזור לנו לקבל החלטה נכונה כיצד לנהוג: ״כמובן שאני ממליץ על ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר – היא טובה לבריאות בהרבה מאוד מובנים. אבל חשוב לדעת שמי שרץ בשוליו של כביש סואן, נחשף לזיהום אוויר ברמה גבוהה בהרבה מהרגיל – מכיוון שבמהלך הפעילות הגופנית המאומצת, נפח הנשימה גדל מהותית, ובהתאם גדלה כמות החלקיקים ששואפים. לפי איגוד הקרדיולוגים האמריקאי, אם אתה עושה פעילות גופנית מאומצת במקום שיש בו זיהום אוויר חמור, אתה עושה לעצמך יותר נזק מאשר תועלת. זו דוגמה שמראה כמה חשוב לדעת להעריך את זיהום האוויר באזור נתון, וכמובן להעביר את המידע הזה לציבור הרחב״.

ממצא נוסף שעלה מן המחקר הוא שנשים נטו במידה רבה יותר לשנות התנהגות עקב התרעות על זיהום אוויר. ״העובדה שראינו הבדלים בין התגובה של גברים ונשים להתרעות מחדדת את הצורך במסרים שיהיו מכוונים אישית – למגדר, למצב הבריאותי, למצב המשפחתי (יש/אין ילדים) וכדומה, וצריך לחשוב – בוודאי באפליקציה שיכולה להיות מותאמת אישית – איך מפתחים תכנית שתהיה מותאמת גם לנשים וגם לגברים״, אומר לוין. ״זה נושא שהוא חדשני ומרתק – איך עוסקים בקידום בריאות דרך אפליקציות בצורה מדעית ומדויקת ואיך מתאימים את המסר באופן פרטני לכל אחד, ויש בו הרבה מאוד פוטנציאל״.

פעילות גופנית מאומצת במקום שיש בו זיהום אוויר חמור מביאה יותר נזק מאשר תועלת. צילום: Sneaky's Dream, Flickr
פעילות גופנית מאומצת במקום שיש בו זיהום אוויר חמור מביאה יותר נזק מאשר תועלת. צילום: Sneaky's Dream, Flickr

מודעות משנה התנהגות

על השאלון ענו לפני השימוש באפליקציה 159 אנשים, מתוכם 105 דיווחו ששינו בעבר התנהגות עקב קבלת התרעה על זיהום אוויר. לאחר שלושה חודשים, ענו על השאלון 45 אנשים, ומתוכם 14 דיווחו ששינו התנהגות לאחר קבלת התרעה בשלושת החודשים האחרונים. ״המדגם קטן מאוד, ולכן לא מדובר בתוצאה מובהקת״, אומר לוין, ״הרבה מהאנשים שענו בשלב הראשון לא באמת השתמשו באפליקציה או אפילו הורידו אותה (מסיבות טכנית בעיקר), כך שאי אפשר להגיד בעקבותיו שיש קשר חד-משמעי בין שינוי התנהגות לשימוש באפליקציה. אבל הוא בהחלט מאפשר לראות את הפוטנציאל שיש להנגשת מידע בצורה שכזו להשפיע על שינוי התנהגות. אגב, הנתונים מראים שמתוך העונים, אלה שאכן השתמשו באפליקציה נטו הרבה יותר לשינוי התנהגות״.

״בנוסף, המחקר מסייע להבין טוב יותר אילו מסרים צריך לספק לציבור על מנת להוביל לשינוי התנהגותי״, מוסיף לוין. ״הוא מראה שאחד הדברים החשובים הוא לחדד את תחושת הסיכון האישי – להדגיש שזיהום אוויר הוא לא רק דבר כללי, אלא משהו שפוגע בבריאות האישית שלנו לפחות ברמת החשיפה לזיהום. ברגע שבן אדם מבין את זה, הוא הרבה יותר ערני ונכון לשנות את ההתנהגות שלו״.

לסיום, מציין ד"ר לוין: ״עם כל כמה שאנחנו מאמינים בליצור כלי שהוא אישי וישפיע על התנהגות הפרט, חלק חשוב מאוד בשינוי הוא להגדיל את המודעות לזיהום אוויר בקרב הציבור. המודעות הזו תביא לצעדים המשמעותיים של תכנון נכון של שימושי קרקע,  תחבורה ציבורית וצמצום השימוש ברכב פרטי, הקטנת השימוש בפחם בתחנות כוח ועוד. אלה הצעדים שישפיעו על הפחתת זיהום האוויר עצמו, ובסופו של דבר ישפיעו על צמצום החשיפה שלנו אליו״.

התוצאות המלאות יוצגו בוועידה השנתית למדע ולסביבה, שתתקיים בתל אביב ב-21-23 ביוני



אולי יעניין אותך