מגן על העור – פוגע באלמוגים

בריאות ומזון | חי וצומח | ים וחופים |
נפרדים סופית מהקיץ עם מחקר חדש, שקובע חד משמעית שלאוקסיבנזון, מרכיב פעיל מרכזי בקרם ההגנה מפני קרינת השמש, יש השפעה הרסנית על שוניות אלמוגים ברחבי העולם

 

הכיתוב המופיע על קרם ההגנה מבטיח למשתמש "הגנה רחבה מקרינת השמש" והשימוש בו הפך לקונצנזוס בקרב חלקים נרחבים באוכלוסייה, ובעיקר אמהות ואבות שמכסים את עור ילדיהם במגוון תכשירים עם מקדם הגנה גבוה. ואכן, המרכיבים הפעילים בקרם השיזוף, בהם אוקסיבנזון (Benzophenone-3), מונעים ממרבית הקרינה המסוכנת שמגיעה מהשמש לחדור לעורנו. האוקסיבנזון, הנפוץ בקרם הגנה ובמגוון מוצרי קוסמטיקה נוספים, מספק הגנה נרחבת מפני טווח רחב של קרניים אולטרה סגולות (UV) וסופג את שני סוגי הקרינה המזיקים ביותר UVA ו-UVB. אך לצד הקמפיין המוצלח של מקדמי ההגנה, מתרבים המחקרים הטוענים שהחומרים המשמשים להגנה מפני קרני השמש גורמים נזקים לבעלי חיים, לאדם ולסביבה.

האוקסיבנזון הוגדר על ידי הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב כ"מזהם שקיים חשד להיותו מסוכן". מחקרים הראו שבקרב יונקים ודגים האוקסיבנזון מתנהג כמשבש הורמונלי (Endocrine disruptor). כלומר, רכיב חיצוני שיכול לשבש פעילות פיזיולוגית התלויה בהורמונים הקיימים בגוף באופן טבעי. בעכברים ובחולדות שנחשפו לאוקסיבנזון חלה ירידה בפעילות המערכת החיסונית וירידה במשקל גוף. החומר גם נמצא רעיל למערכת הרבייה ברבים מבעלי החיים שנבדקו, וישנן עדויות (בתנאי מעבדה) להיותו מוטגני – חומר הגורם שינוי במידע הגנטי. מחקרים הראו שהפגיעה שגורם האוקסיבנזון ל DNA מתגברת במיוחד בשילוב עם חשיפה לשמש. אצל אמהות שנמרחו בקרם הגנה נמדדו ריכוזים של האוקיסבנזון בחלב האם, מה שעורר חשש שתינוקות יונקים נחשפים אליו.

למרות זאת, מינהל התרופות האמריקאי מאשר את השימוש במרכיבים הפעילים של קרם השיזוף לילדים מעל גיל חצי שנה, ובארגון רופאי העור של ארצות הברית דבקים בהמלצתם להימרח בקרם הגנה לפני חשיפה לשמש וגורסים שצמצום הסכנה מנזקי השמש גובר על טענות לא מוכחות של רעילות לבני האדם. אלא שבעוד שהשפעתו של קרם ההגנה על האדם מוטלת בספק, הרי שהשפעתו הרעילה על אלמוגים בכלל ועל עוברי אלמוגים בפרט הוכחה במחקר בין-לאומי נרחב, שלו שותפים חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטת בן גוריון.

 

שונית האלמוגים באחד מאתרי הניסוי בעקבה, ירדן. השונית הרדודה חשופה יותר לפגעי האוקסיבנזון. צילום: עמרי ברונשטיין.
שונית האלמוגים באחד מאתרי הניסוי בעקבה, ירדן. השונית הרדודה חשופה יותר לפגעי האוקסיבנזון. תצלום: עמרי ברונשטיין.

אלמוגים סובלים יותר

בשנים האחרונות מגיעות עדויות על פגיעה באוכלוסיית האלמוגים מאזורים רבים ברחבי העולם, כשהסיבות לכך הן רבות וכוללות פגיעה פיזית באלמוגים על ידי אנשים וספינות, דיג לא מבוקר, זיהום של הסביבה הימית, פלישת מינים, שינוי אקלים ואירועי מזג אוויר חריגים.

לצד כל אלה, האלמוגים שנמצאים בקרבת חופי רחצה ניצבים בשנים האחרונות בפני סכנה נוספת, שמקורה במתרחצים שבאים ליהנות בחוף הים ומקפידים לשמור על עורם מצריבת השמש המסוכנת. קרם ההגנה שנשפך בכמויות אדירות בחופי הרחצה הפופולריים נשטף בקלות למי הים וגורם נזק אדיר לשוניות. סכנה נוספת לאוכלוסיית האלמוגים טמונה בשפכים שמגיעים לים כתוצאה של דליפות או של הזרמה מכוונת, ומכילים שאריות של מוצרי קוסמטיקה המכילים חומרים מסנני קרינה.

הערכות החוקרים מדברות על כך שבין 6,000 ל-14 אלף טונות של קרם הגנה מגיעים לשוניות האלמוגים מדי שנה. כמות זו משפיעה על קרוב ל-10 אחוזים מכלל שוניות האלמוגים בעולם, ועל קרוב ל-40 אחוזים מהאלמוגים הנמצאים קרוב לחופים. לדברי ד"ר עמרי ברונשטיין מהמחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב, "אוקסיבנזון, המצוי כמעט בכל קרם הגנה, גורם נזק אדיר לשוניות אלמוגים, ובעיקר לפגיות האלמוגים". ברונשטיין, שחקר את השפעת החומר הפעיל במקדמי ההגנה על האלמוגים יחד עם עמיתים נוספים מאוניברסיטת בן גוריון וממעבדות בארצות הברית, מדגיש שהפגיעה בעוברי אלמוגים חמורה במיוחד והיא מטילה בספק את יכולתן להשתקם של שוניות שנפגעו ממגוון רחב של גורמים.

משמאל: פגית בריאה של אלמוג. מימין: פגית שנחשפה לאוקסיבנזון במשך 8 שעות. צילום: מתוך המחקר
משמאל: פגית בריאה של אלמוג. מימין: פגית שנחשפה לאוקסיבנזון במשך 8 שעות. תצלום: מתוך המחקר

האלמוגים מתרבים בשני אופנים עיקריים: רבייה א-מינית ורבייה מינית. התרבות א-מינית יכולה להתקיים על ידי שבירת חלק ממושבת האם, שממנו תתפתח מושבה חדשה הזהה לה גנטית. ברבייה המינית משתחררים זרע וביציות, ומהפרייתן נוצרות פגיות – שם כולל לעוברים של האלמוגים. "הפגיות מסוגלות לשחות ולהיסחף למרחקים ניכרים, ומכאן חשיבותן הרבה להפצה ולהישרדות של שוניות האלמוגים", מסביר ד"ר ברונשטיין. בפגיות גם מתבצע שלב הגדילה הראשוני של עוברי האלמוגים, מה שמדגיש את תפקידן הקריטי בשיקום.

תוצאות המחקר מראות שעוברי אלמוגים שנפגעו על ידי אוקסיבנזון אינם מסוגלים עוד להתיישב בשוניות ולשמור על רצף החיות שלהן, ולעובדה זו יש גם משמעות כלכלית – שוניות רבות שנמצאות בקרבת חופי רחצה אינן בנות שיקום: "כספים רבים מושקעים היום בשיקום שוניות אלמוגים, אך לאור ממצאי המחקר ייתכן בהחלט שמדובר בבזבוז כספי ציבור", מסביר ד"ר ברונשטיין. המסקנה שלו, שמקבלת חיזוק במחקר, היא שנכון יותר יהיה להשקיע בשלב זה את מרבית המשאבים בצמצום הנזקים שמקורם בקרם השיזוף ובמוצרי הקוסמטיקה שממשיכים להצטבר בקרבת חופי הרחצה בקצב מבהיל.

אלמוגים במעבדה
אלמוגים במעבדה

הצרכן הוא הפתרון

השלב הראשון של המחקר בוצע במעבדות המרכז האוניברסיטאי למדעי הים באילת, ששם נבחנה ההשפעה של חשיפת פגיות אלמוגים לאוקסיבנזון. הממצאים המדאיגים הראו שכבר בריכוז מזערי של החומר מתרחשת פגיעה במידע הגנטי (DNA) שגורמת לעיוותים מבניים קשים. לצדם חלות הפרעות הורמונליות שמשבשות את מנגנוני בניית השלד, וגורמות לאלמוגים הצעירים להיקבר בשלד שהם עצמם מייצרים. המחקר מצא עוד שבעת חשיפה לשמש, רעילות האוקסיבנזון גדלה משמעותית.

מה שמדאיג עוד יותר הוא שבניטור שנעשה בחופי רחצה הומי אדם נמדדו ריכוזים גבוהים בהרבה מאלה שהוגדרו בבדיקות המעבדה כרעילים לאלמוגים. בחופי הוואי ואיי הבתולה, ריכוזי האוקסיבנזון שנמצאו היו גבוהים פי 23-13 מסף הרעילות.

ברונשטיין מציין שלתוצאות המחקר ולתודעה הציבורית שהוא יעורר יכולות להיות השפעה חיובית על המצב, וכדוגמה הוא מציין חוסם קרינה אחר העונה לשם בנזופנון 2: "השימוש בו נאסר בכמה מקומות בעולם בעקבות ממצאי המחקר שלנו". רשות הפארקים הלאומית של ארצות הברית יצאה בקמפיין המעודד אנשים להשתמש בחומרי הגנה שאינם מכילים את הכימיקלים המזיקים, וקוראת למטיילים להשתמש באמצעים פסיביים כמו כובעים רחבי שוליים ושרוולים ארוכים.

הארגון "ים בטוח" (MarineSafe), שמוביל את הקמפיין להפחתת הכימיקלים שמזהמים את הסביבה הימית, מפרסם רשימה של מוצרים המכילים אוקסיבנזון. עיון בטבלה מלמד על אלפי פריטים כאלה, החל בקרם שיזוף, דרך שפתון (lip-gloss) וכלה בג'ל לשיער. "המחקר שולח מסר ברור לחברות הקוסמטיקה – עליהן לפעול מיידית לשיפור מוצריהן", מסכם ברונשטיין. "מעבר לפגיעה הקשה בסביבה, מומלץ לחשוב פעמיים לפני שנמרח על גופנו חומר רעיל הגורם מוטציות קטלניות ונזקים חמורים ל-DNA ולמערכת ההורמונלית".

צפו: עולמן המופלא של שוניות האלמוגים

[youtube height="HEIGHT" width="WIDTH"]https://www.youtube.com/watch?v=tUbnYfajlhA[/youtube]

 



אולי יעניין אותך