ארוחת ילדים ירוקה יותר?

כלכלה וצרכנות
מקדונלד'ס הודיעה שהצעצועים שהם מחלקים יהיו עשויים בקרוב מחומרים ממוחזרים. צעד זה מצטרף לכמה מהלכים סביבתיים אחרים של החברה האמריקאית. האם מדובר בשינויים מקיימים או רק בצעד ציני וחסר משמעות?

ענקית המזון המהיר מקדונלד'ס הודיעה בספטמבר שעד שנת 2025 כל הצעצועים שיגיעו ללקוחותיה הקטנטנים במסגרת ארוחות ילדים יהיו עשויים מחומרים ממוחזרים, או מחומרים שהוגדרו כ"ידידותיים לסביבה" ("certified materials") כגון סיבים וחומרים שהופקו מצמחים. החברה טוענת שצעד זה של הפחתת שימוש שנתי בפלסטיק שווה ערך למצב שבו כל תושבי בירת ארצות הברית וושינגטון (כ-650 אלף בני אדם) יפסיקו לצרוך פלסטיק באופן מוחלט.

המהלך מצטרף לשורת מהלכים מהחודשים האחרונים שנועדו למצב את התדמית של מקדונלד'ס בתור חברה ידידותית לסביבה, כגון השקה של המבורגר טבעוני בשם מקפלאנט (McPlant) עם קציצה שפותחה בשיתוף חברתBeyond Meat , שיגיע לסניפי הרשת בממלכה המאוחדת ובאירלנד החודש – ומתווסף להמבורגר הטבעוני Big Vegan של נסטלה, שכבר זמין לרכישה בחלק מסניפי הרשת בישראל.

האם מדובר בבשורות של ממש מצד אחד מסמלי הקפיטליזם האמריקאי, או שאולי "יש בשר" בטענות שמדובר בתעלולים יח"צניים חסרי חשיבות במסגרת תופעה שמכונה התיירקקות (greenwashing)? ‒ כלומר שיפור תדמיתי על חשבון שינוי מהותי ‒ ובכלל, מה המקום שלנו כזוללי צ'יפס פרטיים בישראל בכל הסיפור הזה?

ענק של צריכת בקר

סניפי מקדונלד'ס פזורים על פני 119 מדינות עם יותר מ-39,000 מסעדות. כאמור, ההודעה על שינוי הרכב צעצועי הילדים מצטרפת לשלל מהלכים שהחברה מבצעת למען צמצום תרומתה למשבר האקלים והפסולת. לטענת החברה היא הפחיתה את פליטות גזי החממה שלה ב-8.5 אחוזים במסגרת המסעדות ומשרדי ההנהלה, וב-5.9 אחוזים במסגרת שרשרת האספקה (בהשוואה לשנת 2015). כמו גם 80 אחוז מאריזות המוצרים של מקדונלד'ס שמיוצרות מחומרים ממוחזרים או ידידותיים יותר לסביבה, עם שאיפה מוצהרת להגיע ל-100 אחוז עד שנת 2025.

בהקשר מקומי, חברה ישראלית בשם UBQ Materials, שפיתחה תהליך להפיכת פסולת ביתית לתחליף פלסטיק, החלה בשיתוף פעולה עם סניפי מקדונלד'ס בברזיל – שם 18,000 מגשי פלסטיק כבר יוצרו מחומרי הפסולת שעיבדה החברה וחסכו פליטה של כ-4 טון פחמן דו-חמצני.

בהינתן כל הנתונים הללו, נדמה היה שבראש מצעדי יום כדור הארץ הבאים נראה פעילים לבושים בדמות רונלד מקדונלד, אבל – ויש אבל משמעותי – צריך לזכור שמקדונלד'ס היא אחת מצרכניות הבשר הגדולות בעולם ושייצור בשר בקר למטרות מאכל (לא כולל מוצרי חלב) תורם כ-6 אחוזים מכלל פליטות גזי החממה בעולם בנוסף להיותו אחד מהגורמים המשמעותיים שמניעים כריתת יערות ויערות גשם במיוחד לטובת שטחי מרעה ושטח לגידול מזון לבקר.

מקדונלד'ס היא אחת מצרכניות הבשר הגדולות בעולם, וייצור בשר בקר למטרות מאכל (לא כולל מוצרי חלב) תורם כ-6 אחוזים מכלל פליטות גזי החממה בעולם. תצלום: christian wiediger – unsplash

"מדובר בלעג לרש", אומרת ליאת צבי, מומחית בתקשורת סביבתית, בנוגע להצהרת מקדונלד'ס על שינוי הרכב הצעצועים בארוחות ילדים. "אמנם, תמיד טוב להפחית שימוש בפלסטיק, אבל הרבה פעמים מהלכים כאלה נעשים במטרה לעשות הד יחצ"ני, שלא משנה הרבה בתמונה הגדולה. אם מסתכלים על מקדונלד'ס, אז רואים שהמטרה של הצעצועים האלה היא לפתות את הקהל לבוא לצרוך את המוצר הכי לא-סביבתי שקיים וזה בדיוק ההיפך ממה שהעולם זקוק לו".

צבי מסבירה שכאשר חברות גדולות עושות מאמץ אמיתי להפחית את הנזק הסביבתי שלהן, הן צריכות לאתר את המקום שבו הפגיעה שלהן היא הכי קשה – ושם הן צריכות לפעול. "אפשר לקחת כדוגמה את פפסיקו, שראתה את הרגשות השליליים נגד משקאות קלים בציבור והחליטה להיכנס לשותפות עם תמי4 ובמובן מסוים לוותר על ליבת הפעילות שלה – בקבוק הפלסטיק. במקרה של מקדונלד'ס, הכנסת המבורגר טבעוני לתפריט מהווה צעד בכיוון הנכון".

גם ממוחזר זה לא תמיד טוב

ומה לגבי החלפת הפלסטיק בפלסטיק ממוחזר? לכאורה, זה נשמע כמו רעיון מבטיח, שיצמצם את משבר פסולת הפלסטיק שמייצרת האנושות. אולם, בניגוד למה שאולי נהוג לחשוב, מיחזור הוא לא תמיד הפתרון הנכון לבעיה. "אם אתה שואל – האם צעצוע מפלסטיק ממוחזר הוא טוב לסביבה? אז לא, הוא לא טוב לסביבה. אבל כנראה שהוא יותר טוב מצעצוע מפלסטיק בתולי (פלסטיק שנעשה בו שימוש ראשון, י.ש.)", מסביר אבי בלאו, ראש מכון אפקה להנדסה וכלכלה מעגלית. "חשוב שלא נגיע למצב בו אנשים חושבים שאפשר לקנות מוצר בלי להתחשב בהשלכות סביבתיות רק בגלל שהוא מכיל חומר ממוחזר, כי גם לו יש השפעה סביבתית. אין ספק שהדבר הכי טוב שאפשר לעשות הוא פשוט להפחית את הצריכה".

בלאו אומר שיש מקרים בהם מיחזור של פלסטיק דווקא מזיק יותר לסביבה מאשר השלכה של המוצר לאשפה. "תהליכי המיחזור הם בעצמם תובעניים באנרגיה ובמים ולפעמים החומר שמגיע למיחזור כל כך בעייתי שאין תועלת בתהליך, אבל משום שחשוב לחברות הגדולות לומר שהן משתמשות בחומר ממוחזר אז הן עושות את זה בכוח", מסביר בלאו. "לכן יש תפקיד מאד חשוב ליצרן כבר בשלב תכנון המוצר והאריזה לפתח אותן כך שיהיה קל למחזר אותן בסוף השימוש".

התעוררות החברות הגדולות

גם אם מדובר בצעדים שנמצאים לפעמים בשולי הפעילות, אין ספק שצריך לברך על כל פעולה שמצמצמת את הנזק הסביבתי מצד חברות ענק כמו מקדונלד'ס, שהצהירה יחד עם חברותיה לתחום המזון המהיר פיצה האט, צ'יפוטלה, ועוד, על יעד הגעה למאזן אפס פליטות מזהמות עד שנת 2050. "יש לנו המון כוח כצרכנים והחברות כל הזמן מסתכלות על טרנדים בציבור במטרה למכור יותר", מסכמת צבי. "אם נראה שאנחנו רוצים שינוי, בשילוב דרישות מתאימות של רגולציה, אז החברות ילכו אחרינו".

בינתיים, אם כבר הגעתם למקדונלד'ס ורכשתם לכם המבורגר טבעוני, מומלץ לוותר על הצעצוע שמוצע בארוחת הילדים גם אם הוא עשוי מפלסטיק ממוחזר, ואולי לקחת במקומו את אחד מספרי הקריאה שמוצעים כאלטרנטיבה בסניפים בישראל, שכן יש סיכוי טוב שהם יישארו ברשותכם יותר מזן מאשר חתיכת פלסטיק שדי מהר תמצא את דרכה לפח האשפה.

אם כבר הגעתם למקדונלד'ס ורכשתם לכם המבורגר טבעוני, מומלץ לוותר על הצעצוע שמוצע בארוחת הילדים גם אם הוא עשוי מפלסטיק ממוחזר. ארוחה טבעונית במקדונלד'ס, תצלום: נמרוד גנישר

ממקדונלד'ס ישראל נמסר: "בהמשך למדיניות הרשת העולמית עד שנת 2025 יהיה צמצום דראסטי בשימוש בפלסטיק, וכפועל יוצא מכך גם במקדונלד'ס ישראל.

"מקדונלד'ס ישראל מצמצמת את השימוש בפלסטיק בצעצועי הילדים ובעתיד יהיו יותר ויותר סדרות שאינן מפלסטיק. קינוח הדגל של הרשת 'גלידה פיצוץ' מוגש היום באריזה ידידותית ללא מכסה הפלסטיק ובהזמנת שתייה קלה מקבלים קש מנייר.

"בעתיד, הרשת מתכננת להשיק אריזות ומוצרים ידידותיים לסביבה כמו כפיות עץ לגלידה פיצוץ במקום פלסטיק, סכו"ם מעץ, וכוסות גלידת סנדיי בכוסות ידידותיות לסביבה.

"בנוסף, מתחילת 2020 החלה הרשת לחלק בארוחות הילדים ספרי קריאה כאופציה לבחירה לצד הצעצוע המסורתי… אפשר לקבל את הספר בנוסף לצעצוע או במקומו".



אולי יעניין אותך