כמה ירוק הכלב שלכם?

חי וצומח | טיולים ופנאי |
ההשפעה הסביבתית של צריכת בשר על ידי האדם ידועה ומוכרת, אבל כעת מתבררת ההשפעה הסביבתית העצומה של תזונת חיות המחמד שלנו – שלהן קשה הרבה יותר לוותר על תפריט בשרי

אין כמו לחזור הביתה לקבלת פנים שעירה ונרגשת מצד חיות המחמד שלנו; אף אחד לא מראה לנו כמוהם כמה חסרנו להם כל היום, ועד כמה הם העבירו את הזמן בציפייה לרגע שבו נשוב, נוציא אותם לטיול או סתם ניתן להם להתכרבל ולהתלטף איתנו על הספה.

אבל מתברר שחיות המחמד האהובות שלנו גובות מהסביבה מחיר לא קטן, ושלהרגלי התזונה שלהן חלק גדול בכך: חיות המחמד בארצות הברית, כך מתברר ממחקר חדש, אחראיות לאחוזים ניכרים מההשפעה הסביבתית שנובעת מצריכת הבשר במדינה.

הכלבים והחתולים בארה"ב אחראים לכ-25-30 אחוז מההשפעה הסביבתית שיש לצריכת הבשר במדינה

במדינת החתולים והכלבים

במהלך העשור האחרון הלכו והתבררו הנזקים שתעשיית הבשר העולמית גורמת לסביבה: גידול בעלי החיים והמזון עבורם מצריכים שטחי קרקע נרחבים וכמויות עצומות של משאבי מים; גורמים לפליטת כמויות משמעותיות של גזי חממה לאטמוספירה, שגורמים להתחממות כדור הארץ; ואחראים גם לזיהום אוויר, להכחדה מואצת של מינים שונים של בעלי חיים, לזיהום מקורות המים בשפכי בעלי החיים ועוד.

אז מה החלק של חיות המחמד שלנו בסיפור? מתברר שאף שכלבים וחתולים צורכים פחות מזון מאדם בוגר, הרי שהם ניזונים לרוב מתפריט שמורכב מכמויות גדולות של בשר. למעשה, מתברר שאם כלבי וחתולי ארה"ב היו מדינה, היא היתה ממוקמת כצרכנית הבשר החמישית בגודלה בעולם אחרי רוסיה, ברזיל, ארה"ב וסין.

אמנם, את רוב רובו של מזון הכלבים לא מייצרים מנתח אנטריקוט עסיסי אלא משאריות זולות שאין להן ביקוש מסחרי אחר, ועל פי רוב מזון זה מכיל עוף, כבש, ברווז או דגים – שהשפעתם על הסביבה פחותה מההשפעה של בשר בקר. ועדיין, במחקר שביצע גרגורי אוקין מאוניברסיטת UCLA בקליפורניה, נמצא שהכלבים והחתולים בארה"ב אחראים לכ-25-30 אחוז מההשפעה הסביבתית שיש לצריכת הבשר במדינה – שמתבטאת בשימוש במשאבי קרקע, מים, דלקים, חומרי דשן והדברה.

אוקין בדק גם את ההשפעה של מזון בעלי החיים על פליטת גזי חממה: בארה"ב ישנם כיום כ-321 מיליון תושבים, שצריכת הבשר שלהם (כל סוגי הבשר) אחראית לפליטה לאטמוספירה של כ-260 מיליון טונות גזי חממה בשנה. כמות החתולים והכלבים בארה"ב מוערכת בכ-163 מיליון, אך לפי צריכת הבשר שלהם, הדיאטה שלהם אחראית לפליטה של כ-64 מיליון טונות של גזי חממה – כלומר כ-25 אחוז ממה שפולט האדם, כמות השקולה לפליטת גזים של 13.6 מיליון מכוניות בשנה.

לפיצי שלי – רק מזון פרימיום

כלבים וחתולים הם טורפים מטבעם, וככאלה הדיאטה שלהם מבוססת בעיקר על חלבון. בעבר, מזון לחיות מחמד היה מורכב בעיקר משאריות וחלקים שהאדם לא אוכל, ולכן ההשפעה של הדיאטה שלהם על הסביבה היתה פחותה – כיוון שמדובר בתוצרי לוואי של תעשייה שמתרחשת ממילא, שאחרת היו נזרקים לפח ומגדילים את בזבוז המזון. אבל עם השנים חיות המחמד שלנו השתדרגו ברוב הבתים למעמד של בני משפחה ממש, והמשמעות היא גם שדרוג המזון שלהם: יותר ויותר אנשים בוחרים במזון מובחר (Premium) עבור חבריהם על ארבע, וזהו לרוב מזון שמורכב גם מחלקים שהאדם אוכל ומאחוזים גבוהים יותר של בשר ביחס לשאר המזונות המיועדים לחיות מחמד.

אף שהמחקר בדק את הנתונים רק בהתחשב בחיות המחמד של ארה״ב, מדובר כמובן בבעיה רחבה הרבה יותר: חיות מחמד הן פופולריות ברוב המדינות המפותחות, וככל שתרבות השפע הופכת נפוצה במדינות מתפתחות כמו סין וברזיל, לא רק שצריכת הבשר בהן עולה (ב-30 השנים האחרונות עלתה צריכת הבשר בסין ב-50 ק״ג לאדם בשנה בממוצע) – אלא שהחזקת חיות מחמד הופכת בהן נפוצה יותר.

וזוהי לא ההשפעה הסביבתית היחידה שיש לחברים השעירים שלנו על הסביבה. כל הבשר הזה צריך לצאת לאן שהוא – ו-163 מיליון החתולים והכלבים של האמריקאים, למשל, אחראים גם להפקת 5.1 מיליון טונות של צואה בשנה (כמות השווה למה שיוצא מכ-90 מיליון איש בארה״ב). את הפסולת הזו אנחנו כידוע אוספים בשקיות – שעל ההשפעה הסביבתית שלהן כבר דובר רבות – שמגיעות בדרך כלל על תוכנן למטמנות האשפה ומוסיפות לפסולת שאינה מתכלה ושהולכת ומצטברת בעולם.

כלבים וחתולים הם טורפים מטבעם, וככאלה הדיאטה שלהם מבוססת בעיקר על חלבון

פעמיים בונזו טבעוני, בבקשה

כמובן שאין בכוונת כתבה זו לגרום לכם לוותר על חיות המחמד שלכם. יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי לצמצם את ההשפעה הסביבתית של ידידינו הטובים ביותר, וביניהם לחשוב מחדש על הדיאטה שלהם.

צעד ראשון הוא לוודא שבעל החיים צורך את כמות המזון המתאימה לו, ולא יותר מכך: למשל באמצעות מתן מזון באמצעות כלי מדידה מדויק, והתאמה של תדירות ההאכלה והכמות הניתנת לגיל בעל החיים, לרמת הפעילות הגופנית שלו ולמשקלו.

אפשרות שנייה היא להימנע ככל האפשר ממזונות המכילים בקר וכבש, שלהם השפעה סביבתית משמעותית יותר, ולרכוש מזונות על בסיס עוף, ברווז ודגים, שההשפעה הסביבתית שלהם קטנה לאין שיעור.

אפשרות נוספת היא לבחור להאכיל את חיות המחמד שלכם בתפריט טבעוני. שוק המזון הטבעוני לחיות הוא תחום הולך ומתפתח, ויותר ויותר סוגים של מזונות המבוססים על מוצרים מן הצומח הופכים זמינים לרכישה עבור בעלי חיות המחמד. גם בישראל כבר אפשר היום למצוא סוגים שונים בטווח מחירים משתנה (שמזכיר את מחירי המזון המובחר שהוזכר למעלה), שמבוססים על דגנים וירקות ומכילים כמות חלבון דומה לזו של מזון מן החי – וההשפעה הסביבתית שלהם קטנה בהרבה.

למרות שאולי זה נשמע לכם כמו צעד קיצוני שעלול להזיק לבריאות הטורף הקטן שלכם, ישנם מומחים שמאמינים שמזון מהצומח – בתנאי שהוא מאוזן ומכיל כמות גבוהה יחסית של חלבון – הוא דווקא בריא לכלבים, שהם אוכלי כל (לגבי חתולים המצב קצת מורכב יותר, אם כי לא בלתי אפשרי). ״גם ממקורות צמחיים אפשר להשיג את כל הערכים שהכלב זקוק להם, פשוט בשילובים מאוד מסוימים, אותם דואגים לייצר ולשלב במזון המסחרי הצמחי״, טוענת הווטרינרית ד״ר אנדריאה קוטלר באתר ״טבעונות״. ״בוודאי שבמצב טבעי כלבים וחתולים לא היו יכולים לחיות על עשב, תירס וחיטה. אך כאן מדובר במזון מסחרי הדואג לכמות ולמאזן נכון של כלל הערכים הנחוצים ומוסיף את מה שחסר באמצעות תוספים מתאימים. זה ממש לא משנה אם המקור הוא בשרי או צמחי, כל עוד זה מכיל את כל מה שצריך ובעל החיים מסתדר עם המזון״.

יש לציין כי כפי שכותבת בעצמה ד"ר אנדריאה קוטלר באתר "טבעונות", המלצותיה הנ"ל מייצגות את דעתה האישית בלבד, בהתבסס על הידע שלה בתור וטרינרית ואינן מבוססות מחקרית. כמו כן יש לציין כי וטרינרים אחרים טוענים שלא ניתן לבסס את תזונת חיות המחמד על מזון טבעוני בלבד. בינתיים, כאמור, ניתן לנקוט בשורה של צעדים שיפחיתו את ההשפעה הסביבתית של הדיאטה של הכלב שלכם.



אולי יעניין אותך