מצעד הערים הלוהטות

מז"א ואקלים
כמה חם יהיה בעיר שלכם בשנת 2100? מפה אינטראקטיבית חדשה מאפשרת לכם לבדוק מה יהיו הטמפרטורות בערים ברחבי העולם ולגלות איך ישראל עלולה להפוך לערב הסעודית

אז איך אתם נהנים עד כה מהקיץ? מספיק חם לכם או שאתם רוצים עוד? אם גם אתם מבלים את הזמן בדילוגים מהירים בין הים למזגן – העיקר לא לשהות אף רגע אחד יותר ממה שהכרחי בשמש הקופחת ובלחות המהבילה – כדאי שתתרגלו: בקרוב הולך להיות חם הרבה יותר, בעיקר אם אתם נכללים בתוך 54 האחוז של אוכלוסיית העולם שגרה בערים.

מפה אינטראקטיבית שיצר ארגון Climate Central בשיתוף עם ארגון המטאורולוגיה העולמי מאפשרת לראות עד כמה חם יהיה בערים ברחבי העולם עד לסוף המאה הנוכחית, והרי התחזית: יהיה חם. חם מאוד.

התחזית? יהיה לוהט. תצלום: arto marttinen

לאחר ששלוש השנים האחרונות הוכרזו ברצף כשנה החמה ביותר, אפשר להגיד בבטחה שהקיצים בשנים האחרונות הם חמים יותר מאשר בעבר. בקיץ 2016 כבר נראו מדידות חריגות ביותר של טמפרטורות מקסימום בחלק מאזורי העולם ואוגוסט של אותה שנה שבר את השיא כחודש החם ביותר בממוצע העולמי מאז החלו במדידות הרשמיות.

למרבה הצער, זו רק ההתחלה. התחזיות מראות שאם רמות גזי החממה שאנו פולטים לאטמוספירה יוסיפו לטפס, עד לסוף המאה צפויה לנו התחממות גרועה בהרבה. עומס החום, כך מתברר, יהיה כבד בהרבה בערים בגלל אפקט אי-החום העירוני – תופעה הנגרמת עקב הריכוז הגבוה של תשתיות ואוכלוסייה צפופה, וגורמת להתחממות גבוהה בממוצע בכ-7.8 מעלות צלזיוס ביחס לאזורים כפריים מכוסי צמחייה.

ניו יורק מתקרבת למקסיקו

התחממות כדור הארץ היא כבר לא נושא שמוטל בספק, לפחות לא מבחינה מדעית. התחזיות המקובלות היום מדברות על התחממות ממוצעת של קרוב לארבע מעלות צלזיוס עד סוף המאה הנוכחית, זאת אם נמשיך לפלוט גזי חממה (ובראשם פחמן דו-חמצני) בקצב שאנו עושים זאת כיום. Climate Central – ארגון אמריקאי של חוקרים, מדענים ועיתונאים ששואף להביא לידיעת הציבור את הנתונים העדכניים ביותר בנושא שינוי האקלים – החליט להמחיש לנו עד כמה בלתי-נעימה הולכת התחממות זו להיות עבורנו בערים הגדולות בעולם.

מגמת העיור בעולם הולכת ומתחזקת (עד לשנת 2050 צפויה אוכלוסיית העולם לגדול בעוד 2.5 מיליארד אנשים, כ-66 אחוז מתוכה יגורו בערים), מדובר בכמות עצומה של בני אדם שיסבלו באופן קיצוני מההתחממות. בישראל, אגב, אחוז האוכלוסייה שחי בערים הוא גבוה בהרבה מהממוצע העולמי ועומד על יותר מ-90 אחוז.

המפה האינטראקטיבית ובה מסומנות הערים שלהן ניתנה תחזית ל-2100

המפה האינטראקטיבית החדשה מראה את ההתחממות הממוצעת שחזויה בקיץ של שנת 2100 ברבות מערי העולם. כדי להמחיש טוב יותר את ההתחממות הצפויה בערים, המפה משווה את המצב העתידי למצב הנוכחי בערים אחרות בעולם. הנתונים מהממים במיוחד מכיוון שברוב המקרים מדובר באזורי אקלים שהם כיום שונים לחלוטין: כך, למשל, טמפרטורות הקיץ הניו יורקי הממוזג יחסית (27.7 מעלות בממוצע) יהיו זהות ב-2100 לאלו בעונת הקיץ החמה והיבשה של העיר חוארז שבמקסיקו (34.4 מעלות); באותו זמן בחוארז ישרור מזג אוויר שדומה לזה ששורר כיום בקירקוק המדברית והלוהטת שבעיראק (40.8 מעלות) – שבעצמה תסבול אז מחום בלתי-נתפס של 48 מעלות צלזיוס בממוצע קיץ.

אוטווה, בירת קנדה, נהנית היום מקיץ מתון מאוד (24 מעלות) וצפויה לפתח טמפרטורות קיץ הדומות לאלו שיש כיום בבליז הטרופית (31.3 מעלות). ההתחממות הקיצונית ביותר, אגב, צפויה – במפתיע אולי – דווקא בבירת בולגריה, סופיה, שכיום טמפרטורת הקיץ ממוצעת בה עומדת על 24.3 מעלות בלבד. בקיץ 2100 החום בסופיה צפוי להגיע עד לטמפרטורות שמאפיינות כיום את פורט סעיד שבמצרים (32.6 מעלות).

לצד התחזיות החמות, המפה החדשה מזכירה לנו שתרחיש האימים הזה עדיין תלוי בנו במידה רבה. כשמשוטטים על המפה האינטראקטיבית ניתן ללמוד מה יהיה המצב אם נגביל ונצמצם את פליטת גזי החממה שלנו בהתאם להסכם האקלים שנחתם בפריז ב-2015. תחת התרחיש הזה הטמפרטורה בניו יורק, למשל, תעלה ל-31.3 מעלות צלזיוס ״בלבד״, ובחוארז היא תעלה רק ל-37.6 מעלות. אוטווה הקנדית, אגב, תהיה חמה אז כמו ניו יורק של ימינו – עם 27.7 מעלות. נכון, מדובר עדיין בהתחממות משמעותית (של קרוב ל-4 מעלות) – אך בכל זאת, גרועה הרבה פחות מהתרחיש האפשרי.

 ג'דה או חאלב?

ומה בישראל? נראה שהחום הכבד שהורגש אצלנו בחודש ביולי האחרון – שהיה בין החודשים החמים ביותר שנמדדו בישראל אי פעם – הוא רק הקדמה לבאות: טמפרטורת המקסימום בחודש יולי בירושלים עמדה על 32.9, כשלוש מעלות מעל הממוצע לחודש יולי ועל פי המפה של Climate Central ב-2100 טמפרטורת הקיץ הממוצעת בירושלים תהיה זהה לטמפרטורה הממוצעת כיום בג׳דה שבערב הסעודית – כלומר, 37.9 מעלות בקיץ ממוצע.

ירושלים בדרך לחום של גדה בערב הסעודית

החדשות הטובות (טוב, יחסית) הן שאם אכן ייעשו מאמצים להפחית את פליטות גזי החממה בהתאם למה שנקבע בהסכם פריז, יהיה פה חם ״רק״ כמו בחאלב שבסוריה – כלומר, 34.9 מעלות; עדיין חם מאוד, אך עוד נסבל יחסית למה שעלול להיות.

״מגמת ההתחממות נמשכת בלי ספק – והיא לא תעצור", מחזק פרופ׳ יואב יאיר, דיקן בית הספר קיימות במרכז הבינתחומי הרצליה את הנתונים שעולים מהמפה. "כל הגרפים מראים את זה, וכל המודלים חוזים את זה. ההתחממות אמנם לא אחידה בכל העולם, ויש אזורים שבהם היא תהיה מורגשת יותר וקיצונית יותר מאחרים, אבל המגמה היא אותה מגמה – בכל אזורי העולם צפויה התחממות ועלייה במספרם ובעוצמתם של אירועי קיצון".

החדשות הטובות הן שיש לנו עוד הרבה מה לעשות כדי להאט את מגמת ההתחממות, ויש אפילו האומרים שעדיין לא מאוחר מכדי להפוך אותה על פיה: רק לאחרונה התפרסם ספר בשם Drawdown, שמציע לא פחות ממאה פתרונות ישימים שיעזרו לצמצם משמעותית את פליטת גזי החממה ולעכב את שינוי האקלים. אז אם אנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו בהמשך המאה מסרבים לצאת מהמזגן אפילו בשביל לצאת לים (שגם הוא אולי כבר לא כל כך יעזור לנו להתקרר) – כדאי שנתחיל להפנים ולאמץ בחום את הפתרונות האלה, לפני שיהיה לנו חם מדי אפילו לחשוב על שינוי.



אולי יעניין אותך