מעכשיו השטחים פתוחים

טכנולוגיה וחדשנות | כלכלה וצרכנות |
רוצים לדעת יותר על השטחים הפתוחים באזור מגוריכם כדי לוודא שלא יבנו בהם מתחת לאף שלכם? אתר אינטרנט ניסיוני יחפש, ירכז ויעדכן עבורכם את המידע הנחוץ לכם כדי להבין מה באמת קורה בסביבה

דו"ח שהכין המשרד להגנת הסביבה עבור האו"ם מגלה שהשטחים הפתוחים בישראל הולכים ונעלמים. בין השאר מצוין בדו"ח כי בכל חמש שנים מנוצלים לבנייה שטחים פתוחים בהיקף הגדול משטחה של תל אביב־יפו. מהנתונים המתפרסמים עולה שהקצב השנתי של שטחים הפתוחים המנוצלים לבנייה הוא 12 אלף דונם בממוצע. ואולם לפי ההערכה, עד סוף העשור הבא יהיה צורך לבנות על שטחים פתוחים רבים עוד יותר, בהיקף כולל של 360 אלף דונם. "אובדן וקיטוע של שטחים פתוחים מוסיף להיות האיום החמור ביותר על מערכות אקולוגיות", צוין בדו"ח

האם יש דרך לעקוב בזמן אמת אחרי מצב השטחים הפותחים האלה בישראל?

במדינה קטנה ומתפתחת כישראל, השטחים הפתוחים נמצאים תחת איום תמידי. אין זה מפתיע, אם כן, שלא אחת עולים לכותרות מאבקים נגד תכניות שמבקשות לפתח את אותם שטחים. רק לאחרונה דווח על התנגדות ארגוני הסביבה לתכנית המתאר החדשה לחופי הארץ, שבמסגרתה אלפי דונמים של שטחים פתוחים באזור החוף יהיו חשופים לבנייה; ועל המאבק נגד תכנית הבינוי במצפה נפתוח שבתחומי ירושלים, שחידד את חשיבות השטחים הפתוחים התוך-עירוניים עבור תושבי העיר.

בין אם שמעתם על מאבק סביבתי או השתתפתם בו, ייתכן מאוד שרציתם לקבל מידע אודות השטחים הפתוחים, על משאבי הטבע הקיימים בהם או מצבם בהיבט התכנוני – אך לא ידעתם איפה להתחיל. אמנם קיים מידע רב לגבי השטחים הפתוחים הודות למאמצי הרשויות, ארגוני סביבה וגורמי מחקר, אך המידע מפוזר, לעתים אינו מעודכן ואינו בהכרח זמין.

הבשורות הטובות הן שביוזמת החברה להגנת הטבע ותוך הירתמות של גופים וארגונים כמו המרכז למיפוי ישראל, המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל ועוד, הוקם אתר אינטרנט ייעודי שיאפשר לכל המעוניין לקבל תמונה כוללת על אודות מצבם של השטחים הפתוחים בישראל.

שטחים פתוחים נמצאים תחת איום תמידי. צילום: israeltourism, Flickr
שטחים פתוחים נמצאים תחת איום תמידי. צילום: israeltourism, Flickr

מסגירות לפתיחות

לדבריו של יואב שגיא, יוזם הפרויקט וממקימי החברה להגנת הטבע, כבר בשנות השמונים עלה הצורך בשמירתם של השטחים הפתוחים, ולאורך השנים הלך והצטבר מידע בתחום, "אולם, הבעיה שנוצרה הייתה שהמידע לא היה זמין". פיתוחן של טכנולוגיות מידע ממוחשבות כמו מערכות מידע גיאוגרפיות (ממ"ג) סיפקו מענה לבעיה זו, היות והן אפשרו להקים מערכת שתרכז, תקשר ותעדכן את המידע.

הכוח המרכזי של מערכות מידע גיאוגרפיות הוא שהן מאפשרות לקשר בין מידע מרחבי, כמו למשל שטח של שמורת טבע, לבין מידע שאינו מרחבי כמו מסמכי מדיניות ותכנון, נתונים על צמחים ובעלי חיים ועוד. השימוש במערכות ממ"ג ככלי לשיתוף מידע מקובל במקומות שונים בעולם. אולי תופתעו לגלות, אבל כיום, ואולי אפילו ברגע זה, אתם עושים שימוש בממ"ג ממש בכף ידיכם כאשר אתם משתמשים באפליקציות כמו Waze, Moovit או Google Maps, אשר מבוססות על מערכות אלו.

למרות החידושים הטכנולוגיים, הנגשת המידע בתחום השטחים הפתוחים בישראל התקדמה באטיות משום שהקמת המערכת הצריכה שיתוף פעולה פורה בין גורמים רבים. למעשה, רק בשנים 2006-2007 החל שיתוף פעולה בין גורמי שמירת הטבע והתכנון בנושא הקמת הפורטל. החל משנת 2013 הפרויקט עבר לניהול המשרד להגנת הסביבה, וכעת כאמור נפתח לציבור בגרסת הרצה. מנחם זלוצקי, ראש אגף מגוון ביולוגי, שטחים פתוחים ושמירת טבע ומורשת במשרד להגנת הסביבה, מסביר. "הלכנו למהלך הזה בעיניים פקוחות, מכיוון שהאמנו שפורטל כזה נחוץ. במדינת ישראל אנו נמצאים כל הזמן במאבק בין הפתוח לפיתוח, כאשר הפיתוח בא לא פעם על חשבון הפתוח. לכן עלינו להבין מה מצב הטבע ולאן להכווין את הפיתוח, במטרה להפחית את הפגיעה בשטחים הפתוחים".

באמצעות לחיצה על השכבה והתאמת קנה המידה של המפה ניתן לצפות בנתונים הרלוונטיים. צילום מסך
באמצעות לחיצה על השכבה והתאמת קנה המידה של המפה ניתן לצפות בנתונים הרלוונטיים. צילום מסך

מה קורה בחצר האחורית שלי?

הרעיון המרכזי של פורטל השטחים הפתוחים הוא שכל המידע יהיה תחת קורת גג אחת. "כך כל מתכנן, תלמיד או אדם עם מודעות שמתעניין בתחום השטחים הפתוחים יוכל לקבל גישה למידע, ויוכל לראות את הנתונים על גבי מפה", אומר ישראל טאובר, ממובילי הפרויקט ומומחה לממ"ג. "פורטל השטחים הפתוחים יאפשר צפייה, תשאול, ניתוח ואף הורדה של שכבות מידע ומסמכי  מדיניות".

עם זאת, זלוצקי מדגיש כי הפורטל נמצא בשלבי הרצה, ולכן המידע הקיים בו מצומצם. בינתיים ניתן למצוא בו מידע פיזי כמו טמפרטורה ממוצעת וסוגי קרקע, מידע על  פעילות האדם כמו קידוחי גז ונפט ומחצבות, מערכות חי וצומח ועוד. באמצעות לחיצה על השכבה והתאמת קנה המידה של המפה תוכלו לצפות בנתונים הרלוונטיים למקום שמעניין אתכם. בנוסף, אנשי מקצוע יכולים כבר כעת ליהנות מהאפשרות להוריד שכבות מידע לתוכנת הממ"ג שלהם דרך אתר שמרכז את כל שכבות המידע הרלוונטיות.

כעת, גם אתם מוזמנים "לקבל טעימה" ולנסות את אתר הפיילוט. להערכתו של טאובר, עם מעט סבלנות, תוך שנה-שנה וחצי "האתר יכלול את מרב המידע הנדרש להבנה, לתכנון, לקבלת החלטות ולמחקר על השטחים הפתוחים".



אולי יעניין אותך