שתפו‬        

הפוך? שחור? ממוחזר?

קפסולות קפה חדשות, שעשויות מחומרים מתקדמים וניתנים למיחזור, יכולות להפוך בעיה סביבתית למשאב  
11 באפריל 2015



קפה הוא אחד המוצרים הנסחרים ביותר בעולם והשפעתו על הסביבה גדולה.  צילום: Jon.flickr
קפה הוא אחד המוצרים הנסחרים ביותר בעולם והשפעתו על הסביבה גדולה. צילום: Jon.flickr

מדי יום נלגמים בעולם כמה מיליארדי ספלי קפה. בעשור האחרון, מאז נכנסו לשוק מכונות אספרסו ביתיות במחירים נמוכים, נמכרו בעולם מיליוני מכונות כאלה, שמאפשרות לצרכנים ביתיים לשתות קפה איכותי ובעל ארומה עשירה פי כמה מקפה טחון או מקפה נמס שקונים בשקית או במיכל, וכל זאת בנוחות ומבלי להתעסק עם פילטרים של קפה או עם אבקה מציקה ומלכלכת.

לנוחות ולאיכות הללו יש מחיר סביבתי. במכונות הביתיות נעשה שימוש בקפסולות קפה מפלסטיק ומאלומיניום, חומרים שאינם מתכלים. בנוסף, הקפסולות המשומשות מכילות את אבקת הקפה המשומשת בתוכן, כך שלא ניתן להפריד בין פסולת אורגנית ופסולת לא-אורגנית. המשמעות היא שכל יום מיוצרת בעולם ערימה של זבל בגובה של בניין בן 20-10 קומות מקפסולות הקפה המשומשות.

מהמכונה לקומפוסט

קפה הוא אחד המוצרים הנסחרים ביותר בעולם והשפעתו על הסביבה גדולה (הרס בתי גידול בממדים נרחבים, בעיקר ביערות גשם באזורים טרופיים וסוב-טרופיים שבהם מגדלים את רוב פולי הקפה). הפתרון האופטימלי להקטנת טביעת הרגל האקולוגית בתחום הקפה יכול להיות להקטין את הצריכה ולחזור לקפה בשקיות גדולות (או לטחון את הקפה שלך בעצמך), אבל כולנו יודעים עד כמה קשה לשנות הרגלי צריכה, בעיקר בתחום האוכל והשתייה.

כעת, פותחו קפסולות קפה מתכלות על ידי חברת הקפה Lavazza, בשיתוף סטודנטים מהאוניברסיטה הפוליטכנית בטורינו ומומחים של חברת המחקר Novamont (גם חברות אחרות עובדות על פיתוחים דומים, כמו CRU Kafe ו- Keurig), שמציעות פתרון הגיוני הן מבחינה סביבתית והן מבחינה צרכנית.

קפסולות הקפה החדשות עשויות ביו-פלסטיק מתכלה, אשר מאפשר את השלכת הקפסולות המשומשות יחד עם פסולת אורגנית רגילה לקומפוסט או לפחים של חומר אורגני. יתרה מכך, טביעת הרגל האקולוגית של קפסולות אלה נמוכה משמעותית מזו של קפסולות רגילות, מפני שבניגוד לקפסולות הרגילות, הן מיוצרות מחומרים ממקורות מתחדשים, יש להן תלות נמוכה בחומרים ממקורות מתכלים ובתהליך ייצורן נפלטים פחות גזי חממה.

בכל יום מיוצרת בעולם ערימה של זבל בגובה של בניין בן 20-10 קומות מקפסולות קפה משומשות. צילום: Karsten Seiferlin.flickr
בכל יום מיוצרת בעולם ערימה של זבל בגובה של בניין בן 20-10 קומות מקפסולות קפה משומשות. צילום: Karsten Seiferlin.flickr

מחזור החיים של המוצרים

פיתוח זה הוא דוגמה נהדרת לכיוון חדש של עיצוב מוצרים תוך חשיבה ותכנון על מחזור החיים של המוצרים שאנו צורכים – החל מהייצור, דרך השימוש, וסיום חיי המוצר. עיצוב ופיתוח מוצרים בגישה זו יכול להקטין משמעותית את טביעת הרגל האקולוגית של אורח החיים המודרני ובמקום ליצור הררי אשפה, לקבל פסולת שניתן להפוך לקומפוסט שימושי.

עד לא מזמן, רק חברות נישה, אנשים פרטיים או ארגונים שלא למטרות רווח פיתחו או קידמו מוצרים בעלי טביעת רגל אקולוגית נמוכה. מגמה חדשה זו, שבה כיוון זה מאומץ על ידי חברות גדולות, נולד בעיקר בשל שילוב של תפיסות אחריות תאגידית בתכניות העסקיות של חברות גדולות באירופה. על קצה המזלג, אחריות תאגידית היא התפיסה שעל תאגידים להסתכל לא רק על שורת הרווח הכלכלי בעסקיהם, אלא גם להימנע או לצמצם פגיעות חברתיות וסביבתיות עקב פעולותיהן העסקיות.

ומה קורה בתחום בישראל? המשרד להגנת הסביבה מוביל מהלך להקמת מרכז מחקר לאומי לחקר חומרים, פסולת, מיחזור והשבה. אחת ממטרות המרכז היא לקדם מחקר ופיתוח בתחום מוצרים ואריזות מוצרים, כדי שלא יהפכו לפסולת אלא למשאב בשימוש חוזר או שיתכלו במלואם.

לידיעה על הקפסולות החדשות באתר של Novamont לחצו כאן.

 

 

 

 




שתפו‬        


הירשמו לניוזלטר שלנו

עקבו אחרי זווית